گفت‌وگوی «جام‌‎جم» با سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شرایط این بیماری در کشور

کرونا کنترل شده، اما حذف نشده‌است

کرونا در وضعیت کنترل‌شده قرار دارد، سخنی که اخیرا بهرام عین‌‏اللهی، وزیر بهداشت و درمان به زبان آورد. عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اما توضیحات بیشتری درباره سخن وزیر بهداشت می‏دهد.
کد خبر: ۱۳۶۶۶۷۳
به گزارش جام جم آنلاین، او تاکید می‏کند که ویروس کرونا در کشور همچنان وجود دارد، پس حذف نشده، اما از نظر ستادملی مقابله با کرونا این بیماری در کشور کنترل شده‌است. رنگ‌بندی شهر‌ها و افزایش تعداد شهر‌های آبی و زرد هم دلیلی بر این ادعاست، هرچند به عقیده بسیاری از کارشناسان، الگوی رنگ‌بندی در ایران مناسب نیست، اما شیراوژن تاکید دارد این الگو همان چیزی است که در همه کشور‌ها اجرا می‏شود؛ بنابراین الگوی رنگ‌بندی کرونایی شهر‌ها تغییر نخواهدکرد. وی درباره مدیریت هوشمند کرونا هم توضیح داد، این که تا امروز حدود ۶۰۰ میلیون استعلام از سامانه «ایران من» گرفته شده و اگر این سامانه نبود، واکسیناسیون ۹۷درصدی کارمندان و حدود ۹۰ درصدی دانش‌آموزان و دانشجویان اتفاق نمی‏‌افتاد.

اخیرا وزیر بهداشت و درمان درباره کنترل بیماری در کشور گفت. آیا واقعا بیماری در کشور کنترل شده‌است؟

دکتر عین‎ اللهی نگفتند بیماری حذف شده، اما بیماری به شکل قابل‌قبولی به کنترل درآمده‌است.
اما روزانه حداقل ۲۰۰ نفر به بیماری کرونا مبتلا و حدود ۱۰ نفر هم جان خود را از دست می‏دهند، به این موارد باید ابتلای افرادی را که از آن‌ها تست کرونا گرفته نمی‌شود هم اضافه کرد.

در سال‎های گذشته نیز در بازه‎‌های زمانی متفاوت، تعدادی از شهروندان به دلیل ابتلا به بیماری‎های تنفسی، جان خود را از دست می‎دادند؛ مخصوصا افرادی که به بیماری‎های زمینه‌‎ای یا بیماری‎های نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند.

اما از نظر کارشناسان، کنترل کرونا در صورتی اتفاق می‌افتد که حداقل یک ماه مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به صفر رسیده‌باشد.

با توجه به آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا که روزانه در کشور داریم و عدد بالایی هم ندارد، می‌توان گفت بیماری کنترل شده‌است. ما معتقدیم کرونا حذف نشده، اما فکر می‏کنیم تحت کنترل درآمده‌است.

البته گفته می‌شود کنترل بیماری به دلیل نوع رنگ‌بندی‌هاست؛ چون شهر‌های قرمز و نارنجی بعد از دو تا سه هفته که در حال افزایش بود، یکباره در وضعیت آبی و زرد قرار گرفت.

به دلیل این که تعداد افراد مبتلا و سرعت ابتلا به بیماری کمتر شده، رنگ شهر‌ها تغییر کرده‌است. رنگ‌بندی شهر‌ها هم تابع تعداد و سرعت ابتلا به بیماری است. آن زمان که آمار مبتلایان بالا بود، شاهد افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت قرمز بودیم. بعد، اما آمار افراد مبتلا به بیماری، مراجعان به بیمارستان‎ها و نیز تعداد افراد بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا کاهش پیدا کرد؛ بنابراین تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی هم کاهش یافت.

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند الگو‌های تعیین رنگ‌بندی در ایران درست اجرا نمی‏شود.

فرمولی که برای تعیین رنگ‌بندی در ایران اجرا می‎شود، براساس فرمولی است که در کشور‌های دیگر هم انجام می‏شود. همه کشور‌ها از این فرمول استفاده می‏کنند.

یعنی الگوی رنگ‌بندی را تغییر نمی‌دهید؟

فرمول همان فرمول قبلی است و ما از همان فرمولی که در گذشته استفاده می‏کردیم استفاده خواهیم کرد. تنها چیزی که تغییر می‏کند این است که فاصله محاسبه را بیشتر می‎کنیم و متناسب با آن، بعد از تعیین وضعیت، اطلاع‎رسانی درباره وضعیت رنگ‌بندی کرونا در کشور نیز در بازه زمانی طولانی ‏تری انجام می‏شود.

تغییر الگو به این دلیل مهم است که تصمیم l گیری ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به این الگو و رنگ‌بندی اتخاذ می‌شود.

این الگو برای ما ثابت است. حالا بیماری کنترل شده و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا کاهش پیدا کرده‌است. رنگ‌بندی هم به این سمت رفته‌است و تعداد شهر‌های زرد و آبی نیز افزایش پیدا کرد.

مدیریت هوشمند کرونا چه؟ آیا این طرح فراموش شده‌است؟

مسؤولیت این طرح به عهده وزارت کشور و قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کروناست. وزارت بهداشت و درمان مسؤول اجرایی شدن این طرح نیست، اما گزارش‌هایی از اجرایی شدن این طرح در ستاد ملی اعلام می‏شود. بر اساس این گزارش‏ها برخی اتصالات از جمله شرکت‏های هواپیمایی، شرکت‏های حمل‏ونقل برون‏شهری، بسیاری از دانشگاه‏ها، مدارس و بخشی از آزمایشگاه‎ها به سامانه ایران من متصل شده‌اند.

شواهد میدانی نشان می‎دهد مدیریت هوشمند کرونا فراموش شده‌است.

تعدادی از ارگان‎ها و اصناف از این طرح استقبال نکردند، اما تا امروز از این سامانه، بیش از ۶۰۰ میلیون استعلام گرفته شده‌است. متقابلا تعداد زیادی استعلام هم از سامانه ایران من گرفته نشده و این به معنای آن است که بخشی از خدمات بدون کمک این سامانه ارائه شده و می‌شود. از نظر ما و ستاد ملی مقابله با کرونا هرچه زمان جلوتر برود، استقبال مردمی و اصناف هم بیشتر می‏شود.

هنوز درصد بالایی از ارائه خدمات شهری با این سامانه انجام نمی‏شود.

مطالبه ستاد مدیریت کرونا این است که همه اصناف به این سامانه متصل شوند. معتقدیم به تدریج این اتصال بهبود پیدا می‏کند، اما با همین طرح تاکنون بیش از ۹۷ درصد کارمندان و نزدیک به ۹۰ درصد دانش‎‌آموزان و دانشجویان در برابر ویروس واکسینه شده‌اند. اگر این طرح نبود، این اتفاق نمی‌‎افتاد. با همین سامانه ما نظارت خوبی در دانشگاه‏ها و مدارس داریم. پس اگر این سامانه نبود چنین نمی‌شد.

نمره قبولی مدارس

شیراوژن می‎گوید از رعایت پروتکل‎های بهداشتی در مدارس راضی است. این در حالی است که نمره رعایت پروتکل‎های بهداشتی در مدارس حدود ۳۹.۳۴درصد است، البته از نظر او این نمره ایده‏آل نیست، اما تاکید می‏کند شرایط نگران‎کننده‎ای در مدارس وجود ندارد و همان طور که بیماری در جامعه کنترل شده، در فضا‌های تحصیلی هم به کنترل درآمده‌است.

او از خانواده‎ها می‌خواهد رعایت مسائل بهداشتی و واکسیناسیون دانش‌آموزان را جدی بگیرند؛ چون شرایط مناسب برای تحصیل حضوری فراهم شده، فقط کافی است خانواده‎ها به علم اعتماد کنند و کودکان پنج تا ۱۱ ساله‌شان را در برابر بیماری واکسینه کنند.

لیلا شوقی - گروه جامعه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها