این شبکه تخصصی در روزهای پایانی سال تغییراتی در لوگو و هویت بصری‌اش داده است

سلام تازه شبکه ورزش به مخاطبان

تغییر و تحول در رسانه ملی به تخصصی شدن شبکه‌ها انجامیده و موازی‌کاری در شبکه‌های مختلف، تقریبا کمتر شده است. قطعا یکی از شبکه‌هایی که می‌تواند با تخصصی شدن بیش از گذشته دیده شود، شبکه ورزش است.
کد خبر: ۱۳۵۸۸۹۱

به گزارش جام جم، شبکه ورزش طی ماه‌های گذشته با پوشش کامل بازی‌های المپیک و المپیک زمستانی به نوعی در بحث تخصصی شدن شبکه‌ها پیشرو بوده است و توانسته مخاطبان و علاقه‌مندان به ورزش، در هر رشته‌ای را با خود همراه کند. هر تغییر و تحولی ملزم به تغییر بصری هم هست و در این راستا شبکه ورزش تصمیم به تغییر لوگوی این شبکه گرفته است.‌ لوگویی که المان‌های بصری و گرافیکی خاص شبکه را رعایت کرده و می‌تواند طی سال‌ها به عنوان لوگوی مخصوص شبکه ورزش مورد استفاده قرار گیرد.‌ گفت‌وگویی با مدیر گروه هنری تیم استودیو، امید خوش‌نظر درباره چگونگی تغییر شکل و طرح این لوگو انجام شده و او توضیحاتی در این باره بیان کرده است که می‌خوانید.‌

امید خوش‌نظر، مدیر گروه هنری تیم استودیو که بازطراحی لوگو و هویت بصری جدید شبکه ورزش را برعهده داشته‌ است، درباره این تغییرات در شبکه ورزش به جام‌جم می‌گوید: «بسته‌بندی هویت بصری شبکه ورزش از اوایل امسال مورد بحث و بررسی بود و با گروه ما به عنوان یکی از تیم‌های متخصص در این حوزه تخصص، مذاکراتی انجام شد. حتی این موضوع به قبل از سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد که شبکه ورزش مجموعه درخواست‌هایی داشتند و تلاش شبکه بر این بود که بسته گرافیکی و پوسته خودشان را تغییر دهند. این یک روند مرسوم و طبیعی در شبکه‌های تلویزیونی حرفه‌ای است که حداقل سالی یک‌بار تغییرات و جذابیت‌هایی به گرافیک‌شان اضافه نمایند و نحوه ارائه را بازتعریف کنند.»

افزایش مخاطبان

وی ادامه می‌دهد: «هر چقدر مخاطبان برای شبکه اهمیت داشته باشند، شبکه بیشتر سعی می‌کند که به عنوان یک برند خودش را به‌روزتر کند و تا جای ممکن این جذابیت‌ها را برای مخاطب افزایش دهد. یکی از این جریانات هویت بصری است و شبکه‌ها می‌توانند این روند را در فازهای مختلف داشته باشند، خصوصا در موقعیت‌های تولیدی، برنامه‌سازی، نحوه ارائه‌های برنامه‌های زنده و حتی در موقعیت‌‌های تامینی هم این جریان وجود دارد.»

مدیر گروه هنری تیم استودیو بیان می‌کند: «شبکه ورزش به ما به عنوان یکی از تیم‌هایی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنیم و عملا مجموعه‌های مفصلی از جمله شبکه سه، شبکه تهران، شبکه آی‌فیلم، شبکه پرس تی‌وی، شبکه امید، شبکه‌های استانی مختلف و... را تغییر هویت‌ داده‌ایم که تجربه بسیار ارزشمندی هم برای‌مان بوده، اعتماد کرد و این فرآیند را به ما سپرد.»

خوش‌نظر با بیان این‌که اصلی‌ترین عنصری که در یک شبکه یا هر برندی وجود دارد، نشان آن شبکه است، می‌گوید: «نشان شبکه طبیعتا مهم‌ترین عنصری است که ارتباط هویتی ویژه‌ای را با مخاطبان برقرار می‌کند و این معمولا بزرگ‌ترین چالش برای شبکه‌هایی است که می‌‌خواهند چنین‌ نشانی را دستخوش تغییر کنند؛ به‌خصوص زمانی که سال‌ها از راه‌اندازی یک شبکه ‌می‌گذرد و آن نشان برای مردم به عنوان یک سمبل یا نماد تعریف شده است، طبیعتا تغییر دادن آن کار سختی است. در این حوزه به دو روش می‌توان این فرآیند را انجام داد؛ یکی بازطراحی خود نشان و دیگری طراحی مجدد و مستقل نشان، که نشان شبکه ورزش درواقع بازطراحی شد. در روش بازطراحی، عملا ویژگی‌های پایه، ایدئولوژیک و تعاریف اصلی منطقی برای نشان و هویت شبکه حفظ می‌شود، اما به شکل فرمیک این موقعیت دستخوش تغییر می‌شود و این تغیییر یک مجموعه حداقل‌ها و حداکثرهایی دارد که تقریبا می‌توان گفت بازطراحی را در شبکه ورزش با حداکثر شکل ممکن انجام داده‌ایم.»

رسانه‌های خارجی

خوش‌نظر می‌افزاید: «شبکه ورزش یک نشانی داشت که از ابتدا به دلیل شباهتش به برخی از رسانه‌های خارجی، بسیار مورد انتقاد بود. در دنیای امروز، طراحی یک لوگوی کاملا متفاوت، خاص و مستقل که هیچ نشان مشابهی برای آن وجود نداشته باشد، خیلی کار سختی است. چون حوزه گرافیک به‌قدری وسیع شده که شما به هر شکلی و هر چیزی را طراحی کنید، احتمال خیلی قوی وجود دارد که یک مشابه در گذشته یا حتی در آینده داشته باشد.»

وی درباره این‌که آیا این لوگو از جایی کپی شده است، توضیح می‌دهد: «این جریان یک مساله پیچیده است. وقتی یک طراح، نشانی را طراحی می‌کند، به مجموعه‌ای از منابع و مآخذ دسترسی دارد و آن منبع‌ها را بررسی می‌کند تا ببیند چقدر مدل‌های مشابه با نشانی که طراحی کرده، وجود دارد. این یک روند مرسوم است؛ پس این‌که بگوییم کپی‌برداری شده، واژه‌ای منطقی به نظر نمی‌آید، زیرا طبیعی است که یک گرافیست باهوش و حرفه‌ای اگر قبل از طراحی یک نشان ببیند که یک کپی از آن وجود دارد، طبیعتا به کارش ادامه نمی‌دهد و به سراغ طرح دیگری خواهد رفت. این یک جریان کاملا اتفاقی و شاید بتوان گفت خاص است که شما چیزی را طراحی می‌کنید و بعدا متوجه می‌شوید که یک چیزی شبیه به آن وجود داشته است. این مساله در مورد نشان شبکه سه هم وجود داشت.»

وی درباره بسته هویت بصری شبکه ورزش می‌گوید: «اصلی‌ترین تغییر در این کار تغییر نشان بود. وقتی می‌خواهیم یک هویت بصری را تغییر دهیم، ابتدا کار از نشان شروع می‌شود و در قدم‌های بعدی به جزئی‌ترین المان‌هایی که در شبکه وجود دارد، ختم می‌شود. ما وقتی یک نشان را برای یک شبکه تعریف می‌کنیم، وارد هویت‌سازی می‌شویم، این هویت‌سازی در کلاس رنگی، خانواده رنگی و در تقسیم‌بندی قاب تصویر که هر المانی در کجای تصویر قرار بگیرد تا یک مبنا و مختصات منطقی داشته باشد، وجود دارد. طراحی و بهینه کردن محیط اختصاصی برای شبکه نیز یکی دیگر از فرآیند‌هاست.»

این هنرمند بیان می‌کند: «فرآیند تعریف المان‌های تصویری در موقعیت لایو یا پخش زنده که به آن سی‌جی می‌گویند، یکی از مهم‌ترین المان‌های طراحی است؛ همچنین فرم حرکتی و انیمیشن و موشن‌گرافی که برای شبکه تعریف می‌شود، تکنیک‌های دوبعدی و سه‌بعدی و تلفیق اینها، آیتم‌هایی که برای اعلام برنامه‌ها و موقعیت‌های به‌روز شونده برای شبکه تعریف می‌شود، آیتم‌هایی مثل آرم استیشن‌ها و لوگو استیشن‌ها و دیوایدرها و... که پرکننده‌های موضوعی و مفهومی با گرافیک یونیفرم در شبکه هستند. حتی موسیقی برای شبکه تعریف می‌شود، یعنی بعد از این‌که نشان تغییر می‌کند، مجموعه‌ای از فرآیندها طی می‌شود تا این ساختار براساس مفهومی که تعریف می‌شود، شکل بگیرد.»

وی عنوان می‌کند: «اولین کارکردی که این جریان دارد، این است که هویت شبکه را مستقل از شبکه‌های دیگر می‌کند، یعنی برای شبکه یک شناسنامه بصری تعریف می‌کند و این شناسنامه بصری، باعث تمایز بین این شبکه با شبکه‌های دیگر می‌شود.»

خوش‌نظر تصریح می‌کند: «طبیعتا هر شبکه ویژگی‌های خیلی مهم و منحصر‌به‌فردی دارد، به‌خصوص شبکه‌هایی که نگاه یا سیاست‌های تخصصی دارند؛ مثل شبکه ورزش یا شبکه‌هایی که برای کودکان و نوجوانان یا فیلم و سریال هستند. وقتی حوزه تخصصی شبکه‌ها مشخص می‌شود، باید این ویژگی‌ها در هویت‌های گرافیک‌شان هم نمایش داده شود.»

وی بیان می‌کند: «در مجموعه تلاش‌هایی که طی هفت ماه انجام شد، همه این مراحل را انجام دادیم. به طور کلی می‌توانم بگویم که ما فعلا یک بسته عمومی برای شبکه ساختیم. بسته عمومی بدین معنا که در حال حاضر مناسبت‌ها، رویدادها یا مراسمی که هر کشوری دارد، به‌خصوص در شبکه ورزش که رویدادهای مهم ورزشی را به شکل خیلی مفصل پوشش می‌دهد، در این فاز مدنظر قرار نگرفته است و در فاز بعدی اتفاق خواهد افتاد. به عنوان مثال المپیک زمستانی، بازی‌های جام‌جهانی فوتبال، حتی مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی ما، مثل عید نوروز، ماه رمضان، ماه محرم، دهه فجر و...، اینها مناسبت‌هایی هستند که هر شبکه‌ای باید براساس زمان‌بندی‌ای که دارد و طبق یونیفرمی که تعریف کرده، برایش هویت تعریف کند. این بخش در فاز اول طراحی نشده و ما باید طی یک توافق با شبکه، مجموعه‌ای از آیتم‌ها و پکیج‌هایی که مناسبتی هستند، طراحی و اجرا کنیم.»

خوش‌نظر در پایان می‌گوید: «حس ما این است گرافیکی که برای شبکه تعریف شده، یک پوسته خیلی جذاب و پرانرژی به شبکه خواهد داد. امیدوارم شبکه‌ها در همین مقطع متوقف نشوند، بلکه تلاش کنند این به‌روزرسانی را هر ساله و بنا به مناسبت‌های مختلف ادامه دهند، زیرا اصلی‌ترین رکنی که می‌تواند موجب جذب مخاطب به شبکه‌ها شود، نحوه ارائه برنامه‌هاست و این برنامه‌ها از طریق همین پوسته‌ها می‌توانند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنند.»

احمدرضا معراجی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها