نگاهی به حراج لباس ستارگان ورزش به بهانه فروش لباس خاطره‌انگیز مارادونا

پیراهن‌های رکوردشکن +عکس

با آن‌که ۳۶ سال از بازی خاطره‌انگیز آرژانتین و انگلیس در جام‌ جهانی ۱۹۸۶ مکزیک می‌گذرد، هنوز اتفاقات آن بازی ادامه دارد. اما بدون شک مهمترین لحظه آن بازی، گل اول آرژانتین توسط مارادونا بود که دیگو با دست دروازه سه‌ شیرها را باز کرد و گل به « دست خدا » معروف شد.
کد خبر: ۱۳۶۵۰۶۸

بعد از آن بازی، استیو هاج هافبک تیم‌ملی انگلیس لباسش را با مارادونا عوض کرد. حالا و بعد از گذشت این همه سال، این لباس هفته پیش در یک حراجی در انگلیس با قیمت ۹.۳میلیون دلار فروخته شد تا رکورد فروش لباس ورزشکاران سرشناس به این لباس تعلق بگیرد.

پیراهن‌های رکوردشکن +عکس

در ادامه به لباس‌هایی نگاه انداخته‌ایم که در حراجی‌ها با قیمتی بالا به فروش رفته‌اند.

بیب روث، ۵.۶میلیون دلار

تا قبل از فروش پیراهن مارادونا، رکورد فروش لباس یکی از ستاره‌های سابق دنیای ورزش، متعلق به بیب روث ستاره سرشناس دنیای بیسبال بود.

این ورزشکار آمریکایی در فاصله سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۳۵ برای تیم یانکی بازی کرد و چهار قهرمانی جهان را به دست آورد. سال ۲۰۱۹ و در یک حراجی، لباسی که روث در فاصله سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ بر تن داشت، در یک حراجی با رقم 5.6 میلیون دلار به فروش رفت تا عنوان گران‌ترین حراج لباس‌های ورزشی را به دست آورد.

پل هندرسون، ۱.۲میلیون دلار

در ورزش کشور کانادا هیچ اسمی به اندازه پل هندرسون مشهور و شناخته شده نیست. او ستاره سابق سال‌های دور هاکی روی یخ تیم‌ملی کانادا بود و یکی از ورزشکاران به نام این رشته هم به حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین بازی‌های او، رقابت با شوروی سابق در سال‌های پر التهاب جنگ سرد بود. هندرسون در سال ۱۹۷۲ توانست با شکست دادن شوروی به قهرمانی جهان برسد. لباس همان بازی چند سال پیش با قیمت 1.2 میلیون دلار به فروش رفت.

مایکل جوردن، ۱.۳میلیون دلار

تا به امروز لباس‌های متعددی از ستارگان دنیای بسکتبال همچون مایکل جوردن، کوبی برایانت و لبرون جیمز در حراجی‌های مختلف به فروش رفته است، اما رکورد قیمت در اختیار جوردن است. سال گذشته حراجی هریتیج لباسی را به فروش گذاشت که جوردن در فصل ۸۳-۱۹۸۲ بر تن داشت و توانست با تیم دانشگاه کارولینای شمالی به قهرمانی برسد.

رودی روتیگر، ۲۴۱ هزار دلار

در ذهن هواداران تیم فوتبال آمریکایی « نوتر دیم » هیچ اسمی به اندازه رودی روتیگر پررنگ نقش نبسته است. رودی به دلیل قد کوتاه ( یک متر و ۶۸ سانت‌) و وزن پایینش ( ۷۵ کیلو) کمتر به بازی گرفته می‌شد. اما در سال ۱۹۷۴ و در آخرین فصل حضورش، مربی تیم در بازی مقابل تیم « فایتینگ آیریش » از این بازیکن فقط برای ۲۷ ثانیه استفاده کرد و او توانست امتیاز قهرمانی را برای تیمش به دست آورد. حدود دو دهه بعد همان لباس روتیگر در یک حراجی با قیمت ۲۴۱ هزار دلار به فروش رفت.

پله، ۲۲۵ هزار دلار

تا قبل از حراجی هفته قبل، رکورد فروش لباس فوتبالیست‌ها در اختیار پله برزیلی بود. ستاره تیم‌ملی برزیل در جام جهانی ۱۹۷۰، زننده اولین گل سله‌سائو به تیم‌ملی ایتالیا بود. برزیل آن بازی را با نتیجه ۴ بر یک برد و قهرمان جهان شد. روبرتو روزاتو، بازیکن تیم‌ملی ایتالیا در پایان آن بازی لباسش را با پله عوض کرد. لباس همان روز پله سال ۲۰۰۲ در حراج کریستی با قیمت ۲۲۵ هزار دلار به فروش رفت.

رم - فاینورد ؛ ۴ خرداد در فینال تیرانا

بامداد جمعه چیزی به اندازه اشک های خوزه مورینیو خبر ساز نشد. بعد از پیروزی یک بر صفر رم مقابل لستر در نیمه نهایی لیگ کنفرانس و صعود جالوروسی به فینال، همه دوربین ها روی صورت خوزه مورینیو فوکوس بودند تا اشک های این مربی پرتغالی را به تصویر بکشند.

فینال لیگ کنفرانس برای ما ایرانی ها هم جذاب خواهد بود، چون پای دیگرش علیرضا جهانبخش است و فاینورد. فاینورد با یک تساوی صفر - صفر در مارسی، به لطف برد ۳ بر ۲ در بازی رفت راهی فینال شد. حالا جهانبخش هم می تواند تاریخ ساز شود اگر تیمش قهرمان لیگ کنفرانس شود، چون تا به حال هیچ بازیکن ایرانی قهرمان هیچ یک از جام های اروپایی نشده. فینال رم - فاینورد در تیرانای آلبانی برگزار می شود.

آینتراخت - گلاسگو رنجرز؛ ۲۸ اردیبهشت در فینال سویا

لیگ اروپا امسال شاهد یک فینال تمام کلاسیک است؛ چیزی شبیه فولکس واگن نسل اول آلمان‌ها یا یک جگوار ۸ سیلندر بریتانیایی. حالا گلاسگویی‌ها که از آخرین فینال اروپایی‌شان ۱۴ سال می‌گذرد مقابل آینتراختی قرار می‌گیرد که آخرین بار سال ۱۹۸۰ در فینال لیگ قهرمانان بازی کرده است.

تنها جام اروپایی گلاسگو هم البته برای همان دهه است؛ زمانی که در سال ۱۹۷۲ قهرمان جام در جام اروپا شدند.

این فینال که در پیس‌خوآن سویا برگزار می‌شود یک برش رنگی از دوران سیاه و سفید فوتبال اروپاست که در آن تیم‌هایی نظیر آینتراخت و گلاسگو پادشاهی می‌کردند.

حسین خلیلی ​​​​​​​ - ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها