جیم اونیل، عضو مجلس اعیان و وزیر اسبق اقتصاد انگلیس در گفتگو با «جام‌جم»:

اقدامات آمریکا در شرق آسیا نگران‌کننده است

رئیس جمهور روسیه در تماس با رئیس شورای اروپا:

کی‌ یف متقاعد به احترام به قوانین حقوق بشری شود

رئیس جمهور روسیه در تماس با رئیس شورای اروپا، فشار اتحادیه اروپا بر اوکراین برای احترام به قوانین بشردوستانه را خواستار شد.
کد خبر: ۱۳۵۷۶۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه از اتحادیه اروپا درخواست کرد مقامات اوکراینی را به احترام به قوانین حقوق بشری متقاعد کنند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین در تماس تلفنی با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا تأکید کرد ملی‌گراهای اوکراین از شهروندان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین به‌طور ویژه تأکید کرد که اترش روسیه تمام اقدامات ممکن را برای حفظ جان غیرنظامیان انجام می‌دهد».

در این بیانیه آمده است، پوتین در تماس با میشل گفت، نیروهای مسلح روسیه بارها اعلام آتش‌بس کرده‌اند تا از تخلیه غیرنظامیان اطمینان حاصل شود اما ملی‌گرایان اوکراینی با اقدام به خشونت، این رویه را مختل کرده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: «رئیس جمهور روسیه از اتحادیه اروپا درخواست کرد سهمی واقعی در نجات جان مردم [اوکراین] ایفا کند و بر مقامات کی‌یف فشار وارد کرده و آن‌ها را به احترام به قوانین حقوق بشری مجبور کند».

پوتین همچنین در این تماس تلفنی، میشل را در جریان جزئیات دو دور مذاکره مقامات مسکو و کی‌یف قرار داد شروط روسیه شامل «خلع سلاح و نازی‌زدایی» اوکراین، به‌رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر کریمه، به رسمیت شناختن جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک و تعهد کی‌یف به وضعیت غیراتمی و بی‌طرف را برشمرد.

دولت روسیه طی ماه‌های گذشته با هشدار درباره توسعه طلبی ناتو و نقض توافقات قبلی درباره عدم افزایش حضور نیروهای این پیمان نظامی در شرق اروپا، پیشنهادات ضمانت امنیتی را به آمریکا و ناتو ارائه داد اما این پیشنهادات رد شدند.

در پی درخواست‌های مکرر اوکراین برای پیوستن به ناتو و دریافت کمک‌های چندین میلیون دلاری این کشور از غربی‌ها، روسیه از بیست و چهارم فوریه «عملیات ویژه» در حمایت از جمهوری‌ های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را شروع کرده است.

روز دوشنبه در دومین دور از مذاکرات روسیه و اوکراین، درخصوص ایجاد چند گذرگاه بشردوستانه برای خارج شدن غیرنظامیان از اوکراین توافق شد اما به گفته مسکو، کی‌یف در اجرای آن کارشکنی می‌کند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها