جهاد تبیین در مقابل جریان تطهیر

در سال‌های اخیر جریان هدفمندی از رسانه‌ های معاند، فعالانه بر تطهیرسازی رژیم پهلوی متمرکز شده‌اند تا چهره‌ مثبتی از آن رژیم ارائه کنند.
کد خبر: ۱۳۵۴۰۰۹

مشخصا در اتاق رسانه‌های معاند تلاش بر این است تا رژیمی که آزادی اندیشه و استقلال ملی ایران را سرکوب و هزاران جوان آزادیخواه را در سیاهچال‌های ساواکش سربه‌نیست می‌کرد به نماد آزادی تبدیل کنند. اما چرا رسانه‌های معاند در تطهیرسازی این رژیم و هویت‌سازی کاذب برای آنان، تا این حد دچار رفتار و ادعاهای شاذ می‌شوند؟ در این رویکرد بستری از «چرایی» و «چگونگی» مستتر است که باید نسبت به آن شناخت حاصل شود.

در حوزه «چرایی»؛ مهم‌ترین علل این پروژه، مبتنی‌بر مواردی چون «گدایی پول و دلار از بیگانه»، «دست‌وپا زدن برای هویت‌تراشی کاذب»، «بهره‌گیری از برخی ضعف‌های حوزه تبیین‌گری جبهه انقلاب در معرفی دقیق رژیم طاغوت»، «استقبال از جنگ نرم و رسانه‌ ای استکبار و صهیونیسم برای رقیب‌ تراشی علیه جمهوری اسلامی» و تلاش وطن‌فروشانه برای «بقا» متمرکز است.

در حوزه تاکتیک‌های رسانه‌ای و چگونگی نیز جریان تطهیر پهلوی تلاش می‌کند با استفاده از روش‌های «وارونه‌نمایی و تحریف»، «سیاست گوبلزی» (دروغ هرچه بزرگ‌تر باورپذیری‌اش بیشتر)، «فرار از نشان‌دادن چهره واقعی شاه و خانواده او»، «جعل و گزینشی عمل‌کردن در قبال معرفی رژیم پهلوی»، «نشان‌دادن در باغ سبز و اتوپیای سیاسی- اجتماعی» و بهره‌گیری از «تلقین‌های نوستالژیک تاریخی»، نوعی از تطهیرسازی رژیم پهلوی و افسوس نسبت به دوران گذشته را در جامعه تلقین کند. غافل از این‌که ایرانیان دارای حافظه تاریخی قوی و انباشته‌اند و هرگز اتفاقات دوران سیاه پهلوی را از یاد نخواهند برد. البته در این بستر نظام رسانه‌ای کشور وظیفه دارد در جایگاه اولین حلقه تدافعی و تهاجمی مقابله با جنگ نرم دشمن، ضمن خنثی‌سازی رویکرد رسانه‌ای معاندین؛ از موضعی روشنگرانه، عملکرد دوران پهلوی و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین کند. پر واضح است یکی از مهم‌ترین مسائل امروز عالم رسانه روایت و روایتگری است، آن هم به‌ دلیل جنگ روایتی است که در عالم وجود دارد. اندیشکده آمریکایی رند در کتابی به‌نام جنگ‌های شبکه‌ای می‌نویسد: «در جنگ‌های فردا برنده کسی نیست که بمب دارد بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد». جنگی که پیروزی بدون استفاده از سلاح نظامی را به همراه خود می‌آورد اینجا سلاحش تولید محتوا است. رسانه‌ها از واقعیت‌ها، فراواقعیت می‌سازند و این همان راهبردی است که برای تطهیر رژیم پهلوی و تخطئه دستاوردهای انقلاب اسلامی به کار گرفته می‌شود. از این رو رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در بیانات روز سه‌شنبه خود در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با اشاره به موفقیت‌های مردم ایران در مقابله با تهدیدات پیچیده و گسترده دشمنان نظام اسلامی علیه ملت ایران در طول ۴۳ سال گذشته با تأکید بر این‌که جبهه دشمن امروز دست به تهاجم ترکیبی علیه مردم ایران زده است، به جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی این تهاجم، اشاره کردند و یادآور شدند: «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف ازجمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام به‌خصوص مسؤولان، موظف به تلاش هستند.» هجمه امپراتوری رسانه‌ای ائتلاف غربی ـ عربی ـ عبری که امروز با استفاده از ظرفیت‌های بیش از ۳۰۰ شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان ماهواره‌ای و صد‌ها کانال در رسانه‌های اجتماعی بر ضد باور‌ها و عقاید و آموزه‌ها و ذهنیت مردم ایران برای تحریف حقایق، بزرگ‌نمایی مشکلات و مسکوت‌گذاردن و لاپوشانی دستاورد‌ها و موفقیت‌های انقلاب و نظام اسلامی شکل گرفته، فراگیری و اهمیت جهاد روایت و جهاد تبیین را نشان می‌دهد.

رضا کوچک زاده تهمتن - مدیر شبکه رادیویی گفتگو / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها