گفتگو با حسن عابدینی سرپرست خبرگزاری صداوسیما

صفر تا 100 تغییرات در بخش‌ های خبری

مهدی خانعلی‌ زاده از لزوم تغییرات در خبررسانی می‌گوید:

مردم تغییرات مثبت خبر را احساس کردند

پژوهشگر مطالعات بین‌الملل و کارشناس رسانه درباره تغییرات در بخش‌ های خبری سازمان صداوسیما توضیح می‌دهد: تغییرات جدید در سازمان صداوسیما خصوصا در معاونت سیاسی سازمان و بخش خبر را می‌توان در دو بعد محتوا و فرم مورد بررسی قرار داد. این تغییرات در بخش محتوایی به قدری مشخص و عیان بوده که هم مردم و هم جامعه خبری این تغییرات مثبت را کاملا احساس کرده‌اند و به همین علت است برخی افراد در فضای مجازی در تلاش هستند به این موضوع واکنش منفی داشته باشند. بخش خبری در این ماه‌ها توانسته کار خود را به‌خوبی پیش ببرد و اقدامات مثبت و رو به جلویی در حوزه بهبود کیفیت، ارتباط با مخاطب و پیگیری واقعی دغدغه مردم انجام دهد.
کد خبر: ۱۳۵۸۳۳۱

مهدی خانعلی‌ زاده ادامه می‌دهد: تبدیل سازمان صداوسیما از روابط‌عمومی حاکمیت به رسانه حاکمیت بزرگ‌ترین اتفاقی بوده که در این ماه‌ها رخ داده است. البته با توجه به روند طولانی‌مدت محافظه‌کارانه در حوزه خبر، اقدامات این ما‌ه‌های اخیر بسیار درخشان بوده و امیدواریم این مسیر و موارد نقطه‌ای، به‌زودی به یک جریان فعال و تاثیرگذار تبدیل شود.

خانعلی‌زاده با اشاره به عادت ساختارسازی شکلی در تمام کشور تشریح می‌کند: در حوزه فرم نه‌تنها در صداوسیما و حوزه خبر، بلکه در تمام کشور به ساختارسازی‌های شکلی عادت کرده‌ایم. مثلا وقتی می‌خواهیم دانشگاهی بسازیم به یک ساختمان، چند کلاس، یک استاد و دانشجو فکر می‌کنیم و به الزامات دیگر توجهی نمی‌کنیم. البته در گذشته اقدامات ارزشمندی انجام شده اما در مجموع فرآیندی که در شبکه خبر، خبرگزاری صداوسیما و باشگاه خبرنگاران جوان انجام شده بود بیش از این‌که عمق داشته و نیت و اقدامی در پشت آن وجود داشته باشد و تحولاتی در حوزه خبر رقم بزند حالات شکلی داشته است.

وی می‌افزاید: این بخش‌های مختلف به این شکل تاسیس شده‌اند که چون همه جای دنیا یک شبکه خبر و محل تربیت خبرنگار دارند ما هم باید داشته باشیم و تمام این کارها صرفا به‌صورت فرمی، شکلی و ظاهری بوده است.

تهیه‌کننده و مجری سابق سازمان صداوسیما در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: اقدام اخیر که نام ادغام و هم‌افزایی را یدک می‌کشد کمک می‌کند بروکراسی شکلی کار کنار گذاشته شود و هم‌افزایی در بخش خبری واقعا اتفاق بیفتد و کیفیت این فرم به خروجی باکیفیت‌تر در حوزه خبر منجر شود. البته باید توجه داشت یک‌سری ساختارها برای مخاطبان به عادت تبدیل شده است. خاطره جمعی مردم ایران به اخبار ساعت ۱۴ و ۲۱ از شبکه یک عادت شده است و بعد از جمع‌آوری این بخش‌های خبری باید منطبق بر خواست مخاطب باز طراحی صورت گیرد.

وی ادامه می‌دهد: انحصار و تجمیع بخش‌های مختلف خبری زمینه را برای هم‌افزایی این بخش فراهم کرده و فواید بسیاری دارد که مهم‌ترین این فواید این است که دیگر پرکردن بخش‌های خبری در اولویت شبکه‌ها نیست. در گذشته و قبل از اجرایی‌شدن طرح هم‌افزایی مثلا شبکه یک باید یک تیم مفصل خبری داشت که داده‌های خبری اخبار ساعت ۲۱ را تامین کند. شبکه خبر هم باید از یک تیم دیگر بهره ببرد که داده‌های خبری ساعت ۲۱ شبکه خبر را تامین کند. حالا شبکه‌های دیگر هم بودند که تیم‌های مختلف خبری داشتند. قاعدتا سخت بود که بخواهیم نفرات زیاد و باکیفیت را در حوزه خبر پیدا کنیم که برای هر شبکه و به‌صورت شبانه‌روزی فقط خبر تولید کنند و همین مساله باعث شده بود افت کیفیت را در اخبار شبکه‌های مختلف شاهد باشیم.

خانعلی‌زاده در پایان با اشاره به چاقوی دولبه بودن طرح هم‌افزایی تشریح می‌کند: اقدام اخیر معاونت سیاسی سازمان صداوسیما زمینه را برای استفاده بهینه از نیروی انسانی، بهره‌مندی بیشتر و افزایش بهره‌وری نیروهای باکیفیت خبری فراهم می‌کند و به‌جای این‌که سه بخش خبری متوسط و حتی رو به پایین داشته باشیم اکنون یک بخش خبری خوب و باکیفیت رو به بالا خواهیم داشت.

این هم‌افزایی در بخش خبر اقدام بسیار مناسبی است اما یک چاقوی دولبه است که اگر به کیفیت آن توجه نشود و در مسیر هم‌افزایی نتواند آن‌طور که باید پیش برود می‌تواند آسیب هم داشته باشد، چون در گذشته لااقل در بخش‌های خبری کمیت وجود داشته و کیفیت نبود اما اکنون اگر این طرح به افزایش کیفیت منجر نشود کمیت را هم از دست داده است و مجبور می‌شود برای پرکردن آنتن هزینه بیشتری را پرداخت کند.

گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها