محققان معتقدند سویه اومیکرون احتمالا دستکم یکی از جهش های خود را از بخش کوچکی از مواد ژنتیکی ویروس دیگری مانند ویروس سرما خوردگی عادی گرفته است.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۳۷
به گزارش جام جم آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت: محققان می‌گویند توالی ژنتیکی در انواع اولیه ویروس کرونا موسوم به SARS-COV ۲ دیده نمی‌شود، اما در ویروس‌های دیگر از جمله عامل سرما خوردگی و نیز در ژنوم انسانی (مجموعهٔ کاملی از توالی اسید نوکلئیک موجود در سلول‌های انسان) موجود است.

وِنکی ساونداراجان از دانشمندان شرکت تحلیل داده‌ها «اِنفرنس» در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا گفت: به نظر می‌رسد اومیکرون با تزریق این قطعه کوچک ژنتیکی از ویروس دیگر به خود بیشتر یک ویروس «انسانی» است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن انسان را دور بزند.

این بدان معناست که ویروس به آسانی منتقل می‌شود، اما علائم بیماری خفیفی را بروز می‌دهد یا اصلا علائم ندارد.

دانشمندان هنوز اطلاعی ندارند که آیا ابتلای اویکرون بیشتر است یا باعث بیماری شدیدتری می‌شود یا نه. آن‌ها همچنین اطلاعی درباره این موضوع ندارند که آیا شیوع این ویروس از دلتا سریع‌تر خواهد بود یا نه و پاسخ به این سوالات ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد سلول‌هایی که در شش و یا دستگاه گوارش قرار دارند می‌توانند همزمان میزبان ویروس SARS-CoV-۲ و ویروس سرماخوردگی عادی باشند. این آلودگی دوگانه می‌تواند یک ترکیب جدید ویروسی را ایجاد کند. در این روند دو ویروس متفاوت در یک سلول میزبان با هم تعامل برقرار می‌کنند و از خود کپی سازی کرده و کپی‌های جدیدی را تولید می‌کنند که همان مواد ژنتیکی «والد» خود را دارند.

به گفته ساونداراجان، این توالی ژنتیکی بار‌ها در ویروس‌های کرونایی رخ می‌دهد که باعث سرما خوردگی در افراد موسوم به HCoV-۲۲۹ E و در ویروس ناشی از ضعف سیستم بدنی که باعث ایدز می‌شود، ظاهر می‌گردد.

به گفته این دانشمند، در آفریقای جنوبی که اومیکرون نخست در این کشور شناسایی شد بیشترین میزان ابتلا به اچ آی وی وجود دارد که سیستم بدن را ضعیف می‌کند و میزان آسیب پذیری افراد در مقابل دیگر ویروس‌ها مانند سرما خوردگی و دیگر پاتوژن‌ها (عوامل بیماری زا) را افزایش می‌دهد.

وی افزود: ما احتمالا بسیاری از ترکیب‌های جدید را که بار‌ها اتفاق افتاده و منجر به ظهور اومیکرون شده از دست داده ایم.

با این حال به تحقیقات بیشتری برای تایید منشا جهش اومیکرون و تاثیر و میزان انتقال آن نیاز هست. فرضیه‌های زیادی نشان می‌دهند که تازه‌ترین سویه ویروس ممکن است در میزبان جانوری تکامل پیدا کرده باشد.

ساونداراجان گفت یافته‌های جدید نشان می‌دهند که مهم است مردم از همین واکسن‌های موجود کووید-۱۹ استفاده کنند.

شیوع سویه جدید ویروس کرونا با توجه به ابعاد ناشناخته آن نگرانی‌هایی را برای بازار‌ها و سرمایه گذاران ایجاد کرده است. آمریکا و اتریش با پیوستن به برخی دیگر از کشور‌ها از روز پنجشنبه مقررات محدود کننده جدیدی را اعمال کردند. صندوق بین المللی پول نیز هشدار داده که سویه جدید کرونا می‌تواند به رشد اقتصادی جهان آسیب بزند.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها