دولت عربستان از تاسیس شرکت هلدینگ انرژی هسته ای برای مشارکت در پروژه های اتمی خبر داد.
کد خبر: ۱۳۵۸۳۴۹
به گزارش جام جم آنلاین، «عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز» سفیر و نماینده دائم سعودی در سازمان‌های بین المللی در وین در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای گفت: عربستان در تلاش برای توسعه برنامه کشوری خود در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ میلادی و وارد کردن انرژی هسته‌ای برای کمک به سبد انرژی خود است و بر همین اساس، شرکت هلدینگ سعودی انرژی هسته‌ای را به منظور توانایی برای مشارکت در پروژه‌های هسته‌ای اقتصادی داخلی و بین المللی تاسیس کرده است.

وی افزود: هدف عربستان همچنین بهره‌برداری و توسعه تاسیسات هسته‌ای برای تولید انرژی، آب شیرین و کاربرد‌های حرارتی و وضع راهبردی برای توسعه سرمایه انسانی در زمینه انرژی هسته‌ای و همکاری این سرمایه انسانی با موسسات بین المللی تحقیقات انرژی هسته‌ای است.

سفیر سعودی در ادامه سخنان خود با طرح ادعا‌های واهی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و نادیده گرفتن همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای درباره ایمنی نیروگاه هسته‌ای بوشهر و تاکید گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بر همکاری ایران با این نهاد، از آنچه به زعم خود "نگرانی کشورش در قبال سیاست ایران به خاطر نبود گزارش‌ها و اطلاعات مربوط به ایمنی نیروگاه بوشهر" خواند، سخن راند و مدعی شد که ایران به زعم او سیاست "گمراه کردن و تعلل" را در زمینه برنامه هسته‌ای خود دنبال می‌کند.

ادعای این مسئول سعودی درباره ایمنی نیروگاه بوشهر درحالی مطرح شد که رئیس برنامه ریزی و سیاست گذاری بخش نظارت و ایمنی آژانش بین المللی انرژی اتمی آذرماه ۱۳۸۷ گفته بود که جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر با آژانس همکاری دارد.

«کریستر ویکتورسون» افزوده بود: همکاری‌های آژانس و جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایمنی هسته‌ای در چارچوب میثاق‌ها و قرارداد‌های موجود بوده است.

نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران در نیروگاه بوشهر ضمن رعایت سیستم مدیریت یکپارچه، در زمینه آموزش‌های ایمنی به نیروی انسانی اقدام کرده است.

سفیر سعودی در اتریش در سخنان خود در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در وین همچنین به زعم خود از "اهمیت وجود داشتن یک توافق هسته‌ای فراگیرتر با ارکانی قویتر و طولانی مدت تر" سخن راند و بدون در نظر گرفتن تاکید گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و عدم هرگونه انحراف آن، ادعای واهی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مطرح کرد و مدعی شد که وجود چنین توافقی "نواقض توافق کنونی را بر طرف و مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به هر شکلی می‌شود".
 
منبع: ایرنا 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها