سمعک در سالمندی

سالمندی یکی از دوره های است که انسان بیش از پیش به مراقبت و پرستاری نیاز دارد. کاهش توانایی های مختلف بدنی و ذهنی از مشخصه های بارز این دوران است.
کد خبر: ۱۳۵۴۵۴۸
افراد سالمند از نظر ارتباط و احساسات نیز نیازمند توجه هستند. افراد سالمند به سبب افزایش سن که به صورت طبیعی اتفاق می افتد معمولا در توانایی ها حسی مانند بینایی و شنوایی دچار ضعف می شوند. کاهش توانایی های شنیدن در این دوره سنی را پیرگوشی می نامیم که در درصد بسیار بالایی از افراد بالای 60 سال این اختلال و کاهش شنوایی وجود دارد. کاهش درک گفتار و درخواست برای تکرار مکرر جملات، افزایش صدای صوتی مانند رادیو و تلویزیون و نیز تلاش شنیداری بیشتر برای شنیدن و درک جملات از مشخصه های افت شنوایی در افراد سالمند است. استفاده از سمعک برای رفع این مشکل توصیه می شود. در کنار مشکلات ظاهری که در رفتار شنوایی این افراد اتفاق می افتد مشکلات پنهان دیگری در این افراد به علت کم شنوایی رخ می دهد از مهمترین این مشکلات، کاهش توانایی مغزی مرتبط با شبکه های شنیداری واقع در مغز است. کاهش حافظه  کوتاه مدت، فراموشی، آلزایمر، دمانس و نقص ملایم شناختی (MCI) از جمله شناخته شده ترین اختلالات می باشند. رفع مشکل شنوایی در کاهش این اختلالات یا تاخیر در روند این بیماری ها موثر است.
 
سمعک در سالمندی

نقش سمعک در ارتقاء سطح زندگی سالمندی

کاهش شنوایی در افراد سالمند منجر به انزوا، گوشه گیری، کاهش ارتباطات اجتماعی و نیز افسردگی می شود. بازگرداندن شنوایی به این افراد باعث بازگرداندن توانایی های از دست رفته شنوایی و به مثابه حیات دوباره به زندگی این افراد خواهد بود. کم شنوایی در این افراد از نوع پیرگوشی است و درمان آن تنها از طریق سمعک به دست می آید. استفاده از سمعک های جدید باعث می شود که سطح شنوای این افراد به حالت طبیعی یا نزدیک به طبیعی بازگردد و این سبب شنیدن تمام صداها و مکالمه های می شود که قبلا از شنیدن آن محروم بوده اند. سمعک زیمنس هوشمند یکی از سمعک های است که بدون این فرد دخالتی در کنترل سمعک داشته باشد به صورت اتوماتیک صدا را مناسب با محیط صوتی که در آن قرار گرفته است تنظیم کند و این موضوع باعث راحتی استفاده از این وسایل می شود. افراد سالمند متعاقب استفاده از سمعک، بدون نگرانی از اینکه مکالمات مخاطب را نفهمند به راحتی در بسیاری از محافل و محیط های که قبلا به خاطر کم شنوایی و ترس از نشنیدن رغبتی برای حضور نداشتند با اشتیاق حضور پیدا خواهند کرد.
 
 
سمعک در سالمندی
سمعک مناسب برای سالمندان

طیف بسیار گسترده ای از سمعک ها از برندها و مارک های مختلف و نیز مدل های سمعک وجود دارد که بر حسب نیاز بر اساس کم شنوایی افراد انتخاب و تجویز می شوند. استفاده از سمعک هوشمند برای افراد سالمند بسیار اهمیت دارد چرا که نیاز این افراد را به راحتی برطرف می کنند. سمعک زیمنس آلمان، سمعک اتیکن دانمارک، سمعک استارکی آمریکا، سمعک رکستون آلمان از برندهای خوب و مقبول در این رده سنی می باشد. با توجه به این نکته که در افراد سالمند به اقتضای سن تغییراتی در گوش اتفاق می افتد معمولا این افراد دچار کلاپس یا رو هم افتادگی مجرای خارجی گوش هستیم لذا لازم است هنگام تجویز و یا حتی قالب گیری این نکته را در نظر گرفت و تعدیلات آکوستیکی خاص این مشکل را نیز برطرف کرد. کلینیک سمعک تهران صفیر با مدیریت جناب آقای دکتر ولدبیگی یکی از مراکز معتبر و اصلی تجویز سمعک در سالمندان است که با توجه به تمامی شرایط فیزیکی، شنوایی و اجتماعی فرد بهترین سمعک با مناسب ترین قیمت سمعک برای این قشر انتخاب می شود. برای تماس با این مرکز می توانید با شماره 22648270 تماس حاصل کنید یا به سایت مربوط به این مرکز به نشانی وب www.tehransafir.com مراجعه و از مطالب مفید در حوزه گوش و شنوایی و نیز سمعک بهره مند شوید.

خوب بشنوید بهتر زندگی کنید

سمعک تهران صفیر

دکتر ولدبیگی
 
سمعک در سالمندی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها