رئیس‌جمهور لبنان تاکید کرد که ضمن خروج از کاخ ریاست جمهوری در موعد مقرر، هیچ یک از کاندیدا‌ها را برای ریاست‌جمهوری آینده پیشنهاد نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۳۶۵۵۷۵

به گزارش جام جم آنلاین، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان تاکید کرد که پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در ۳۱ اکتبر کاخ «بعبدا» را ترک خواهد کرد و هیچ‌کدام از کاندیدا‌های جدید برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری را توصیه نمی‌کند.

طبق گزارش شبکه خبری «المیادین» رئیس‌جمهور لبنان خاطرنشان کرد: اکثریتی که در انتخابات پارلمانی آینده و براساس صندوق‌های رای پیروز خواهد شد، در تعیین جهت‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه‌های آینده تأثیرگذار خواهد بود.

عون در گفتگو با روزنامه لبنانی «الجمهوریه» با ابراز تعجب و انتقاد از ایجاد شک‌های سازمان‌یافته درخصوص دشواری تشکیل دولت جدید پس از ۱۵ می‌و برگزاری به موقع انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: «ایجاد چنین شک‌ها و ترس‌هایی نباید بدون عواقب بماند؛ چرا که نشان می‌دهد عده‌ای می‌خواهند با خروج وی [از ریاست‌جمهوری]صحنه را برای خلأ آماده کنند».

رئیس‌جمهور لبنان با تاکید بر خروجش در ۳۱ اکتبر از کاخ بعبدا، افزود: «با پیش‌بینی همه این فرضیه‌های مشکوک پس از این تاریخ، حتی یک لحظه در کاخ ریاست‌جمهوری نمی‌مانم. اگر به هر دلیلی امکان انتخاب رئیس‌جمهور جدید وجود نداشته باشد، دولت در مرحله انتقالی اداره کشور را برعهده خواهد گرفت. چنانچه این امر نیز مقدور نباشد، در بدترین حالت بعد از انتخابات مجلس دولت جدید تشکیل می‌شود و انجام کار‌ها به این دولت موقت محوّل خواهد شد؛ حتی اگر اختیاراتش محدود باشد».

وی در پاسخ به سوالی درباره نامزد مورد حمایتش برای ریاست جمهوری و در اشاره خاص به «جبران باسیل» رئیس جنبش آزاد میهنی لبنان، گفت: «من از نامزدی برای ریاست‌جمهوری حمایت نمی‌کنم. در مورد جبران باسیل هم می‌توانم بگویم او یک فرد وطن‌پرست است و حتی مورد سوءقصد سیاسی هم قرار گرفت که به لطف ثبات و صلابتش، از آن جان سالم به در برد. اما من معتقدم که تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری برای او در این شرایط، کاری دشواری است؛ چرا که اولاً بحران موجود در کشور، انباشتی از مشکلات است و به حالت انفجاری درآمده و دوماً اختیارات رئیس‌جمهور به دلیل ماهیت نظام سیاسی لبنان محدود شده است».

این در حالی است که لبنانی‌ها آماده می‌شوند تا یکشنبه هفته آینده به پای صندوق‌های رای رفته و انتخابات پارلمانی این کشور را در صحت و امنیت برگزار کنند. تاکنون انتخابات پارلمانی برای لبنانی‌های مقیم خارج از کشور در دو مرحله انجام شده است.
 
منبع: فارس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها