ادامه واکنش‌ها به هتک حرمت مقدسات مسلمانان در سوئد

اسلام‌ ستیزی بی‌ پاسخ نخواهد ماند

اهانت به مقدسات مسلمانان در کشور سوئد،‌ این کشور آرام اروپایی را در روزهای اخیر به صحنه اعتراض مسلمانان تبدیل کرده و محکومیت اتفاق اخیر در سوئد از سوی کشورهای اسلامی ادامه دارد.
کد خبر: ۱۳۶۲۷۰۶

روز پنجشنبه بود که راسموس پالودان، رهبر جنبش راستگرا و اسلام ستیز دانمارکی ـــ سوئدی «خط‌ سخت» به همراه حامیانش می‌خواست تجمع برگزار کند و طبق قرار قبلی، قرآن را در این تجمع آتش بزند که البته پیش از شروع تجمع، درگیری صورت گرفت و این نشست برگزار نشد اما با وجود بر هم خوردن تجمع حامیان راسموس پالودان، او اقدام شنیع خود را در هتک حرمت به قرآن کریم انجام داد و از همان روز تا کنون خیابان‌های سوئد به صحنه زد و خورد و درگیری‌های شدید تبدیل شده است.

سوئد گرچه به ظاهر، کشوری آرام و بی‌حاشیه است اما یکی از کشورهایی است که به لحاظ تحولات اجتماعی و سیاسی به‌شدت از سوی کنشگران فعال عرصه بین‌المللی رصد می‌شود. سوئد یکی از کشورهای اروپایی است که دارای جامعه‌ای چند فرهنگی و مهاجرپذیر و با توجه به رشد جریان راست افراطی در اروپا نیز به یکی از اهداف این جریان تبدیل شده است.

در انتخابات سراسری قبلی سوئد که سال 2018 برگزار شد، گرچه جریان راست افراطی نتوانست به نقطه هدف خود، یعنی کسب 25تا 30درصد از آرای عمومی دست پیدا کند اما نتیجه انتخابات نشان‌دهنده خیزش نسبی آرای این جریان بود. انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری فرانسه و حضور مارین‌لوپن، رهبر جریان راست افراطی در دور دوم انتخابات نیز یکی دیگر از مصادیق رشد جریان راست افراطی در اروپاست.

بر همین اساس گرچه کشور سوئد در انتخابات سال 2018 از یک بحران جدی به نام تسلط جریان راست افراطی بر استکهلم، نجات یافت اما نگرانی‌ها نسبت به میزان اقبال به این جریان در انتخابات سراسری که قرار است امسال برگزار شود، ادامه دارد.

برخی تحلیلگران معتقدند در ماه‌های آینده شاهد تشدید چالش‌های اجتماعی و سیاسی میان سه جریان اصلی سیاسی در سوئد، یعنی ائتلاف راست میانه، ائتلاف چپ میانه و جریان راست افراطی خواهیم بود، گرچه هنوز مشخص نیست جریان راست افراطی در سوئد تا چه اندازه بتواند در جامعه سوئد دست به یارگیری بزند.

اهانت به بهانه آزادی بیان

یکی از ویژگی‌های جریان راست افراطی، اسلام‌ ستیزی و سیاست‌های سختگیرانه در زمینه مهاجرت است و کشورهای اروپایی هم که همیشه به بهانه آزادی بیان، راه را برای اهانت به مقدسات اسلامی باز می‌گذارند، زمینه را برای فعالیت بیشتر این جریان فراهم می‌کنند.

اکنون هم پس از اهانت اخیر رهبر جنبش راستگرای سوئدی به مقدسات مسلمانان،‌ ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد در واکنش به درگیری‌ها در این کشور گفته: «در سوئد، مردم اجازه دارند نظر خود را بیان کنند، خواه نظرشان خوب باشد یا بد. این بخشی از دموکراسی ماست. مهم نیست شما چه فکر می‌کنید، هرگز نباید به خشونت متوسل شوید. ما هرگز آن را نمی‌پذیریم.»

وی با انتقاد از راسموس پالودان، افزود: «این دقیقا همان واکنش منفی است که او می‌خواهد شاهدش باشد. هدف اصلی‌اش این است که مردم را علیه هم تحریک کند.» پالودان طی سال‌های اخیر به دلیل مواضع افراطی و اسلام ستیزانه خود بارها خبرساز شده است. وی در نوامبر۲۰۲۰ در فرانسه بازداشت و از کشور اخراج شد. پنج‌نفر از حامیان او هم به فاصله کوتاهی پس از اخراجش از فرانسه به دلیل تلاش برای آتش زدن قرآن کریم در بروکسل بازداشت شده بودند.

ادامه اعتراض مسلمانان

در ادامه اعتراض‌های چند روز اخیر به هتک حرمت قرآن کریم توسط یک گروه راست افراطی در سوئد و برخورد پلیس با معترضان، حداقل سه نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

براساس گزارش آل بی‌سی نیوز، صدها نفر از معترضان روز یکشنبه در اعتراض به اقدامات اسلام ستیزانه در سوئد و اقدام راسموس‌پالودان در هتک حرمت به قرآن‌کریم در شهر نورکوپینگ در 100مایلی جنوب استکهلم، تجمع کردند که با خشونت پلیس مواجه شدند.

براساس گزارش‌ها، پلیس برای متفرق کردن معترضان خشمگین از شلیک هوایی هشدار استفاده کرد که بر اثر برخوردهای ناشی از آن حداقل سه نفر مجروح شدند.

پلیس مدعی شده معترضان با پرتاب سنگ به سمت خودروهای پلیس و آتش زدن خودروها از دستورات پلیس سرپیچی کردند. پلیس گفته است، این سه نفر جراحت سطحی داشتند و پس از انتقال به بیمارستان و مداوا، هر سه نفر را به اتهام آشوب بازداشت کرده‌است.

علاوه بر شهرهای لینکوپینگ و نورکوپینگ، طی روزهای گذشته اعتراض‌های در استکهلم پایتخت سوئد، اوربرو، لندزکرونا و مالمو نیز علیه اقدام این گروه اسلام ستیز برگزار شده است. روز جمعه عصر، درگیری بین معترضان به هتک حرمت قرآن کریم و مخالفان آنها در شهر اوربرو منجر به مجروح شدن 12 افسر پلیس و به آتش کشیده شدن چهار خودرو شده بود.

واکنش کشورهای اسلامی

هتک حرمت قرآن کریم در سوئد نه‌فقط واکنش مسلمانان این کشور را به دنبال داشت بلکه کشورهای عربی و اسلامی نیز با صدور بیانیه‌هایی این اقدام را محکوم کردند.

کاردار سوئد در تهران در غیاب سفیر آن کشور توسط رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری‌اسلامی ایران نسبت به اقدام موهن فرد یاد شده که به بهانه آزادی بیان با حمایت پلیس سوئد صورت گرفته به وی ابلاغ شد.

رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت خارجه ضمن محکوم کردن این اقدام هتاکانه در ماه مبارک رمضان، مسؤولیت دولت سوئد را در این باره متذکر و خواستار اقدام فوری و قاطع دولت این کشور برای پایان بخشیدن به جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین تکرار نشدن آن در آینده شد.

وی توهین به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان جهان و جریحه‌دار کردن احساسات آنان را بدترین سوءاستفاده متصور از آزادی بیان خواند و گفت: این حادثه تأسف‌بار که تحت حفاظت پلیس سوئد انجام شده، تصویر سوئد را نزد مسلمانان جهان مخدوش می‌کند.

کاردار سوئد در پاسخ ضمن ابراز تأسف از وقوع این حادثه در کشورش، گفت مراتب را فورا به مقامات کشور متبوعش منتقل می‌کند.

وزارت خارجه عربستان هم با صدور بیانیه‌ای، اهانت‌های عمدی به قرآن کریم را توسط افراطیون و تحریک احساسات مسلمانان محکوم کرد. ریاض در بیانیه خود بر اهمیت تلاش برای گسترش ارزش‌های گفت‌وگو، مدارا و همزیستی، نفی نفرت، افراط‌گرایی و جلوگیری از سوءاستفاده همه ادیان و توهین به مقدسات تأکید می‌کند.

وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرد مراتب اعتراض دولت را به هتک حرمت قران کریم به کاردار سفارت سوئد در بغداد ابلاغ کرده است.

هیثم ابوالفول، سخنگوی وزارت خارجه دولت اردن نیز از جانب امان، خاطرنشان کرد: «این اقدام محکوم و مردود است و با تمام ارزش‌ها و اصول دینی، اصول حقوق بشری و آزادی‌های اساسی مغایرت دارد. علاوه بر آن به احساسات نفرت‌آمیز و خشونت‌بار نیز دامن زده و همزیستی مسالمت‌آمیز را تهدید می‌کند.»

وزارت خارجه قطر هم ضمن محکومیت این هتک حرمت به قرآن کریم، آن را اقدامی تحریک‌آمیز و خطرناک برای احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان، توصیف کرد.

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها