لووتیروکسین یک درمان پیشرو برای کم کاری تیروئید (غده تیروئید کم کار) است.
کد خبر: ۱۳۶۶۴۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، لووتیروکسین یک داروی تیروئیدی می‌باشد، که جایگزین هورمونی می‌شود که توسط غده تیروئید در بدن تولید می‌شود تا انرژی و متابولیسم بدن را تنظیم کند.

تداخل لووتیروکسین با مکمل‌ ها

علاوه بر تداخل دارویی لووتیروکسین، برخی مکمل‌ها نیز می‌توانند با لووتیروکسین تداخل داشته باشند، و شما را دچار عوارض لووتیروکسین کنند. این موارد عبارتند از:

آهن: مکمل‌های آهن شامل فروس سولفات، فروس فومارات و فروس گلوکونات هستند. آهن با لووتیروکسین پیوند برقرار می‌کند، و باعث جذب کمتر آن می‌شود. به همین دلیل، لووتیروکسین باید حداقل با ۴ ساعت فاصله، با مکمل‌های آهن مصرف شود.

کلسیم: کلسیم اغلب به عنوان یک آنتی اسید، یا برای کمک به جلوگیری از پوکی استخوان مصرف می‌شود. در محیط اسیدی، کربنات کلسیم می‌تواند جذب لووتیروکسین را کاهش دهد، بنابراین باید حداقل با فاصله ۴ ساعته مصرف شود.

آلومینیوم و منیزیم: این دو مکمل اغلب در آنتی اسید‌ها یافت می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با کاهش اسیدیته معده، جذب لووتیروکسین را کاهش دهند.

ویتأمین C: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ویتأمین C، جذب لووتیروکسین را بهبود می‌بخشد، اما شواهد قطعی نیستند. توصیه خاصی برای مصرف یا عدم مصرف ویتأمین C در حین مصرف لووتیروکسین وجود ندارد. بهتر است در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

تداخل لووتیروکسین با رژیم غذایی

علاوه بر تداخل دارویی لووتیروکسین، این دارو با برخی غذا‌ها و نوشیدنی‌ها نیز تداخل دارد. بیشتر موارد را می‌توان به سادگی، و با مصرف نکردن همزمان برطرف کرد.

قهوه: قهوه می‌تواند اثربخشی و ایمنی لووتیروکسین را با کاهش جذب آن کاهش دهد. بهتر است قهوه را با فاصله 1 ساعته از لووتیروکسین مصرف کرد. این کار اثرگذاری تداخل را کاهش می‌دهد.

آب گریپ فروت: آب گریپ فروت می‌تواند جذب لووتیروکسین را محدود کند. اما تأثیر آن بر تیروئید معمولاً اندک است. بنابراین، تا زمانی که بیش از حد آب گریپ فروت مصرف نکنید، مشکلی بوجود نمی‌آید.

الکل: مصرف الکل می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد، اما اثرات آن نامشخص است. به نظر نمی‌رسد که الکل بر جذب یا اثرات لووتیروکسین تأثیر بگذارد، و در حال حاضر، هیچ توصیه‌ای برای اجتناب از مصرف الکل در حین مصرف لووتیروکسین وجود ندارد.

محصولات سویا: هنگامی که لووتیروکسین، همزمان با محصولات سویا مصرف شود، جذب آن کمتر می‌شود. محصولات سویا می‌توانند با لووتیروکسین پیوند برقرار کنند و جذب دارو را محدود کنند. اما، با مصرف لووتیروکسین، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل، یا ۴ ساعت پس از مصرف محصولات سویا، می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

گردو: اگر گردو نزدیک به مصرف لووتیروکسین خورده شود، دارو می‌تواند به گردو بچسبد. می‌توانید با مصرف لووتیروکسین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل، یا ۴ ساعت بعد از خوردن گردو از این امر جلوگیری کنید.
فیبر غذایی: لووتیروکسین با فیبر پیوندی ایجاد می‌کند که جذب دارو را کاهش می‌دهد. با فاصله انداختن بین غذا‌های حاوی فیبر(حداقل یک ساعت) می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها