وزارت خارجه چین می گوید آمریکا با ارسال سلاح به اوکراین و بزرگ کردن تهدید جنگ، تنش آفرینی را جایگزین تلاش برای حل مسئله از راه دیپلماتیک کرده است.
کد خبر: ۱۳۵۵۸۵۷

به گزارش جام جم آنلاین، هوآ چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین، دولت واشنگتن را به ایجاد ترس و وحشت پیرامون بحران اوکراین متهم کرد و خواستار انجام گفتگوهایی شد که به کاهش آتش تنش‌ها منجر شود.

وی افزود: برخلاف آمریکا که با ارسال تسلیحات به اوکراین، ترس و وحشت ایجاد می‌کند و حتی با تهدید جنگ بازی می‌کند، چین همواره از همه طرفین می‌خواهد که به دغدغه‌های امنیتی مشروع یکدیگر احترام بگذارند، برای حل مشکلات از راه مشورت و مذاکره همکاری کنند و صلح و ثبات منطقه را حفظ کنند.

این سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین بر موضع همیشگی پکن مبنی بر مخالفت با تحریم‌های یکجانبه آمریکا تاکید کرد.

چین پیشتر هم دغدغه‌های امنیتی مسکو را مشروع تلقی و گسترش ناتو به سمت شرق را اقدامی ناکارآمد و مبتنی بر تفکرات جنگ سرد عنوان کرده بود.

دولت پکن همچنین مذاکره را بهترین راه برای برون رفت از بحران فعلی می‌داند.

دوشنبه شب، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، چشم انداز توافق مینسک را تیره توصیف کرد و استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

در پی این اقدام، غرب در واکنشی به اصطلاح هماهنگ، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال و ادعا کرد بسته به پیشرفت تحولات، آنها را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، ادعا می‌شود که خطر حمله روسیه به اوکراین همچنان جدی است.

پوتین دیروز طی اظهاراتی گفته بود: بهترین راه حل برای مسئله جاری، صرف نظر مقامات کی‌یف از پیوستن به ناتو و پایبندی به بی طرفی است. من این را نگفتم که نیروهای نظامی ما هم اکنون به منطقه دونباس اعزام خواهند شد؛ بلکه حمایت نظامی از لوهانسک و دونتسک را اعلام کردم.

وی امروز چهارشنبه هم در پیامی ویدئویی اعلام کرد: کشورمان همواره از گفتگوی مستقیم و صادقانه با هدف یافتن راه حل های دیپلماتیک برای پیچیده‌ترین مشکلات استقبال می‌کند اما منافع روسیه و امنیت شهروندانمان قابل مذاکره نیستند.

با این حال، به نظر می‌رسد که پوتین با استفاده از کارت استقلال دونتسک، در واقع به متحدان آمریکا می‌گوید حالا که سرنوشتی جز تحریم پیش پای من نمی‌گذارید، خودتان انتخاب کنید که می‌خواهید در روشن کردن تکلیف اوکراین تا کجا پیش بروم؟

بایدن از مدت‌ها پیش امنیت اوکراین را به عنوان ابزار چانه زنی روی میز مذاکره با پوتین گذاشته بود. اکنون، تنها کاری که رئیس جمهور روسیه انجام داد، این بود که تعارف را کنار بگذارد و با آن ابزار بازی کند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها