رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر رویداد ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵ را "نسل‌کشی ارامنه" خواند و ترکیه هم به این موضع‌گیری رئیس جمهوری آمریکا اعتراض کرد.
کد خبر: ۱۳۶۳۴۴۲
به گزارش جام جم آنلاین ، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا طی این بیانیه عنوان کرد: در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ میلادی مقامات عثمانی رهبران و روشنفکران جامعه ارمنی را دستگیر کردند. این نسل‌کشی یکی از بدترین شرارت و قساوت‌ها در قرن بیستم بود.

کاخ سفید در ادامه این بیانیه نوشت: ما امروز یاد یک و نیم میلیون ارمنی را که اخراج و قتل‌عام شده اند، گرامی می‌داریم.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: ما تعهد خود را برای هوشیاری در برابر تأثیر مُخرب نفرت در همه اشکال را بازگو می‌کنیم.

در همین حال مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص حوادث سال ۱۹۱۵ در توئیتر نوشت: استفاده از کلمه "نسل‌کشی" برای وقایع سال ۱۹۱۵ با انگیزه‌های سیاسی توسط همین افراد بدون حکم دادگاه صالح، بارزترین مصداق ریاکاری آن‌ها است.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: برخی از رهبران غربی اخیرا استدلال کرده‌اند که "نسل‌کشی" تنها با تصمیم دادگاه قابل تشخیص است.

این در حالی است که بایدن سال گذشته اولین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا بود که رویداد ۲۴ آوریل را نسل کشی ارامنه خواند که واکنش تند ترکیه را به دنبال داشت.

پس از اولین واکنش بایدن نسبت به این رویداد در سال گذشته بود که - شبکه خبری "ان‌بی‌سی‌نیوز" طی گزارشی نوشت: آمریکا با به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه قصد دارد از آن به عنوان اهرمی برای اصلاح برخی رفتار‌های آنکارا و روابط نزدیک آن با مسکو که سبب خشم واشنگتن است، بهره ببرد.

ترکیه بار‌ها عبارت نسل‌کشی ارامنه را رد کرده است. کشتار ارامنه در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ و در دوران حکومت عثمانی رخ داد.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها