«مهم‌ترین کاری که دشمن می‌خواهد بکند تصویرسازی غلط از وضعیت کشور است. نه‌فقط برای اغوای افکار عمومی دنیا بلکه حتی برای اغوای افکار عمومی داخل خود کشور با تصویرسازی غلط سعی می‌کنند افکار ملت ایران را منحرف کنند؛ هم تصور غلط درباره ایران، هم تصور غلط درباره خودشان و هم تصور غلط درباره اوضاع منطقه.»
«مهم‌ترین کاری که دشمن می‌خواهد بکند تصویرسازی غلط از وضعیت کشور است. نه‌فقط برای اغوای افکار عمومی دنیا بلکه حتی برای اغوای افکار عمومی داخل خود کشور با تصویرسازی غلط سعی می‌کنند افکار ملت ایران را منحرف کنند؛ هم تصور غلط درباره ایران، هم تصور غلط درباره خودشان و هم تصور غلط درباره اوضاع منطقه.»
کد خبر: ۱۳۵۴۰۰۰

 این بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فضاسازی دشمن است. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی با امام‌خمینی(ره) نکته مهمی را درباره جهاد تبیین مطرح کردند و فرمودند: مقابله با تهاجم دشمن برای تحریف واقعیت‌ها، دستاوردها، پیشرفت‌ها و اقدامات حماسه‌آمیز نظام اسلامی نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین است. چراکه سیاست قطعی رسانه‌های معاند اسلام و ایران تحریف واقعیت‌ها با به‌کاربستن دروغ‌های حرفه‌ای است. در این گزارش تلاش شده با استفاده از نزدیک‌ترین و متناسب‌ترین شاخصه‌های بین‌المللی به آرمان‌های انقلاب اسلامی برگرفته از کتاب «صعود ۴۰ساله» به تبیین مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های استقلال، گسترش عدالت اجتماعی، گسترش برخورداری‌های عمومی، عزت و اقتدار، پیشرفت‌های صنعتی، پیشرفت در معنویت، کرامت زن و آزادی و مردم‌سالاری بپردازیم.

استقلال

برای بررسی این حوزه باید از زمان وابستگی کشور در دوران پهلوی به استقلال ایران بعد از انقلاب اسلامی بپردازیم. یکی از بارزترین موقعیت‌های حکومت پهلوی وابستگی به دولت‌های بیگانه و به‌ویژه آمریکا بود. این در حالی است پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اصل استقلال از چنان ارج و منزلتی برخوردار شد که همراه اصل آزادی در کنار اسلام به‌عنوان اصلی تفکیک‌ناپذیر به قانون اساسی وارد شد. در بحث استقلال سیاسی باید گفت انتخاب و انتصاب مسؤولان ابتدایی‌ترین حقوق یک کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که وابستگی در دوران پهلوی به حدی بود که انتخاب نخست‌وزیر و سایر مسؤولان باید با نظر مستقیم غرب انجام می‌شد. کما این‌که انتخاب رجال سیاسی وابسته به غرب توسط انگلیس و آمریکا از خود رضاخان و محمدرضا گرفته تا عناصر مختلف دربار نشان‌دهنده وابستگی بی‌چون و چرای رژیم پهلوی بود. مردم ایران هم پس از انقلاب معنای واقعی استقلال را در انتخاب مسؤولان مشاهده کردند و در استقلال روابط خارجی هم انقلاب ایران را از پیاده‌نظام دولت‌های غربی به یکی از اثرگذارترین کشورهای منطقه و جهان تبدیل کردند طوری که طبق گزارش امریکن اینترست در سال ۲۰۱۷ ایران هفتمین قدرت در دنیا شناخته شده است.

استقلال نظامی بدون‌شک ستون اقتدار هر کشور تلقی می‌شود اما شاهان پهلوی با خرید انواع تسهیلات غربی به‌ویژه از آمریکا سعی در تقویت نیروی نظامی ایران داشتند. غربی‌ها هم با فروش انواع سلاح‌های خود با چند برابر قیمت به ایران قصد به تاراج بردن ذخایر ملت را داشتند و از طرف دیگر هم آنها ایران را به انباری از مهمات تبدیل کرده بودند که در مواقع مختلف بدون اجازه ایران از آنها استفاده می‌کردند. در موضوع استقلال اقتصادی مصادیق وابستگی پهلوی و غرب متعدد بوده. از این رو به صورت مختصر می‌توان فقط به موضوع فروش نفت اشاره کرد که حکومت پهلوی مخارج قدرت کشور را از طریق فروش نفت‌خام تامین می‌کرد به‌نحوی‌که در سال ۱۳۵۵ نزدیک به ۹۳درصد صادرات ایران سهم نفت‌خام بوده است اما جمهوری اسلامی توانست در سال ۱۳۹۵ این سهم را به ۶۳ درصد کاهش دهد. در بحث استقلال فرهنگی هم غرب توسط پهلوی‌ها و درباریان به‌عنوان الگوی بی‌بدیل برای تبعیت به مردم معرفی شده بود طوری که برای نمونه میرزا ملکم‌خان که پدر روشنفکری و پایه‌گذار لژهای فراماسونری در ایران است، نوشته است: من همین‌قدر می‌گویم که ما در مسائل حکمرانی نمی‌توانیم و نباید از پیش خود اختراع داشته باشیم.

گسترش عدالت اجتماعی

منظور از عدالت اجتماعی توزیع عادلانه ثروت و درآمد ملی در میان افراد جامعه است. برای سنجش عدالت اجتماعی هم باید به مقوله کاهش نابرابری و کاهش فقر در میان مردم توجه کرد. درباره شاخص ضریب جینی باید گفت که برای تشخیص میزان کاهش نابرابری در توزیع درآمد و توزیع مناسب ثروت در یک جامعه از شاخص ضریب جینی استفاده می‌شود که این ضریب یک واحد اندازه‌گیری برای توزیع درآمد یا ثروت در جامعه آماری است.

بررسی روند تغییرات ضریب جینی نشان می‌دهد که این موضوع در اکثر کشورها سیر صعودی داشته که درواقع نشانگر افزایش فاصله طبقاتی و دور شدن از عدالت اجتماعی است اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی توانسته ضریب جینی را به میزان درخور توجهی کاهش دهد. در ایران تغییرات نرخ این ضریب از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۳، ۸.۶درصد کاهش داشته است این در حالی است که بنابر مقاله‌ای از بانک جهانی در سال‌های آخر رژیم پهلوی تغییرات ضریب جینی روندی افزایشی داشته است.

تقریبا می‌توان گفت که ۴۶ درصد از کل جمعیت ایران در سال ۱۹۷۷ میلادی زیر خط فقر قرار داشتند اما پس از انقلاب مطابق شاخص‌ها شاهد کاهش چشمگیر جمعیت فقیر در ایران بوده‌ایم.

گسترش برخورداری‌های عمومی

در حوزه برخورداری‌های عمومی و در مبحث امنیت غذایی می‌توان به رشد چهاربرابری شاخص تولید مواد غذایی، رشد بیش از چهاربرابری شاخص تولید محصولات زراعی، رشد بیش از سه‌برابری شاخص تولید دام، رشد ۱۰برابری تولید گوشت‌مرغ، افزایش سرانه عرضه پروتئین روزانه، افزایش سرانه کالری روزانه عرضه‌شده در ایران در قیاس با متوسط جهانی، رشد بیش از 1.5 برابری سرانه تامین گوشت به‌ازای هر شخص و رشد پنج‌برابری سرانه مصرف ماهی و غذاهای دریایی اشاره کرد. همچنین ما شاهد روند کاهشی شاخص جهانی گرسنگی در ایران و مقدار پایین آن نسبت به کشورهای منطقه و جهان بوده‌ایم و کاهش مرگ‌ومیر بر اثر سوء‌تغذیه در ایران و مقدار پایین‌تر آن نسبت به کل دنیا ازجمله آمریکا و ترکیه از دیگر اتفاقات پس از انقلاب است. در حوزه آموزش مناسب هم ما شاهد رشد 1.5 برابری نرخ تحصیلات ابتدایی در ایران، رشد دوبرابری آموزش متوسطه و رشد ۱۰برابری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران و مقایسه آن با دیگر کشورهای دنیا بوده‌ایم. در حوزه بهداشت شاهد افزایش شاخص امید به زندگی از ۵۰ سال به ۷۵ سال، کاهش مرگ‌ومیر کودکان از ۱۲۰ فوت به ۱۵ فوت در هر هزار نفر و کاهش نرخ خودکشی و کاهش نرخ سکته‌مغزی و همچنین افزایش شاخص کیفیت دسترسی به بهداشت درمان و افزایش شش‌برابری تعداد پزشکان هستیم.

در موضوع دسترسی به آب هم دسترسی ۹۶درصدی مردم به آب سالم آشامیدنی در مقایسه با دسترسی ۵۱درصد مردم و ۳۰درصد روستاییان به آب سالم آشامیدنی در زمان پهلوی و قرار گرفتن ایران در جایگاه هفتم رتبه‌بندی ارزان‌ترین آب آشامیدنی دنیا از دیگر دستاوردهای مهم بعد از انقلاب است. در حوزه دسترسی به برق نیز ما شاهد دسترسی صددرصدی کل مردم به برق و دسترسی صددرصدی روستاییان به برق درحال‌حاضر در مقایسه با دسترسی ۱۶درصدی آنها به برق در زمان پهلوی و جایگاه سوم ایران در رتبه‌بندی ارزان‌ترین کشورهای دنیا از نظر قیمت برق هستیم.

در حوزه دسترسی به وسایل ارتباطی هم می‌توان گفت ما شاهد رشد بیش از ۱۶برابری مشترکین تلفن‌ثابت و استفاده ۹۲درصدی مردم از تلفن‌همراه و همچنین استفاده ۶۰درصدی آنها از اینترنت و دسترسی رایگان به تلویزیون هستیم. همچنین در حوزه شاخص توسعه انسانی می‌توان به ارتقای ۶۰ پله‌ای ایران در دنیا در ۴۰ سال گذشته و رتبه اول ایران در رشد شاخص توسعه انسانی اشاره کرد.

اقتدار امنیتی و نظامی

در حوزه عملیات‌های تروریستی ما شاهد اتفاقات متعددی در ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان،عربستان‌ سعودی، سوریه، لبنان، فرانسه، آلمان، انگلستان، ایرلند و آمریکا بوده‌ایم اما پراکندگی عملیات‌های تروریستی در ایران به نسبت همه این کشورها کمتر بوده است.

در حوزه قدرت نظامی در زمان پهلوی نیز باید گفت حکومت پهلوی از نظر فراهم‌سازی تجهیزات نظامی و هم از نظر نحوه عملکرد، کشوری وابسته به کشورهای دیگر به ویژه آمریکا بوده است و در واقع آنها بوده‌اند که نقش اصلی را در مدیریت کشور ایفا می‌کردند.

برای مقایسه اقتدار قبل و بعد از انقلاب توان نظامی جمهوری اسلامی از دو منظر نیروی انسانی و تسلیحات قابل ارزیابی است؛ در این چارچوب نیروی انسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت نظامی مطرح است که نیروهای جمهوری اسلامی به برکت انقلاب و با روحیه شهادت طلبی تا آخرین قطره خون در میدان نبرد ایستادگی کرده‌اند و این امر به دفعات زیاد در دفاع مقدس و در دفاع از کشورهای محور مقاومت مشاهده شده است همچنین در حوزه تجهیزات نظامی نیز باید گفت هوشمندی طراحان نقشه راه این حوزه در سال‌های اخیر موجب خودکفایی و مانع حمله مستقیم دشمن به کشور شده است. در این حوزه می‌توان به برخورداری کشور از موشک بالستیک با قابلیت‌های مختلف، موشک کروز، پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور)، پدافند هوایی، قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های کوچک اشاره کرد. همچنین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، بودجه دفاعی ایران است که این موفقیت‌های چشمگیر با بودجه اندک در قیاس با کشورهای دیگر به دست آمده است.

در حوزه اقتدار منطقه نیز باید گفت پیش از انقلاب ایران به عنوان ژاندارم آمریکا در منطقه شناخته می‌شد و در بسیاری از اتفاقات منطقه تنها نقش مزدور آمریکا را بازی می‌کرد مانند اعزام نیروی نظامی به عمان در سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴ که با رقمی در حدود شش میلیارد دلار هزینه و بیش از ۲۰۰ کشته و ۷۰۰ زخمی، کمک به ویتنام جنوبی تحت حمایت آمریکا، کمک به سومالی تحت حمایت غرب در جنگ با اتیوپی تحت حمایت شرق و کمک یک میلیارد دلاری به انور سادات نمونه‌های دیگر مأموریت‌های نظامی شاه به دستور آمریکاست اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران کمک به ملت‌های تحت ظلم منطقه و جنبش‌های آزادیخواه مستقل مردمی را در دستور کار قرار داد.

پیشرفت‌های زیرساختی

زیرساخت در عمومی‌ترین حالت عوامل ساختاری به هم پیوسته است که تکیه‌گاه اسکلت یک ساختمان کامل را فراهم می‌آورد و اصطلاح زیرساخت برای هر کشور به حوزه‌های مختلفی اطلاق می‌شود که اساس و بنیان حرکت اقتصادی کشور به آنها وابسته است.

در این زمینه موضوع اول حوزه حمل و نقل است که در این زمینه شاهد رشد دو برابری خطوط راه‌آهن در کشور بوده‌ایم، در حالی که شاهد ارتقای ۱۲پله‌ای ایران در رتبه بندی خطوط ریلی جهان بوده‌ایم و ایران در طول ۳۰سال اخیر از رتبه۲۷ به رتبه۱۵ ارتقا یافته است.

در حوزه خطوط هوایی نیز ایران رشد ۲۵برابری تعداد مسافران جابه‌جا شده با استفاده از خطوط هوایی را تجربه کرده است و از سوی دیگر رشد ۱۸برابری بار جابه‌جا شده با استفاده از خطوط هوایی نشان دهنده پیشرفت در این زمینه است. همچنین رشد ۴.۴برابری طول جاده‌های کشور در کنار رشد ۱۲.۵برابری جاده‌های روستایی و رشد هشت برابری آزادراه‌های کشور از دیگر آمارهای روند تغییر حمل و نقل در ایران در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۵ است.

در حوزه علم و فناوری نیز ایران با ارتقای علمی و ۳۶ پله‌ای در ۲۰سال اخیر به رتبه شانزدهم جایگاه در دنیا ارتقا یافته است، در حوزه علوم هوافضا از رتبه۴۵ به رتبه۱۱ در جهان رسیده ایم، همچنین در بررسی نمونه‌هایی از پیشرفت‌های علمی ایران ما شاهد ارتقا در علوم نانو از رتبه۵۸ به ۱۶جهان پس از انقلاب و در علوم بیوشیمی و زیست مولکولی از رتبه ۵۲ به ۱۷ در جهان رسیده ایم.

در علوم فیزیک از رتبه۵۶ به رتبه۱۳ جهان و در علوم ریاضی از رتبه۴۷ به رتبه۱۳ جهان رسیده‌ایم همچنین در علوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی نیز جایگاه دوم را بعد از انقلاب به خود اختصاص دادیم و ایران در علوم داروسازی پس از انقلاب از رتبه ۴۹ به رتبه ۱۱ در جهان رسیده است.

پیشرفت صنعتی ایران

ایران رتبه ششم در بین کشورهای تولید کننده انرژی را دارد و بر این اساس ایران به مرحله تنوع در منابع تامین انرژی شامل زغال سنگ، برق آبی، فرآورده‌های نفت خام، سوخت هسته‌ای و همچنین سوخت‌های زیستی رسیده است.

میزان تولید و پالایش نفت خام در ایران شامل کاهش میزان تولید نفت خام است، درحالی که تولید زیاد نفت خام و خام‌فروشی در زمان پهلوی کار اصلی کشور بوده است همچنین رشد تولید گاز هم به گونه‌ای‌است که رتبه ایران در سال ۱۹۹۰میلادی در جایگاه ششم قرار داشته اما در سال۲۰۱۵ به جایگاه سوم ارتقا یافته است از سوی دیگر شاهد رشد بیش از ۱۴برابری تولید انرژی الکتریکی بوده‌ایم و در حوزه رشد علمی در زمینه انرژی از رتبه۵۵ به رتبه۱۲ جهان رسیده‌ایم، ما در زمینه تولید مقالات علمی در حوزه انرژی هسته‌ای نیز از رتبه۷۷ به رتبه۱۲ در جهان رسیده‌ایم که منبع این خبر هم پایگاه استنادی اسکوپوس است.

بر این اساس ایران در زمینه علم انرژی هسته‌ای از رتبه ۱۳ به رتبه یک در منطقه رسیده است. ایران پس از انقلاب در زمینه ارزش افزوده در بخش صنعت به افزایش درخور توجهی رسیده همچنان‌که در صنعت فولاد از رتبه ۱۳۰ به رتبه ۱۳ در جهان آمده‌ایم و در صنعت سیمان نیز ایران به رتبه چهار دنیا دست پیدا کرده است. از سوی دیگر رشد چهار برابری شاخص تولید مواد غذایی از دیگر دستاوردهای پس از انقلاب است.

پیشرفت در معنویت

معنویت مهم‌ترین وجه تمایز بین نظام اسلامی و حکومت پهلوی است به طوری که هدف اصلی حکومت پهلوی مبارزه با دین و دینداری بود ولی در مقابل هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی ترویج اسلام ناب محمدی است در حالی که حکومت پهلوی به دنبال فحشا ، ابتذال و ترویج آن از طریق مشروب فروشی‌ها، کاباره‌ها و قمارخانه‌ها بود.

پس از انقلاب تربیت انسان‌های والا در ساحت‌های مختلف مدنظر جمهوری اسلامی بود و خلاصه این موضوع علاوه بر شهدای جنگ و مدافع حرم معجزه‌ای همچون شهید حججی و تشییع پیکر اوست که اثباتی بر رویش‌های تفکر امام خمینی در عصر حاضر است.

همچنین ترویج پاسداشت ایام شهادت و اعیاد و گسترش کمی و کیفی فرهنگ وقف، نذورات و همچنین گسترش کمی و کیفی زیارت از دیگر تغییرات فرهنگی پس از انقلاب محسوب می‌شود.

کرامت زن

بررسی وضعیت زنان بعد از انقلاب نشان می‌دهد تحصیلات بانوان رشد چشمگیری داشته است. در سال۱۳۵۰ نسبت به دختران در حال تحصیل در مقطع ابتدایی به پسران همین مقطع ۳۵ درصد بوده که این رقم در سال ۱۳۹۳ به ۵۰ درصد رسیده و نشان‌دهنده توازن و برقراری عدالت آموزشی است همچنین افزایش استادان زن در دانشگاه‌ها نیز از دیگر اتفاقات بعد از انقلاب است، درحالی که قبل از انقلاب ورزش بانوان به صورت رسمی و ملی جایی در سیاست‌های رژیم پهلوی نداشت اما در ابتدای دهه۶۰ با تشکیل کمیته ورزش بانوان فعالیت‌های آنها هم آغاز شد، از سوی دیگر ما شاهد افزایش امید به زندگی بانوان در ایران از ۵۷ سال به ۷۷ سال بوده‌ایم. همچنین نسبت پزشکان فوق تخصص زن به مرد از ۹درصد به ۳۰درصد رسیده و شاهد کاهش ۹۰درصدی مرگ و میر مادران هنگام زایمان بوده‌ایم.

آزادی و مردم‌ سالاری دینی

در سال‌های آخر دوران پهلوی فقط دو حزب مردم و ایران نوین امکان فعالیت داشتند و حتی این شرایط هم تحمل نشد و شاه با انحلال احزاب حکم به عضویت اجباری مردم در حزب رستاخیر داد. این رویه خفقان بعد از انقلاب تغییر کرد به‌گونه‌ای که تا تیر ۱۳۹۷، ۲۴۸ تشکل سیاسی امکان فعالیت یافتند.

در حوزه مشارکت سیاسی در قبل از انقلاب،‌ انتخابات محدود به انجمن شهر و نمایندگان مجلس سنا ‌آن هم با دخالت دربار و ساواک بود. برابر با آمار،‌ میزان حضور مردم در آخرین انتخابات مجلس شورای ملی در سال ۵۴، دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود. این در حالی است که میزان متوسط مشارکت مردم بعد از انقلاب به بیش از ۶۰درصد رسید.

گروه سیاسی روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها