معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد با ابراز خرسندی از قوت گرفتن طرح تحویل حجمی در سال 1400 گفت: اجرای طرح تحویل حجمی ، صرفه جویی 10 میلیون مترمکعبی آب در سال 1400 را در برداشته و ادامه این روند با توجه به هدف های تعریف شده در برنامه سازگاری با کم آبی دنبال خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۶۲۴۲۲

به گزارش خبرنگار جام جم انلاین از یزد ، جواد منصوری اظهارداشت : یکی از اولویت های شرکت آب منطقه ای یزد حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی موجود و راهکاری نوین برای به کاهش رساندن افت آب های زیرزمینی بوده و می توان گفت خوشبختانه با مشارکت و همیاری کشاورزان استان گام های بلندی در این راستا برداشته شده است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که همواره در شرکت آب منطقه‏ ای یزد به منظور حفاظت از منابع آب زیرزمینی انجام می‏گردد، شناسایی و پر و مسلوب ‌المنفعه نمودن چاه‌های غیرمجاز می‏ باشد که با قوت گرفتن طرح احیاء و تعادل بخشی از سال 1394 و تقویت گروه های گشت و بازرسی اقدامات حفاظتی با جدیت بیشتری دنبال شد بطوریکه  از سال 1394 تا سال 1399 بیش از 290 حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه گردیده و در نتیجه آن حجمی معادل 6.5 میلیون متر مکعب در سال صرفه جویی شده است.

منصوری تصریح کرد:در سال 1400 بیش از 50 حلقه چاه غیرمجاز در استان یزد پر و مسلوب المنفعه گردیده که حجمی نزدیک به 750 هزار متر مکعب صرفه جویی شده و در استان با انجام اقداماتی از قبیل تقلیل منصوبات چاهها، اعمال خاموشی بر چاههای فاقد کنتور هوشمند و تحویل حجمی آب به چاههای دارای کنتور، از بخش قابل توجهی از اضافه برداشت چاهها جلوگیری شده است.

به گفته وی با توجه به نصب 92% کنتور چاههای کشاورزی و تصویب برنامه سازگاری با کم آبی، طرح تحویل حجمی  آب از سال 1399 آغاز گردید و به مرور جایگزین خاموشی چاهها گردید.

 منصوری با ابراز خرسندی از قوت گرفتن طرح تحویل حجمی در سال 1400 و صرفه جویی قابل توجه بیش از 10 میلون متر مکعبی گفت:حجم صرفه جویی ناشی از تحویل حجمی با در نظر گرفتن تقلیل منصوبات به بیش از 10 میلیون مترمکعب رسیده است و ادامه این روند با توجه به هدف های تعریف شده در برنامه سازگاری با کم آبی دنبال خواهد شد.

 به گفته وی سهم تقلیل منصوبات از این صرفه جویی حدود2.5 میلیون مترمکعب است.

 تجهیزبیش از 2هزارحلقه چاه کشاورزی به کنتور هوشمند

 رییس گروه طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای یزد نیز نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند بر روی چاهها را از ضروریات پایش و کنترل تخلیه آب زیرزمینی در طرح تحویل حجمی آب می داند و می گوید: بر این اساس شرکت آب منطقه ای یزد پس از ابلاغ طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و از سال 1394 پیگیری نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای کشاورزی و چاههای صنعتی را در دستور کار قرار داده به طوریکه تا پایان سال 1400 بیش از 2060 حلقه چاه کشاورزی مجهز به کنتور شده اند. سهم چاههای صنعتی در نصب کنتور نزدیک به 430 دستگاه می باشد.

سیدعلی اوهب به اقدامات ارزشمند این شرکت در زمینه توسعه داشبوردهای مدیریتی و سیستم های پایش اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 1400 با وارد شدن به دومین سال اجرای طرح تحویل حجمی، سامانه ای آنلاین جهت ثبت و پایش شارژ کنتور توسعه یافت و در اختیار ادارات منابع آب قرار گرفت که علاوه بر امکان ثبت اطلاعات شارژ، انواع اطلاعات و گزارشات مربوط به شارژ کنتور و طرح تحویل حجمی را در اختیار ادارات قرار می­دهد.

وی درخصوص چاههای فاقد کنتور اظهار داشت: ضمن تدقیق آمار این چاهها، از ابتدای سال برنامه نصب کنتور به ادارات منابع آب ابلاغ گردید و ضمن بررسی، ادارات زمان پیشنهادی نصب به ستاد ارائه نمودند که در همین راستا سامانه آنلاین "ثبت و پایش کنتور" طراحی و توسعه یافته است.

وی هدف ازهمه این اقدامات را (نصب کنتور، طرح تحویل حجمی و پایش شارژها) رسیدن به برنامه تدوین شده در سند سازگاری برشمرد که در فاز اول این برنامه انتظار می رود حجم برداشت آب حدود 200 میلیون مترمکعب کاهش یابد.

این مسئول تصریح کرد: ماحصل اجرای اقدامات مذکور با  مصرف برق در چاهها مثبت و موثر بوده است به نحوی که مصرف برق چاهها  و به تبع آن اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی از سال 95 تاکنون روند کاهشی داشته است.

رییس گروه طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای یزد همچنین فرهنگ سازی و همراهی کشاورزان برای خاموشی چاهها در مواقع عدم نیاز به آب، جلوگیری از اضافه برداشت و از بین رفتن فرهنگ رقابت در برداشت از آبخوان، از جمله مهمترین نتایج این طرح بوده است.

 

.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها