در یک تعریف عام، فرهنگ هر کشور و مردمی شامل کلیه رسوم، باورها، اخلاق و عادات، زبان، هنر و حتی اندیشه‌های دینی، سیاسی و فرهنگی یک ملت را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۳۴۷۹۶۴

مطبوعات، کتاب، صداوسیما، سینما و دیگر رسانه‌های جمعی و فضاهای مجازی همه بستری هستند تا فرهنگ را به جامعه خودی یا به دیگر جوامع منتقل می‌کنند و به‌صورت ماتریسی یادآوری می‌کنند خط‌کش فرهنگ و هویت فرهنگی به این صورت باید باشد.

هر ملتی دارای ذخیره‌ های فرهنگی است که نسبت به عمر و قدمت آن ملت، قوام و پیوستگی افراد و نسل‌های آن ملت را با هم نشان می‌دهد و چیزهایی که شاید به نظر ساده قلمداد شوند؛ مانند نوع و نحوه خوردن و آشامیدن، لباس پوشیدن، زبان و شیوه حرف زدن، نامگذاری خیابان‌ها و اماکن، چگونگی آداب و معاشرت و...همگی کم یا زیاد در فرهنگ جامعه جای دارند و اتفاقا از جایگاه والایی برخوردارند به نحوی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه بخش‌های گسترده آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. 

در شرایط فعلی جامعه که از هر سو توفان اطلاعات در گوشی‌های تلفن‌همراه در حال وزیدن است و انواع و اقسام مدل‌های لباس، زبان، عادات و باورهای مردم را یا به تعبیری روشن‌تر هویت ملی ما را نشانه رفته است نیاز به یک حرکت جدی در مدیریت فرهنگی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. 

نظم دادن به این فرهنگ که از همه جهات مورد هجمه واقع شده است، نیازمند یک مدیریت واحد است که همانند رهبر ارکستر، همه اجزای فرهنگ عمومی جامعه باید از سوی یک مجموعه فرهنگی مشخص، رهبری شود تا هم نظم پیدا کند و هم بتواند به مرور زمان روح و محتوای انقلابی را در کالبد جامعه به جریان بیندازد.

امید است شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی که برای یک دوره جدید چهارساله منصوب شده‌اند بتوانند به این مهم دست یابند.

عبدالرحیم سعیدی‌ راد - شاعر / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها