مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت استاد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت استاد "عثمان محمد پرست" گفت: اکنون همنوا با پایان اردیبهشت پاییزگون موسیقی خراسان، خاموشی و افول اختر دوتار ایران را به سوگ می‌نشینیم.
کد خبر: ۱۳۶۶۸۹۰
 به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ، محمد حسین‌زاده در پیام خود آورده است: به احترام او، بلندای مقامش را در طومار خوش نغمه فرهنگ و هنر دیارمان ارج می‌نهیم و آمرزش و غفران باری تعالی را برای روح سترگش مسالت می نماییم.وی در ادامه متن خود نوشت: سما بر کویر سیاهی افکند و نغمه پر شده از وادی رود تا اقصی دهر به خاموشی گرایید.
این پیام می‌افزاید: سپید موی سپید کردار و روشن ضمیر موسیقی مقامی ایران، استاد عثمان محمد پرست، خداپرست دیار خواف که با عنایت الهی روزگاران را با الحان و نغمات عارفانه به تسبیح سبحان مشغول بود، به نیک سرانجامی پس از عمری دلسوختگی هنر و خیر و حق به دیدار معبود رسید و با فقدان خود، مریدان و شاگردانش را از سماع نجوای استادانه ابیات و اذکار و شور سرانگشتان افسونگرش محروم ساخت و جامعه فرهیختگان و هنرمندان موسیقی مقامی را به ماتم نشاند.
همچنین سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پیام تسلیت جداگانه‌ای نوشت: رویکرد موسیقی ایشان بر محور اعتقاد و باورهای انسانی، اخلاق و خیر خواهی بود.
  رضا هژبر کلالی افزود: زنده یاد محمد پرست، نیکوکار و نیک‌اندیش مدرسه‌ساز، خدمات بی نظیری را به جامعه هنری ایران ارائه نمود که از جمله آن پرورش شاگردان موسیقی با تربیت سبک زندگی است. هر علاقه‌مند به موسیقی مقامی با صدای دوتار او آشناست.
عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت و دوتار نواز معروف کشور و استان خراسان رضوی در سن ۹۴ سالگی در بیمارستان ۲۲ بهمن خواف دارفانی را وداع گفت.
این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور از ۱۰ سالگی با دوتار نوازی مانوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذشته و در همایشها و آیینهای مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است.
نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسید.
نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است، سال ۱۳۹۹ به مرحوم عثمان محمدپرست اهدا شد. این گواهینامه از طرف دکتر بهروز وجدانی که عهده‌دار پرونده ثبت جهانی دوتار با عنوان "مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار" در یونسکو بود به استاد عثمان محمدپرست اهدا شده است.
نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور، سال ۱۳۹۶ از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.
این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری کار کرده است.
او جزو خیرین مدرسه ساز بود و با همراهی جامعه یاوری فرهنگی و خیرین مدرسه ساز بیش از ۹۰۰ مدرسه در جای جای ایران احداث کرد.
عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ و در شهر خواف استان خراسان رضوی که در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد متولد شد. وی همچنین دارای فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه مدرسه سازی بود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها