مدتی است که موز، مورد حمله شایعه‌سازان فضای مجازی قرار گرفته و معلوم نیست چرا این میوه پرخاصیت این‌گونه و مکرر متهم می‌شود. این‌بار خبر حمله کشنده عنکبوت سرگردان برزیلی در هنگام پوست‌کندن موز منتشر شد اما این اخبار تا چه حد واقعیت دارند؟
کد خبر: ۱۳۵۷۸۸۹

چنین ادعا می‌شود که نوعی حشره که به عنکبوت سرگردان برزیلی یا عنکبوت موز معروف است از موز تغذیه می‌کند و با تنیدن تار روی موز، نقطه‌های سیاه‌رنگ و برجسته‌ای روی آن ایجاد و تخم‌گذاری می‌کند. این لکه‌های سیاه روی موز، حاوی ترشحات و سم خطرناک عنکبوت است که در صورت خوردن و درمان‌نشدن به‌موقع در مدت کوتاهی جان فرد را می‌گیرد. از طرفی ادعا شده حمله کشنده این عنکبوت ۱۲ساعته سبب مرگ می‌شود!

در منابع علمی چنین مطرح شده است که براساس رکوردهای جهانی گینس، عنکبوت‌ سرگردان برزیلی، رکورددار سمی‌ترین عنکبوت‌های جهان است و عمدتا کودکان زیر هفت سال قربانی آنها می‌شوند.

این عنکبوت‌ها هنگام تاریکی هوا در کف جنگل‌ها راهپیمایی می‌کنند و به همین دلیل آنها را سرگردان می‌نامند و چون در طول روز زیر سنگ‌ها و لابه‌لای خوشه‌های موز مخفی می‌شوند به آنها عنکبوت موز نیز می‌گویند.

گاهی این عنکبوت‌ها در داخل جعبه‌های موز به مناطق دیگر نیز فرستاده می‌شوند. عنکبوت‌های موز بسیار سمی و پرخاشگر هستند و در صورت تهدیدشدن چند بار نیش می‌زنند.

تنگی‌ نفس، جاری‌شدن شدید بزاق، لرزش و نعوظ دردناک از نشانه‌های گزیده‌شدن با عنکبوت سرگردان برزیلی است.

جالب است بدانید نتایج پژوهش‌های دانشمندان آمریکایی و برزیلی که در ژورنال پزشکی جنسی منتشر شده نشان می‌دهد سم عنکبوت سرگردان برزیلی می‌تواند به درمان اختلال نعوظ ناشی از افزایش سن کمک کند و سم این عنکبوت می‌تواند در تهیه داروهای جنسی به کار برده شود اما بدانید و آگاه باشید که این عنکبوت بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و مرکزی و به‌خصوص برزیل است و موارد گزش انسانی آن نیز مربوط به همان محدوده است و با توجه به احتمال مخفی‌شدن این عنکبوت در خوشه‌ موزهای برزیل، سهم برزیل از صادرات جهانی موز تنها 0.2درصد است.

این موز اغلب در داخل کشور برزیل مصرف می‌شود و تاکنون هیچ موردی در رابطه با گزش انسان با عنکبوت سرگردان برزیلی در ایران گزارش نشده است.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد با این‌که بیشتر گزش‌ها در خارج از کشور در کودکان گزارش شده است اما فقط 0.5 تا یک درصد از کسانی که با این عنکبوت گزیده شده‌اند، دچار شرایط حاد می‌شوند.

همچنین چون این عنکبوت‌ها تخم‌گذاری را در بخش خوراکی و داخل میوه موز انجام نداده و کاملا در خارج پوست در قسمتی که قابل مشاهده بوده و قابلیت خوراکی ندارد تار می‌تنند، در نتیجه احتمال مسمومیت خوراکی با موز آلوده به سم عنکبوت برزیلی وجود ندارد.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها