گزارش «جام‌جم» از غرفه یمن در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب

محبوب اما مهجور

گزارش خبرنگار جام‌جم از نمایشگاه، یک روز بعد از تعطیلی

ناشران بخش خصوصی، گلایه دارند

گاهی اوقات حواشی از اصل امور محبوب‌ترند و حاشیه از متن اصلی در بعضی موارد پررنگ‌تر است. در میان بازدید کنندگان سی‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز ممکن است افرادی پیدا شوند که دلخواه‌شان این است در برنامه‌های فرهنگی جنبی حضور پیدا کنند و خرید را از طریق بخش مجازی نمایشگاه انجام دهند.
کد خبر: ۱۳۶۶۸۱۹

حضور شاعران، نویسندگان و گاهی چهره‌های سیاسی در برنامه‌های نمایشگاه کتاب همیشه محبوب تعداد بالایی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب است و سی‌و سومین دوره از نمایشگاه کتاب نه‌تنها مستثنا از این مسأله نیست بلکه به دلیل برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جنبی این دوره پس از دوسال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا از اهمیت بالاتری برخوردار است.

برای همین نیز انتظار می‌رفت برنامه‌های جنبی در این دوره چه برنامه‌های کمیته فرهنگی و چه برنامه‌هایی که توسط خود ناشران برگزار می‌شود، هدفمندتر و با نظم بیشتری باشد اما روزهای رفته از نمایشگاه و برنامه‌های اجرا شده در روزهای قبل، از یک بی‌نظمی پیش بینی نشده خبر می‌دهند تا یک نظم و ساماندهی.

غرفه‌ها واقعا کوچک‌تر شده‌اند؟

بی‌شک اگر سری به نمایشگاه حضوری کتاب زده‌باشید، بیشتر شدن عرض راهروها را هم احساس کرده‌اید.

در گفت‌وگوهای مسؤولان اجرایی نمایشگاه نیز بارها به این مسأله تاکید شد که راهروهای این دوره از نمایشگاه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید عریض‌تر باشند و عریض‌تر شدن راهروها طبعا کوچک‌تر شدن غرفه‌ها را به دنبال دارد.

به‌رغم مطرح شدن مسأله کوچک‌تر شدن غرفه‌ها اما در عمل فقط غرفه ناشران خصوصی کوچک‌تر شده و ناشران دولتی همچنان در فضای فراخ و با غرفه‌های بزرگ، پذیرای بازدیدکنندگان هستند.

برخی ناشران خصوصی نیز نسبت به این موضوع به خبرنگار جام‌جم گلایه‌هایی مطرح کردند.البته این تنها دلیل دلخوری ناشران خصوصی نیست، آنها از تعطیلی یک روزه نمایشگاه در روز سه‌شنبه که به دلیل آلودگی هوا روی داد هم ناراحتند و می‌خواهند مسؤولان ارشاد هرچه زودتر تصمیم خود را برای جبران ضرر ناشی از این تعطیلی یک‌روزه اعلام کنند.

یک پیشنهاد به بازدیدکنندگان

منصافانه این است که اگر یک نقد مطرح کنیم، یکی از کارهای خوب این دوره را هم بگوییم. از اتفاقات و کارهای خوب این دوره از نمایشگاه می‌توان به راهنمای کتاب‌ها اشاره کرد.

راهنمای کتاب تعدادی از معلمان کتابخوار و کتابخوانی هستند که در نمایشگاه کتاب به شما کمک می‌کنند شما کتابی مرتبط با حوزه علاقه‌مندی‌تان انتخاب کنید.

این راهنماهای کتاب در هر حوزه‌ای که فکرش را هم نمی‌کنید، کتاب‌های خوب را خوانده‌اند و به بازیدکنندگانی که سراغ آنها می‌روند، می‌توانند یک خرید هدفمند از نمایشگاه را پیشنهاد کنند.

این کار خوب در این دوره از نمایشگاه کتاب اما در حاشیه و مغفول است و متاسفانه تمام بازدید کنندگان از وجود چنین افرادی خبردار نیستند اما حالا که شما خواندید و متوجه شدید، می‌توانید از فرصت حضور این چهره‌های کتابخوار استفاده کنید.

در حاشیه حضورها

در حاشیه حضورهای روز گذشته نمایشگاه نیز زینب سلیمانی، مدیر بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی ضمن حضور در غرفه‌های خط مقدم، نشر راهیار، سوره مهر و تورق برخی از آثار عرضه شده در این غرفه‌ها در نهایت در غرفه «مکتب حاج قاسم» حضور یافت و دقایقی با چهره‌ها و بازدیدکنندگان گفت‌وگو کرد سپس به بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب پرداخت.

وی گفت: هرچند از قبل در جریان کارهایی بودم که ناشران و نویسندگان و مجموعه‌های مختلف درباره شهید سلیمانی انجام داده بودنداما تصمیم گرفتم به نمایشگاه بیایم، بازدید کنم و شخصا از تلاش‌ها تشکر کنم. البته این تشکر هم جبران زحماتی نیست که توسط دوستان کشیده می‌شود.

مدیر بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سلیمانی تاکید کرد: این احساس وظیفه و علاقه ناشران و نویسندگان، واقعا وصف‌شدنی نیست به‌گونه‌ای که انگار حاج قاسم را از خودشان می‌دانند.

زینب سلیمانی با اشاره به تلاش و همکاری با اصحاب فرهنگی برای تولید محصولات با هدف معرفی شخصیت شهید سلیمانی گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم شخصیت ایشان را می‌توان به طور کامل در یک کتاب معرفی کرد برای این کار نیازمند تلاش زیادی هستیم.ابعاد شخصیتی ایشان آن‌قدر بزرگ است که هر قدر هم تلاش و سعی کنیم نمی‌توان از ادای حق معرفی آن برآمد.

زینب مرزوقی - گروه فرهنگ و هنر روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها