بلبرینگ صدای چرخش مجموعه چرخ و متعلقات آن را کاهش داده و موجب نرمی و تسهیل حرکت خودرو می‌شود.
کد خبر: ۱۳۵۱۹۶۸

به گزارش جام جم آنلاین، مجموعه بلبرینگ چرخ شامل عناصر نورد مانند بلبرینگ‌های فولادی سخت شده یا بلبرینگ‌ های غلتکی است که روی یاتاقان‌های فولادی و اطراف آن می‌چرخند.

بلبرینگ چرخ‌ها از محور جلو و عقب و تمام وزن ماشین پشتیبانی می‌کند. یاتاقان‌های چرخ با تکنیکی با دقت بالا و با استفاده از فولاد بسیار سخت ساخته می‌شوند تا در برابر تمام ضربه‌های معمولی که هنگام رانندگی در جاده به مجموعه چرخ و لاستیک وارد می‌شود، مقاومت کنند.

چه زمانی بلبرینگ چرخ را تعویض کنیم؟

یاتاقان‌های چرخ از کار افتاده، صدای غرغر بسیار بالایی ایجاد می‌کنند که با افزایش سایش یاتاقان، بلندتر می‌شود.

اگر فکر می‌کنید صدای بلبرینگ چرخ از یک طرف خودرو می‌آید، می‌توانید با بارگیری و تخلیه وزن وسیله نقلیه، معیوب بودن بلبرینگ چرخ‌ را خودتان تشخیص دهید.

به عنوان مثال، اگر هنگام انحراف به چپ، صدا به طور قابل توجهی افزایش یابد که وزن خودرو را به سمت راست منتقل می‌کند، اغلب نشان می‌دهد که یاتاقان چرخ در سمت راست از کار افتاده است.

لرزش و عدم ثبات جهت می‌تواند پیامد‌های شل یا فرسوده یاتاقان چرخ باشد. در حالی که چرخ جک بالا است و ماشین در دنده نیست، چرخ باید به آرامی بچرخد.

حرکت خشن یا ناسازگار، که اغلب با سر و صدا همراه است، می‌تواند نشان دهنده یاتاقان‌های آسیب دیده باشد. هنگام انجام این بررسی مطمئن شوید که ترمز‌ها کشیده نمی‌شوند.

مکانیک چگونه بلبرینگ چرخ را جایگزین می‌کند؟

پیچیدگی تعویض بلبرینگ چرخ، بسته به نوع خودرو، مدل، سال، موقعیت چرخ و نوع محرک (AWD در مقابل FWD) بسیار متفاوت است:

در خودرو‌هایی با مجموعه یاتاقان چرخ / توپی، روتور ترمز و کالیپر حذف می‌شوند. مهره بزرگ محور برداشته می‌شود، محور از طریق مرکز مجموعه توپی یکپارچه به عقب رانده می‌شود و سه (یا بیشتر) پیچ که مجموعه توپی را به بند فرمان نگه می‌دارد، برداشته می‌شود.

سپس مجموعه توپی خارج می‌شود. هنگام نصب مجموعه توپی جدید، پیچ‌ها مطابق مشخصات کارخانه گشتاور می‌شوند.

در بسیاری از موارد، لازم است مهره محور قدیمی را دور انداخته و با مهره جدید جایگزین کنید. باید توجه ویژه‌ای به سفت کردن مهره محور مطابق با مشخصات کارخانه شود، زیرا سفت شدن بیش از حد یا کم می‌تواند به بلبرینگ تازه نصب شده آسیب برساند.

در نهایت، روتور ترمز و کالیپر ترمز مجددا وصل شده، چرخ نصب شده و خودرو در جاده تست می‌شود. در خودرو‌هایی که یاتاقان چرخ در حفره‌ای در بند فرمان فشار داده می‌شود، بند فرمان باید از خودرو خارج شود تا بلبرینگ قدیمی را فشار داده و یاتاقان جدید را فشار دهید.

در برخی از وسایل نقلیه، یاتاقان چرخ بر روی یک محور محور فشرده می‌شود و بنابراین محور باید از حامل محور خارج شود. این برای کامیون‌های خاص اعمال می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها