جرم و تغییر رنگ دندان ها یکی از مشکلات بزرگ و شایع در میان مردم است. گاهی اوقات حتی در صورت مراقبت از دهان و دندان رعایت بهداشت این بخش از بدن باز هم احتمال ایجاد لکه و جرم روی دندان ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۶۵۶۵۱
این دو معضل در دندانپزشکی با دو درمان بلیچینگ و جرمگیری دندان انجام می شود. این دو هرچند نوعی مکمل برای هم هستند اما درمان های یکسانی نیستند و تفاوت هایی با هم دارند. برای اطلاع از تفاوت هایشان ابتدا با تعاریف و انواع آن ها آشنا شوید و سپس درباره هزینه جرم گیری دندان و بلیچینگ دندان نیز نکاتی در این صفحه بخوانید.
 

بلیچینگ دندان چیست و چه تفاوتی با جرمگیری دندان دارد؟


بلیچینگ دندان چیست؟


بلیچینگ دندان یا (Tooth whitening) به مجموعه ای از روش ها گفته می شود که در آن تغییر رنگ دندان و لکه هایی که در سطح مینای دندان ایجاد شده و با مسواک زدن از بین نمی روند، برطرف می شود. بلیچینگ دندان در واقع یک روش زیبایی و بسیار کاربردی است که طی چند سال گذشته بسیار مورد توجه بوده و هست.


انواع روش های بلیچینگ دندان چیست؟


بلیچینگ دندان به دو روش کلینیکی و خانگی انجام می شود. در روش کلینیک که به آن آفیس بلیچینگ هم گفته می شود دندانپزشک ابتدا با خمیر لثه ها را می پوشاند و سپس روی دندان ها ژل سفید کننده مخصوص قرار می دهد. سپس با کمک لیزر یا دستگاه لایت کیور مواد سفید کننده داخل ژل را فعال می کند. این مواد به رنگدانه های روی سطح مینا و بخشی از عمق آن حمله کرده و دندان ها را سفید می کنند. تمام مراحل آفیس بلیچینگ توسط دندانپزشک صورت می گیرد.

در روش خانگی نیز از ژل و قالب های دندانی استفاده می شود. ژل از همان ژلی است که در مطب استفاده می شود ولی غلظت کمتری دارد. ژل داخل قالب ریخته می شود و قالب نیز بر روی دندان ها قرار میگیرد. با چند بار استفاده از این روش دندان ها تا حدی سفید می شوند.
 

بلیچینگ دندان چیست و چه تفاوتی با جرمگیری دندان دارد؟


بهترین روش بلیچینگ دندان چیست؟


نه تنها بهترین بلکه ایمن ترین شکل بلیچینگ، سفید کردن دندان ها در مطب یا همان آفیس بلیچینگ است. اگر بخواهید دندان های خود را سفید کنید این تقریبا بهترین حالت برای شما است زیرا همه چیز توسط دندانپزشک و در شرایطی کاملا ایمن انجام می شود. دندانپزشک از ژل های مرغوب با درصد غلظت مناسب و با شیوه ای اصولی دندان هایتان را سفید می کند. ماندگاری این روش از روش خانگی نیز بیشتر است. روش خانگی اما می تواند خطراتی مانند ضعیف شدن مینای دندان و آسیب به لثه را به دنبال داشته باشد و بنابراین چندان توصیه شده نیست.


هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟


به دلیل پیچیدگی های این روش، هزینه بلیچینگ دندان معمولا زیاد است و حداقل از 1 میلیون به ازای هر فک شروع می شود. البته این یک هزینه کلی است اگر بخواهید جدول جدیدترین هزینه های سفید کردن دندان ها با انواع بلیچینگ رو مشاهده کنید بهتر است به صفحه هزینه بلیچینگ دندان مراجعه کنید. در آن صفحه همه چیز درباره بلیچینگ و هزینه تمام روش های آن به طور کامل توضیح داده شده است.


جرمگیری دندان چیست؟


جرمگیری دندان یا (Tooth scaling) یکی از رایج ترین پروسه های دندانپزشکی است که به منظور تمیز کردن تخصصی دندان و فضای زیر خط لثه توسط دندانپزشک انجام داده می شود. در این روش جرم هایی که قبلا پلاک دندانی بوده و کم کم سفت و سخت شده اند با کمک ابزارهای دندانپزشکی از بین برده می شوند.


انواع روش جرمگیری دندان چیست؟


بسته به میزان جرم دندان ها ما دو نوع جرمگیری دندان داریم اولی سطح و اصطلاحا پروفیلاکسی است و دومی جرمگیری عمیق یا دیپ اسکیلینپ. جرمگیری سطحی را می توان یک بار در طول سال انجام داد و بیشتر به منظور پیشگیری و از بین بردن به موقع جرم های نه چندان سفت و سخت است و دومی نیز زمانی انجام می شود که جرم ها به زیر خطر لثه نقوذ کرده و باعث بیماری لثه شده اند.
 

بلیچینگ دندان چیست و چه تفاوتی با جرمگیری دندان دارد؟


بهترین روش جرمگیری دندان چیست؟


برخلاف روش بلیچینگ که بهترین روش آن را معرفی کردیم، ما چیزی به نام بهترین روش جرمگیری دندان نداریم. این دندانپزشک است که پس از ویزیت و مشخص بودن میزان جرم دندان و آسیب ناشی از آن بهترین روش درمان را مشخص می کند. اگر صرفا جرمی روی دندان ها باشد و بیماری لثه ای نداشته باشید بهترین و البته تنها نوع جرمگیری مناسب برای شما جرمگیری سطحی است. اما اگر جرم ها باعث بیماری لثه شده باشد شما دیگر با جرمگیری سطحی نمی توانید مشکل را برطرف کنید و حتما باید جرمگیری عمیق انجام شود.


هزینه جرمگیری دندان چقدر است؟


جرمگیری دندان جزء درمان هایی است که جنبه زیبایی ندارد و خوشبختانه بیمه نیز بخشی از هزینه های آن را پوشش می دهد. در بخش دولتی هزینه جرم گیری دندان به ازای هر فک بدون پوشش بیمه 200 هزارتومان است و با پوشش بیمه کمتر. در بخش خصوصی قیمت ها بیشتر است و کمتر تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.


جرمگیری بهتر است یا بلیچینگ دندان؟


از آنجا که این دو روش با هم متفاوتند و هدف از انجام هر دو یکسان نیست بنابراین این ها با هم چندان قابل قیاس نخواهند بود. جرمگیری صرفا جرم و پلاک دندان ها را از بین می برد و کاری به سفید شدن دندان ندارد. هرچند که تا حدی با برداشته شدن جرم ها دندان ها سفید می شوند اما نمی توان به سفیدی دلخواهی که مد نظرمان است برسیم.

از طرفی بلیچینگ دندان فقط دندان ها را سفید می کند. اینکار با از بین بردن لکه های رنگ و رنگدانه هایی که بر روی سطح مینای دندان صورت میگرد انجام می شود. بلیچینگ خودش به تنهایی نمی تواند جرم ها را از بین ببرد بلکه اگر پیش از انجام بلیچینگ دندان های شما جرم داشته باشد ابتدا جرمگیری انجام می شود سپس با روش بلیچینگ دندان ها سفید می شوند.
 
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها