رئیس رسانه ملی در گفت‌وگو با خبرنگاران، نکات مهمی را درباره برنامه‌های صدا و سیما مطرح کرد

در حوزه سریال تحول خواهیم داشت

دكتر پیمان جبلی در پایان مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند، در جمع خبرنگاران حاضر و پاسخگوی سوالات آنها شد. وی در این جمع درباره تغییرات ساختاری در رسانه ملی، پخش مسابقات فوتبال باشگاه‌ها، ساترا و تكلیف نمایش خانگی، آگهی‌های بازرگانی و... صحبت كرده است. رئیس صدا و سیما در بخشی از صحبت هایش درباره سریال‌ها و دیگر تولیدات تلویزیونی صحبت و تاکید کرد که تلاش رسانه ملی این است که بتواند از قالب های مختلف بهره ببرد تا بتواند در راستای سالم سازی فضای فرهنگی جامعه آثار متفاوتی تولید و ارائه کند. وی همچنین در بخشی دیگر از پاسخ‌هایش به سؤالات خبرنگاران اعلام کرد که رسانه امانت دار مردم است.
کد خبر: ۱۳۵۰۷۲۲

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم جشنواره تلویزیونی مستند در پاسخ به سوالی درباره پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال به باشگاه‌ها، گفت: «ما تابع قانونیم و هر آنچه قانون بگوید، به آن عمل می‌كنیم. ما سال‌های پیش از قانون تبعیت كردیم و امسال هم از قانون تبعیت می‌كنیم.»
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تغییرات ساختاری در رسانه ملی، گفت: «ساختار تابع دو عنصر مهم است؛ یكی تحول در رویكرد و یكی تحول در محتوا، ما هر ساختاری را كه با این دو، یعنی تحول محتوایی و تحول رویكردی انطباق داشته باشد، همان ساختار را ساختار كارآمدی می‌دانیم. هر ساختاری كه با این دو نوع تحول نتواند همراهی كند، قاعدتا تغییر خواهد كرد. باید بودجه امسال را برآورد كنیم و هر آنچه باشد، بر مبنای آن عمل می‌كنیم.»
رئیس صدا و سیما درباره ساترا و تكلیف شبكه نمایش خانگی گفت: «همان‌طور كه گفتم، ما تابع قانون هستیم و باید ببینیم قانون درباره ساترا چه می‌گوید، ما تابع آن هستیم. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، نقش ساترا به عنوان نهاد قانونی كنترل‌كننده پخش خانگی از قبل مشخص شده بود، ما تابع قانون هستیم و قانون هم به‌خوبی اجرا خواهد شد.»
دكتر جبلی درباره این‌كه اولین تغییرات ساختاری صداوسیما در چه حوزه‌ای خواهد بود؟ مثل ادغام اداره‌كل صداوسیما یا معاونت سیما یا سیمافیلم، گفت: «با اطمینان می‌گویم هیچ‌كدام از گمانه‌زنی‌هایی كه شنیده‌اید، صحت ندارد. ما براساس یك اصل مشخص تحول كه بر مبنای دو عنصر عدالت و هویت است، پیش می‌رویم و این تحول در دو حوزه رویكرد و محتوا، در حوزه‌های مختلف مثل تولیدات سرگرم‌كننده، نمایشی، خبر و برنامه‌های تلویزیونی اتفاق خواهد افتاد.»
جبلی در پاسخ به سوال دیگر درباره توقف برخی سریال‌ها به دلیل محتوا، عنوان كرد: «سریال‌ها و بقیه تولیدات تلویزیونی در قالب‌های مختلف باید در راستای هدایت فرهنگی، سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه و وفای به امانتی كه جامعه در اختیار ما قرار داده، باشد. هر تولید و محتوایی كه نتواند آن را حفظ كند، طبیعتا مورد پذیرش مردم هم نیست. ما شاهد بوده‌ایم كه از برخی تولیدات، گلایه‌هایی شده است؛ زیرا آنان به این امانت وفادار نبوده‌اند و تلاش‌مان این است كه امانتدار صادقی برای جامعه باشیم، زیرا رسانه امانت مردم است كه در اختیار ما است.»
وی اضافه كرد: «فرهنگ مردم، سرمایه است كه باید حداكثر دقت را به این امانت داشته باشیم. فرهنگ مردم، داشته و سرمایه مردم است كه در دست ما است و ما باید حداكثر دقت در وفای به این امانت را داشته باشیم.»
وی در پاسخ به سوالی درباره آگهی‌های بازرگانی گفت: «اساسا تلویزیون حاكمیتی كه صداوسیما از مصادیق آن است، نباید برای تأمین نیاز هزینه‌ای و بودجه‌ای خود نیازمند به پخش آگهی باشد. تلویزیون‌های دولتی و حاكمیتی در دنیا هیچ‌كدام به آگهی وابسته نیستند و اگر هم از آگهی بازرگانی استفاده می‌كنند، با هدف فرهنگسازی است. متأسفانه اینجا صداوسیما در وضعیتی بوده كه بودجه‌اش و درآمدهایش هیچ‌گاه متوازن نبوده و ناچار بوده درآمدش را از طریق پخش آگهی تأمین كند. آگهی‌هایی كه از تلویزیون پخش می‌شود، می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در رونق تولید، معرفی كالای ایرانی و صنعت داشته باشد، اما در شكلی هدفمند كه به اصل پیام ضربه نزند.
ما می‌خواهیم از آگهی به‌عنوان وسیله تأمین درآمد و نیاز صداوسیما، به سمتی حركت كنیم كه آگهی را متناسب با مأموریت فرهنگی محقق كنیم.»
جبلی درباره پرسشی با محوریت آنتن‌فروشی گفت: شاید آنتن‌فروشی را عبارت خوبی ندانم، چون وقتی به صنعت تولید میدان می‌دهید؛ یك خدمت متقابل بین صداوسیما و تولید است. با این حال حجم و نوع و كیفیت آگهی بازرگانی باید متناسب با مأموریت فرهنگی ما به عنوان امانت‌دار جامعه باشد. شاید در حال حاضر با روش‌های محدودی برای تأمین درآمد سازمان مواجه باشیم كه آگهی بازرگانی یكی از مهم‌ترین آنها است، اما تلاش داریم اولا سهم بودجه صداوسیما را در بودجه دولتی كه با همكاری دولت و مجلس باید اتفاق بیفتد، افزایش دهیم، ثانیا روش‌های دیگری برای تأمین نیازهای مالی صداوسیما به‌وجود بیاوریم كه نیاز اجباری ما به پخش آگهی كمتر شود و آگهی متناسب با هدف فرهنگی ما پخش شود.»
وی در پاسخ به این سوال كه گفته شده برنامه «دورهمی» مطابق با سلیقه او نیست هم گفت: «گمانه‌زنی‌هایی كه درباره سلیقه من می‌شود، حدس و گمان است و همه آنچه كه دیده و شنیده‌اید، با واقعیت تناسبی ندارد.»
وی در پاسخ به سوال مهر درباره این‌كه آیا با فشاری در مقابل تحولات مواجه بوده است یا خیر، گفت: «من تكرار می‌كنم صداوسیما بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی كشور است و نگاه به سازمان حاكی از بیم و امید است، امید از این‌كه سازمان در جایی كه باید باشد، قرار بگیرد و نقش خود را به‌عنوان رسانه مردم، جامعه و نظام به خوبی ایفا كند و خوف از این‌كه مسیری را كه دنبال می‌كند، نتواند به توفیقات لازم برسد.»
جبلی اضافه كرد: «این مسوولیت سنگین رسانه ملی نباید تحت‌الشعاع تمایلات یا اراده‌های متفرقه‌ای قرار بگیرد كه هركدام در جای خود محترم است و نباید رویكرد خاص یا انتخاب خاصی بر رسانه ملی تحمیل شود. رسانه ملی امانتدار جامعه است و نباید تحت‌تأثیر قرار بگیرد.»
رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر مدیران، عنوان كرد: «بنای ما بر این است كه ببینیم كجا هستیم و كجا باید برویم، نقطه مطلوب ما كجاست و هر كسی، هر مدیری یا جایگاهی آیا متناسب با این مسیر تحولی می‌تواند نقش ایفا كند یا خیر؟ برای ما اصل انتصاب نیست، مهم این است كه طرح تحولی اجرا شود و هر كسی با این طرح تطبیق پیدا كند، حتما در خدمتش هستیم.»

گروه رسانه / روزنامه‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها