مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی کرد

راهکارهای بهبود وضعیت گردشگری در مواجهه با کرونا

کد خبر: ۱۳۶۵۶۵۳

ما مفتخریم که جلوه جاودان دین‌مان در فرهنگ و به‌طور ویژه در کتاب تجلی پیدا کرده و در این کتاب الهی به قلم و میراث قلم سوگند یاد شده است. همچنین در این کتاب الهی عالمان، متفکران و اندیشمندان بر دیگران برتری داده شده‌اند. تمام این‌ها گواهی بر این است که ما مسؤولیت سنگینی در حوزه کتاب و نشر آثار سودمند و سازندهخواهیم داشت.
به اعتقاد من نمایشگاه کتاب، در حکم یک سفره متنوع فرهنگی است و بستر این سفره، غذای روح انسان است. به هر اندازه که این غذا‌ها از تنوع بسیار برخوردار باشند، کشش بیشتری برای تهیه آن به وجود خواهد آمد. البته ناگفته نماند میان کشش و کوشش رابطه معناداری برقرار است. هرقدر کتاب‌های چاپ شده پاسخگوی نیاز‌های اصلی مخاطب باشد، به همان میزان نیز به آن توجه بسیاری می‌شود.
بنده بسیار خوشحالم که این سفره فرهنگی با بهبود شرایط شیوع و همه‌گیری کرونا، دوباره پهن شد. از مزیت‌های این رخداد بزرگ فرهنگی، این است که فرصتی برای معرفی تازه‌های نشر به وجود می‌آید. معمولا کمتر فرصتی است که مانند نمایشگاه، تازه‌های نشر را به تمام علاقه‌مندان در سطح گسترده معرفی می‌کند. مزیت بعدی نمایشگاه این است که نویسندگان، ناشران و اهالی قلم فرصتی پیدا می‌کنند با یکدیگر به گفتگو بنشینند و باب تعامل علمی، فرهنگی، پژوهشی و سیاسی در یک فضای صمیمی به وجود بیاید و به دنبال آن تبادل اندیشه و افکار صورت بگیرد. مزیت بعدی نمایشگاه این است که امکان تقویت حوزه نشر به وجود می‌آید. اما مسأله این است تا کی ناشر، نویسنده و مولف برای یک جامعه هدف کوچک اثر تولید کند؟ قطعا محصولی که تولید می‌شود باید به دست تمام علاقه‌مندان آن برسد تا از این طریق به بعد اقتصادی حوزه نشر نیز کمک شود. مزیت دیگر نمایشگاه این است که فرصتی برای غنی‌سازی اوقات فراغت به شمار می‌آید. بنده معتقدم حتی اگر کسی کتاب نخرد و تنها به غرفه‌ها بیاید و میان راهرو‌ها قدم بزند، یک نشاط روحی و معنوی به او دست می‌دهد.
دیگر مزیت، این است که نمایشگاه‌ها معمولا امکان دسترسی آسان به کتاب‌های مورد علاقه‌مان را برای ما به ارمغان می‌آورد. این مسأله وجود دارد که هر وقت بخواهیم کتاب‌های مورد علاقه‌مان را از نشر‌های مختلف تهیه‌کنیم، زمان زیادی را صرف خواهیم کرد، اما در نمایشگاه می‌توانیم به‌راحتی به تمام آثار مورد علاقه دسترسی پیدا کنیم. مزیت دیگر در خرید از نمایشگاه کتاب این است که این خرید با تخفیف همراه است. در نتیجه رغبت ما به خرید کتاب نیز بیشتر می‌شود.
نکته پایانی اینجانب درخصوص برگزاری سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب این است که ما مانند سال‌های گذشته انتظار داریم این سفره معنوی در استان‌ها نیز پهن شود. خوشبختانه امسال علاوه بر نمایشگاه حضوری، نمایشگاه مجازی نیز برقرار است و امیدواریم این دوره از نمایشگاه کتاب، گام بسیار بزرگی در ترویج فرهنگ مطالعه و رونق جدی حوزه نشر پس از شیوع کرونا باشد.

غلامرضا منتظری - نماینده مجلس / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها