تا چه اندازه در خصوص ساختمان‌سازی و مصالح آن اطلاعات در دست دارید؟ آیا تاکنون به داشتن ساختمانی با حداکثر استحکام و مقاومت فکر کرده‌اید؟ آیا به این فکر کرده‌اید که چگونه و از چه طریقی می‌توان این استحکام لازم را برای ساختمان فراهم کرد؟
کد خبر: ۱۳۵۴۲۶۰
امروزه شاید یکی از مسائل و دغدغه مهندسین، تشخیص صحیح مصالح از نظر استاندارد بودن یا نبودن آن است. شناسایی و انتخاب بهترین نوع مصالح ساختمان شاید یکی از سخت‌ترین قدم‌ها در امر ساخت‌و‌ساز باشد. یکی از دلایل دشواری این مسئله، بودن مراکز فروش مختلف در زمینه محصولات و مصالح ساختمانی می‌باشد. اما یکی از اصلی ترینِ این مصالح میلگرد است. کسانی که با صنعت ساخت‌و‌ساز سر‌و‌کار دارند، قطعا با میلگرد آشنایی دارند.

همان‌طور که شاید همه ما بدانیم یکی از مواد‌های اولیه ساختمان‌سازی میلگرد است. میلگرد، خود نیز دارای انواع مختلفی می‌باشد که هر کدام از آن‌ها کاربرد‌های به خصوصی دارند. از این رو شناسایی و انتخاب بهترین نوع میلگرد در بین انواع آن نسبت به کاربرد‌هایی که دارد، شاید کمی دشوار باشد. این انتخاب با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی، بودجه مورد نظر، کاربرد مورد نیاز و.... متفاوت است. حتی گاهی دیده می‌شود برخی پیمان‌کاران برای سود بیشتر مصالح بی‌کیفیت ولی شبیه مصالح با کیفیت را استفاده می‌کنند. تشخیص این مصالح در بعضی مواقع بسیار سخت می‌باشد. بنابراین این مشکل و ناآگاهی را می‌توان با مطالعه و کسب اطلاعات برطرف کرد.

آشنایی با میلگرد

میلگرد یا آرماتور در واقع به فولادی گفته می‌شود که دارای سطح مقطع دایره‌ای شکل می‌باشد. این فولاد که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دلیل شکل سیم و یا گردد مانندِ آن، فولاد میلگرد گفته می‌شود.
 
تاریخچه کشف و پیدایش میلگرد

تاریخچه کشف میلگرد برای اولین بار از آن‌جایی شروع شد که، گجوزف لوئیس" در سال ۱۸۰۰ میلادی پی برد که برای افزایش مقاومت بتن در مقابل نیرو‌های کششی می‌توان به آن‌ها میله‌های فولادی نازکی افزود. همین امر سبب شد که جوزف سازه‌هایی بسازد که هم در برابر نیرو‌های کششی و هم در برابر نیروهای فشاری، مقاومت چشم‌گیری داشته باشد. از این رو اقدام به معرفی این میلگرد‌ها کرد.

با گذشت زمان در سال ۱۸۷۸ میلادی اولین سیستم برای تولید استاندارد این میله‌های نازک فولادی توسط "تادئوس هیات" ارائه شد. تا اینکه در دهه ۱۹۵۰ اغلب شرکت‌های ساخت‌و‌ساز در ایالات متحده آمریکا، از میلگرد به منظور تقویت بتن در سازه‌های خود استفاده می‌کردند.

شناخت انواع میلگرد‌ها

سوالی که شاید برای مصرف‌کنندگان میلگرد و مهندسان عمران مطرح می‌شود این است که با وجود طرح‌های مختلف میلگرد، انواع میلگرد‌ها بر چه اساسی طبقه بندی می شود؟

یکی از اصلی‌ترین دسته‌بندی میلگرد‌ها، بر اساس شکل ظاهری آن‌ها و در نهایت کاربردشان می‌باشد:

1.     میلگرد ساده
میلگرد‌های ساده، صاف و بدون آج هستند. استاندارد میلگرد ساده ، A1 می‌باشد. میلگرد ساده توسط شرکت‌های زیادی در داخل و خارج کشور برای مصارف گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌شوند.
از نمونه کاربرد‌های میلگرد ساده می‌توان به صنعت کاربرد آن در صنعت، مانند: ساخت پیچ، مهره و میخ و کاربرد در ساختمان سازی، مانند استفاده برای استراکچر رابیتس کاری، استفاده در بتن جهت افزایش مقاومت بتن و استفاده به عنوان ساپورت تاسیسات اشاره کرد. قالب سازی، عملیات جوشکاری، آهنگری و تغییر شکل اشاره کرد.
 
شناسایی بهترین انواع میلگرد در بازار ایران

2.     میلگرد آجدار
اگر می‌خواهید بدانید پرکاربرد‌ترین نوع میلگرد کدام است، باید گفت میلگرد آجدار از پر‌استفاده‌ترین نوع این محصول می‌باشد.
این نوع میلگرد، ظاهری دارای فرورفتگی و برآمدگی (آج) دارد. آج میلگرد‌های آجدار به صورت مارپیچ، جناغی و یا مرکب می‌باشد. هر کدام از آن‌ها با آج‌های متفاوتی که دارند، دارای کاربرد های متنوع می‌باشند.
نکته جالب این است که آجدار کردن میلگرد به منظور چسبندگی بهتر میان بتن و فولاد تقویتی صورت می‌گیرد. از این رو این ویژگی سبب می‌شود میلگرد‌های اجدار دارای کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان داشته باشند.

میلگرد آجدار کاربرد بسیار زیادی در ساختمان‌سازی دارد. استفاده در فونداسیون، دیوار برشی، ستون‌ها، تیر‌ها، از جمله کاربرد میلگرد آجدار در صنعت ساختمان می‌باشند. در برخی از موارد فوق با خم‌کاری و شکل‌دهی میلگرد همراه است.
 
شناسایی بهترین انواع میلگرد در بازار ایران

از دیگر دسته‌بندی‌های رایج میلگرد دسته‌بندی آن‌ها بر اساس نحوه عرضه آن‌ها می‌باشد که شامل موارد زیر است:

1.     میلگرد کلاف
میلگرد کلاف به صورت کلاف‌های به هم پیچیده می‌باشد که در حالت آجدار و ساده عرضه می‌شود. این نوع میلگرد ‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و در طول‌های بسیار بلندی تولید می‌شوند.
از میلگرد‌های کلاف در مواردی مانند زنجیر فلزی، سیم خاردار، خرپا و تیرچه، سیم بکسل و... استفاده می‌شود.

2.     میلگرد شاخه
میلگرد شاخه، دسته‌ای از میلگرد‌های آجدار و میلگردهای ساده می‌باشد که در طول های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. این نوع میلگرد‌ها در سایز‌های مختلف از جمله 6، 8، 10، 12، 14 و... با استاندارد‌های متفاوت تولید می‌شوند.
انعطاف‌پذیری این میلگرد نسبت به میلگرد‌های شاخه بسیار پایین‌تر است؛ از این رو کاربردهای متفاوتی نیز خواهد داشت.
 
میلگرد‌ها چگونه از ما محافظت می‌کنند؟

از اغلب سازه‌های ساختمانی که تا به امروز به دست بشر ساخته شده است، جهت افزایش استحکام بنا استفاده می‌شود. اما نکته‌ای که موجب پیدایش میلگرد‌ها شد، وجود نقطه ضعفی در بتن‌ها بود.
همان‌طور که میدانیم بتن‌ها مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارند اما، در مقابل نیرو‌های کششی و چرخشی نمی‌توانند مقاومت چندانی از خود نشان دهند. همین امر موجب شد که میلگرد‌ها به وجود آیند و از سازه‌ها در مقابل نیرو‌های کششی محافظت کنند. در واقع میلگرد‌ها نقش تقویت بتن را دارند.

وقوع زلزله از اغلب زمان‌هایی است که می‌توان وجود میلگرد‌ها را حس کرد و از نقش آن‌ها در محافظت از ساختمان و ساکنان مطلع شد، زیرا سبب افزایش مقاومت کششی بتن می‌شوند و از شکستن و ترک خوردگی آن جلوگیری می‌کند و در نهایت باعث می‌شود که ساختمان در برابر زلزله استحکام زیادی داشته باشد.

تشخیص بهترین نوع میلگرد

تشخیص بهترین نوع میلگرد، در مرحه اول نیازمند کیفیت و کارخانه تولیدی آن می‌باشد. درحال حاضر حدودا ۷۰ کارخانه در ایران در زمینه تولید انواع میلگرد و کلاف آن فعالیت می‌کنند. قطعا هر کدام از این کارخانجات دارای تفاوت‌هایی از نظر قیمت و کیفیت هستند.

اما شاخص‌های تخصصی‌تر برای خرید عمده میلگرد وجود دارد که شاید دانستن آن‌ها بیش‌تر مناسب مهندسان ساخت‌و‌ساز باشد:
  • خواص مکانیکی میلگرد
  • موقعیت جغرافیایی به کار بردن میلگرد
  • کارخانه تولید کننده ضخامت میلگرد
  • نوع فولاد میلگرد
  • ترکیبات فلزی و شیمیایی
  • ساختار میلگردقیمت میلگرد

لازم به ذکر است تنها قیمت را شاخصه اصلی برای سنجش کیفیت میلگرد به کار نبرید. زیرا برخی از کارخانجات فولادی که برای تولید میلگرد به کار می‌برند کیفیت مطلوبی نداشته، اما آن را با قیمت بسیار بالایی به مشتری و یا مصرف‌کننده عرضه می‌کنند. اصولا قیمت باید آخرین فاکتوری باشد که در انتخاب شما تاثیر می‌گذارد و نباید کیفیت را به هیچ وجه فدای قیمت محصول نمایید.
برای قیمت روز انواع میلگرد می‌توانید به وبسایت آهن 118 مراجعه نمایید. آهن 118 قیمت روز تمام محصولات ساختمانی و آهنی را به درج مشخصات فنی آن‌ها در وبسایت خود بارگذاری می‌کند.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها