مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان؛

هشدار متولیان آب کرمانشاه نسبت به برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی

«علیرضا کاکاوند» این موضوع را در نشست شورای سازگاری با کم آبی استان در استانداری عنوان کرد و افزود: برخی از صنایع استان باید آب مورد نیاز خود را از طریق پساب فاضلاب تامین کنند اما اکنون این واحدها با حفر چاه‌های عمیق در حال بهره‌برداری گسترده از منابع آب زیر زمینی هستند.
کد خبر: ۱۳۵۲۶۶۰

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ به نقل از ایرنا، براساس اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه برخی از صنایع استان در حال استفاده بی‌رویه و لطمه زدن به منابع آب زیرزمینی هستند و ادامه این روند استان را از نظر این منابع فقیرتر می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه توضیح داد: این بهره‌برداری گسترده از منابع آب زیر زمینی در حالی انجام می شود که در نزدیکی این صنایع تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد.

آنطور که «علیرضا کاکاوند» می‌گوید شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه برای مجاب کردن این صنایع به استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب «قدرت کافی» ندارد.

یکی از این صنایع بزرگ آب مورد نیاز خود را از طریق سه حلقه چاه با توان آب دهی ۲ هزار مترمکعب در ساعت تامین می کند و از این طریق حجم بسیار زیادی از منابع آبی زیرزمینی را مورد استفاده قرار می دهد.

بهره برداری با مجوز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این صنایع با مجوز از منابع زیر زمینی آب استفاده می کنند، گفت: چنین مجوزهایی به دلیل ناهماهنگی بین ارگان های ذیربط صادر می شود که در نهایت لطمه به منابع ملی را در پی دارد.

کاکاوند با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط بحرانی کشور از نظر خشکسالی، استفاده واحدهای صنعتی از پساب یک الزام است، افزود: در حالی که ما برای تامین آب شرب مردم با مشکل روبه رو هستیم؛ این واحدها حجم عظیمی از آب شیرین منابع زیر زمینی را هدر می‌دهند.

به گفته کاکاوند، شرکت آبفا استان برای در اختیار قرار دادن ۱۶۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه‌خانه به واحدهای مذکور اعلام آمادگی کرده است اما آن‌ها با توجه به گرانتر تمام شدن هزینه استفاده از پساب همچنان بهره برداری از چاه ها را ترجیح می دهند.

کاهش ۳۰ درصدی آب های زیر زمینی

بهره برداری از منابع آب زیر زمینی در حالی انجام می شود که استان کرمانشاه به دلیل کاهش بارندگی دچار خشکسالی شده و با کاهش شدید سطح منابع آب های زیر زمینی روبه رو است.

بر اساس آمارهای اعلام شده، در سال آبی گذشته به دلیل کاهش ۳۴ درصدی بارش، کرمانشاه علاوه بر افت ۶۰ درصدی روان آب‌ها و  ۷۰ درصدی چشمه‌ها با کاهش ۳۰ درصدی سطح منابع آب‌های زیر زمینی نیز روبه رو شد.

از سوی دیگر آخرین برآوردهای صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه ای نشان می دهد که  سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد منابع زیرزمینی کرمانشاه و در مقابل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب از این منابع برداشت می شود؛ یعنی سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت است.

دشت‌های بحرانی

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، نه تنها تمام دشت های این استان از نظر برداشت آب‌های زیر زمینی بحرانی هستند بلکه ۲ دشت «روانسر، سنجابی» و «شیان و حسن آباد» وضعیتی فراتر از بحرانی را تجربه می‌کنند.

«محمودرضا شهلایی»  هشدار داد که پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی در کرمانشاه به حدی بحرانی شده که احتمال بروز پدیده فرونشست در این استان جدی است.

آنطور که از شواهد پیداست پدیده فرو نشست زمین از تصمیمات مدیران در کرمانشاه جلوتر ایستاده و آثار خود را در دشت های این استان نمایان کرده است.

چندی پیش «سیدمهران وحدتی» مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در گفت و گویی اعلام کرد که شواهد فرونشست زمین در چاه‌های محدوده آبخوان‌های دشت مطالعاتی روانسر و سنجابی مشاهده شده که در صورت تداوم می‌تواند این محدوده را با مشکلاتی مواجه کند.

همچنین بر اساس مقاله ای پژوهشی که در سال ۱۳۹۴ توسط محققان دانشگاه‌های رازی و خوارزمی با استفاده از آمار ۲۲ ساله چاه ها منتشر شد، آب های زیر زمینی در برخی از نقاط دشت کرمانشاه از جمله محدوده شرق این شهر با افت ۳۷ متری روبه رو است که این موضوع احتمال بروز پدیده فرو نشست در این منطقه را تشدید می کند؛ یکی از صنایع بزرگ استان در مجاورت این دشت قرار دارد.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت حدود هزار هزار واحد تولیدی و صنعتی با اشتغالزایی بیش از ۳۰هزار نفر دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها