صنایع دفاعی ایرانی چندین سال است که مشغول طراحی و تولید دوربین‌های حرارتی هستند.
کد خبر: ۱۳۶۰۴۴۰

به گزارش جام جم آنلاین، دوربین‌های حرارتی یکی از مهم‌ترین نیاز‌های ارتش‌های جهان در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. با توجه به پیشرفت فناوری‌های نظامی، این فناوری نیز با مزیت‌های بسیار نسبت به دوربین‌های دید در شب یکی از بخش‌های مورد توجه است.


مهم‌ترین کاربرد دوربین‌های حرارتی را باید قابلیت ایجاد تصویر از یک محیط در تمام شرایط آب و هوایی دانست. این دوربین‌ها توانمندی نیرو‌های نظامی را دوچندان کرده و قابلیت‌های آنان را در رزم شبانه افزایش می‌دهد. همچنین به آنان کمک می‌کند تا اهدافی که استتار کرده‌اند را به راحتی کشف و ردگیری کنند. البته دوربین‌های حرارتی مزیت‌های دیگری هم دارند از جمله توان ایجاد تصاویر در روز و شب و ارسال تصاویر مذکور به رایانه‌ها و سامانه‌های کنترل آتش.

دیگر ویژگی دوربین‌های حرارتی عدم انتشار امواج الکترومغناطیسی است که آن‌ها را در طیف دوربین‌های پیسو قرار داده و با این ویژگی امکان شناسایی آن‌ها از دشمن سلب می‌شود. این دوربین‌ها کاربرد‌های غیر نظامی نیز دارند که عبارتند از؛ استفاده در عملیات‌های جستجو و نجات، بازرسی و سنجش دمای سامانه‌های مختلف بدون نزدیک شدن به آن‌ها.

این دوربین‌ها دسته بندی دیگری هم دارند؛ سرد شونده و غیر سرد شونده. تفاوت این است که سامانه‌های سرد شونده قدرت تفکیک و حساسیت دمایی بالاتری داشته و کیفیت تصویر بهتری دارند.

نیرو‌های مسلح کشورمان نیز پس از پایان جنگ تحمیلی و با درک معایب نبود دوربین‌های دید در شب، روند طراحی و ساخت دوربین‌های دید در شب و حرارتی را آغاز کردند. این دوربین‌ها در طیف گسترده‌ای از جمله انواع انفرادی تا انواع نصب شده بر روی ناو‌ها و تانک‌ها تولید و استفاده می‌شوند.

در ادامه دو نمونه از دوربین‌های حرارتی تولید صنایع دفاعی کشورمان را معرفی می‌کنیم.

دوربین RU-۲۰

این دوربین از انواع دوربین‌های حرارتی ساخت داخل است که بر روی کلاه سربازان و تکاوران نصب می‌شود. یک نیروی پیاده با این دوربین می‌تواند تمام اطرافش را در شب و شرایط نامساعد پایش کند.
 
دوربین‌های حرارتی ایرانی، چشم بینای رزمندگان در میدان نبرد +عکس

دوربین RU-۲۰ از سلول آشکارساز نسل سوم، وزن کم و قابلیت نصب روی کلاه و یا استفاده به صورت دستی امکان دید در تاریکی شب و شرایط آب و هوایی مختلف را به یک نیروی پیاده می‌دهد. زمان آماده سازی آن نیز ۴ ثانیه تخمین زده می‌شود. البته این دوربین قدرت زوم ۴ برابر را هم داراست.

وزن آن ۳۰۰ گرم اعلام شده و قادر است در محدوده دمایی ۲۵ - درجه تا ۵۵ + فعالیت کند و فرکانس عملکردی آن هم ۱۴ نانومتر است.

دوربین RU ۶۰-G

دوربین مورد اشاره، مخصوص استفاده بر روی انواع اسلحه‌های انفرادی به ویژه سلاح‌های تک‌تیرانداز است. این دوربین به آشکارساز‌های حرارتی غیرسردشونده با قدرت تفکیک بالا مجهز شده.

دوربین RU ۶۰-G این قدرت را دارد تا در شرایط مختلف آب و هوایی اعم از مساعد و نا مساعد و همچنین تاریکی مطلق فعالیت کند.
 
دوربین‌های حرارتی ایرانی، چشم بینای رزمندگان در میدان نبرد +عکس

وزن سبک و حجم کم، مداومت کاری بالا، استاندارد نظامی MIL-STD ۸۱۰ F و قابلیت استفاده به صورت دستی برای دیده‌بانی از دیگر ویژگی‌های این دوربین اعلام شده است.

چرا باید رزمندگان ایرانی به دوربین‌های حرارتی مجهز شوند؟

چرایی این موضوع را باید در گسترش تهدیدات همه‌جانبه به ویژه در حوزه مرز‌های زمینی جست‌وجو کرد. اگر نیرو‌های مرزبانی به این نوع تجهیزات بر روی اسلحه‌های خود مجهز باشند، امکان استتار از دشمن سلب شده و دیگر نمی‌تواند کمین کرده و شبیخون بزند. این نوع تجهیزات بسیار در حوزه دیده‌بانی و پیش‌اخطار نقش دارند و نیرو‌هایی که در این جایگاه هستند باید به این تجهیزات مجهز شوند.

باید گفت با توجه به بومی سازی فناوری دوربین‌های حرارتی دیگر هیچ مشکلی در تولید آن‌ها وجود نداشته و می‌تواند به راحتی در اختیار نیرو‌های مسلح قرار بگیرد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها