تعدادی از گروه های خیریه برای رسیدن آب به روستاهای محروم استان سیستان و بلوچستان بایکدیگر همکاری می کنند

زندگی جاری می‌شود

سرقت و تخریب مکرر کابل و خطوط،‌ برقراری یک ارتباط ساده مخابراتی را برای مردم سیستان‌وبلوچستان این روزها به آرزو تبدیل کرده است

بازگشت به عهد عتیق در عصر تکنولوژی

اینجا در سیستان‌ و بلوچستان این روزها مردم دردهای مزمن و همیشگی خود را فراموش کرده‌اند؛ درد بی‌آبی و فقر و محرومیت فعلا بماند کنار، الان مردم شهرهای بزرگ استان به‌ویژه زاهدان با یک مشکل عجیب دست‌وپنجه نرم کرده و متاسفانه اغلب هم مبارزه را به حریف واگذار می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۴۶۲۳۱

حریف و عامل رنج و اندوهشان هم چیزی نیست جز قطع مکرر و متمادی خطوط ارتباطی مخابرات از قطع شبکه‌های تلفن‌همراه و خانگی گرفته تا قطع اینترنت و کارتخوان‌ ها.

پشت این قطعی‌های مکرر اما سارقانی نشسته‌اند که حتی آه از نهاد اداره مخابرات استان سیستان وبلوچستان هم برآورده‌اند تا مدیران این نهاد بگویند سرعت سرقت سارقان به حدی بالاست که ما دیگر حریف‌شان نمی‌شویم و تا خطوط یک منطقه را راه‌اندازی نکرده‌ایم، خطوط منطقه دیگر به سرقت رفته و قطع می‌شود.

ماجرای عجیبی که پای دادستانی این استان مرزی را هم وسط کشیده تا شمشیر را از رو ببندد و حسابی به سارقان هشدار بدهد که دیگر با آنها با مماشات رفتار نخواهد شد.

طی ماه‌های گذشته قطع و وصل‌ های مخابراتی در سیستان‌وبلوچستان به اوج خود رسیده و از آنجا که در دوران کرونا بیشتر فعالیت‌ها(چه کاری و چه حتی امور روزمره زندگی) در بستر اینترنت انجام می‌شود و با قطع اینترنت و خطوط ارتباطی، حتی کارتخوان‌ها هم از کار می‌افتند، گلایه‌های مردم هم سر به فلک کشیده است.

فرهمند، یکی از کسبه خیابان امیرالمومنین زاهدان در‌این‌باره به جام‌جم می‌گوید: بیشتر مشاغل موجود در این خیابان ارتباط مستقیم به اینترنت و تلفن دارند و طبیعتا قطع ارتباط به معنی تعطیلی فعالیت فروشگاه‌ها و اصناف و بازار است. به‌طور مثال این روزها مردم به‌دلیل شیوع کرونا کمتر پول نقد همراه خود دارند و زمانی که برای دریافت خدمات به ما مراجعه می‌کنند شرمنده آنها می‌شویم چرا که خطوط مخابراتی در این خیابان در طول یک‌ماه بارها قطع شده و در این شرایط دیگر هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.

وی ادامه می‌دهد: به دفعات متعدد اتفاق افتاده که وقتی در حال کار هستیم، یکباره اینترنت قطع می‌شود و امکان ادامه کار نداریم و کسانی هم که برای تحویل سفارشات خود مراجعه می‌کنند چون کارتخوان‌ها از کار افتاده با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که هم به اعتبار ما خدشه می‌زند و هم باعث می‌شود مشتریان به جاهای دیگر بروند. این کاسب که گلایه زیادی از مخابرات دارد، می‌گوید: ۲۰روز است برای وصل مجدد خط‌تلفن با سامانه خرابی تماس گرفتم‌ و چندبار هم حضوری مراجعه کردم‌ اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

مدیران پاسخ‌نگو

کیخا، یکی دیگر از کسبه خیابان دانشگاه زاهدان گلایه‌اش را با ما این‌گونه مطرح می‌کند: من کافی‌نت دارم و اگر اینترنت نداشته باشم عملا باید در مغازه را ببندم چرا که حتی روشن‌بودن یک عدد لامپ هم به ضرر بنده است. درواقع ارتباط اینترنتی و تلفنی یکی از واجبات این صنف است که متاسفانه بارها قطع می‌شود و برای وصل مجدد آن باید ده‌ها بار با تلفن۲۰۱۱۷ تماس بگیریم تا برای وصل مجدد مراجعه کنند و همین پروسه آنقدر طولانی‌مدت می‌شود که خسارت‌های جبران‌ناپذیری به شغل بنده و سایر مشاغل مشابه می‌زند.

کیخا می‌گوید: متاسفانه میزان قطع و وصل‌های اینترنت و خطوط مخابراتی به‌حدی است که دیگر به فکر تغییر شغل افتاده‌ام چرا که با این وضعیت فقط ضرر می‌کنم و درنهایت ورشکسته خواهم شد و متاسفانه حتی یک نفر از مسؤولان و نهادهای مربوطه هم پاسخگوی ضرر و زیان‌های مکرر ما نیست.

بازماندن از تحصیل

بلوچ زهی که ساکن خیابان مولوی زاهدان است هم گلایه‌های تندی از اداره مخابرات دارد و می‌گوید: بیش از ۳۰روز است که تلفن منزل ما قطع‌شده و بیشتر از صدبار با شماره خرابی تلفن یا همان ۲۰۱۱۷ تماس گرفته‌ام اما حتی یک بار هم برای وصل مجدد مراجعه نکرده‌اند.

این شهروند با انتقاد از عملکرد ضعیف مدیران مخابرات ادامه می‌دهد: بنده حتی چندبار به شرکت مخابرات رفته و حضوری مساله را با آنها مطرح کرده‌ام اما تنها جوابی که هربار می‌شنوم این است که کابل‌های مسیر خیابان به‌سرقت رفته و باید در انتظار وصل مجدد باشیم، این در حالی است که متاسفانه هیچ زمانی را هم برای رفع مشکل اعلام نمی‌کنند.

بلوچ‌زهی می‌گوید: به منظور استفاده فرزندانم از سامانه شاد آموزش و پرورش و کلاس‌های آنلاین از مخابرات سرویس اینترنت خریده‌ام اما قطعی‌های مکرر تلفن و اینترنت باعث از بین رفتن ترافیک بنده‌شده و فرزندانم هم امکان شرکت در کلاس درس را ندارند و حسابی از تحصیل عقب‌مانده‌اند.

خودمان هم گلایه داریم

به منظور پیگیری مشکل و مطالبه بحق مردم سراغ مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان‌وبلوچستان رفتیم و محمدحسین عیدی‌زاده هم به ما گفت که قطع کابل‌های مخابراتی طی سال‌های گذشته در این استان به دلایل مختلف رشد کرده و ما نیز یکی از بزرگ‌ترین خسارت‌دیدگان این امر ناپسند هستیم.
عیدی‌زاده می‌گوید: گلایه‌های مردم صحیح است و ما در برخی مناطق کلانشهر زاهدان طی یک‌ماه ۱۷بار قطعی ارتباطات مخابراتی داشته‌ایم که این موارد به هیچ‌وجه مربوط به ضعف زیرساخت‌ها یا کوتاهی همکاران بنده نبوده بلکه علت اصلی تمام این گلایه‌ها سرقت و تخریب‌های متوالی است.

سرعت بالای سرقت‌ها

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: ارائه سرویس‌های لازم جزو وظایف ذاتی مخابرات است اما در برخی مواقع به‌دلیل ترند افزایشی فوق‌العاده بالا در میزان سرقت و تخریب‌ها نه‌تنها انجام کارهای روزمره همکاران به تاخیر می‌افتد بلکه سرعت رفع خرابی‌ها نیز با افت شدیدی مواجه می‌شود.

عیدی‌زاده با بیان این که بیشتر قریب‌به‌اتفاق سرقت و تخریب‌ها منشا عامدانه دارد، می‌افزاید: براساس آمار و اطلاعات موجود تنها در شهریورماه سال گذشته تعداد خرابی های اعلام شده به سامانه۲۰۱۱۷ مخابرات، بالغ بر ۳۷۰۰مورد بوده که این رقم در شهریور امسال به بیش از ۶۷۰۰مورد افزایش پیداکرده و تقریبا رشد دوبرابری را نشان می‌دهد. از این میزان ۵۲۰۰ مورد مربوط به سرقت و تخریب‌های عمدی بوده است.

انگیزه‌های سارقان

به گفته این مسؤول، سطح معیشت و توان اقتصادی پایین مردم استان در دسترس‌بودن منصوبات مخابراتی(که البته براساس اصول است) و در سطح پایین‌تر انگیزه‌های شخصی و تلافی‌جویانه از عمده دلایل اصلی سرقت و تخریب تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی است.

عیدی‌زاده ادامه می‌دهد: میزان سرقت و تخریب کابل و شبکه شهری فقط در سال‌۹۸ و فقط در حوزه همراه‌اول ۲۷۴۴مورد و سال‌گذشته ۱۶۰۰مورد بوده که این رقم در شش‌ماه امسال به رقم ۱۰۴۱۵مورد رسیده که ناگفته نماند موارد ثبت‌شده هم تنها بخشی از آنهاست چرا که بسیاری از موارد به‌صورت فوری و بدون ثبت صورتجلسه رسمی رفع خرابی‌شده و در آمار ثبت‌نشده است.

ناهماهنگی بین دستگاهی

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان‌وبلوچستان با اشاره به سهم نهادهای دولتی در ایجاد این مشکل می‌گوید: متاسفانه ناهماهنگی میان برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی و خصوصی نیز گاهی باعث قطع کابل‌های مخابراتی می‌شود. درهرصورت چه در سرقت و چه تخریب توسط افراد و سازمان‌ها، بر اثر قطع یک کابل به‌ظاهر ساده ارتباط مخابراتی ۱۶۰۰تا۲۴۰۰مشترک در سطح شهر می‌تواند یکباره قطع شود که شناسایی و رفع خرابی شاید تا مدت‌ها به شهروندان و مشاغل و صنوف ضربه بزند.

به گفته عیدی‌ زاده طبق گزارش‌ های تهیه‌ شده میزان قطعی‌ های پرتکرار فیبر نوری استان طی یک‌ سال گذشته در جون‌ آباد زاهدان ۱۹مورد، چشمه‌ زیارت که ارتباط مشترکین اطراف زاهدان را تامین می‌کند
۲۰، عورکی ۲۲، پلان به عورکی ۲۵، دلگان ۱۵، نیکشهر به اسپکه ۴۴ و راسک و سرباز ۲۴ مرتبه بوده که همین قطع و وصل‌های چندباره ضمن تحمیل خسارت‌های سنگین به مخابرات، افت کیفیت و سرعت اینترنت و ارتباط مشترکین را به‌همراه دارد که در این بین مخابرات نیز هیچ سهمی ندارد و تنها خسارت‌های سنگین چند میلیاردی و نارضایتی شهروندان عایدش می‌شود.

دستبرد به حوضچه‌های اصلی

مدیرعامل مخابرات استان تاکید کرد: متاسفانه در برخی موارد سارقان به حوضچه‌های اصلی مخابراتی خسارت می‌زنند که در حوضچه اصلی خیابان بهشتی زاهدان طی سال‌گذشته حداقل سه‌مرتبه خسارت زدند و گلایه مشترکین و خسارت‌های چند برابری را به ما تحمیل کردند. همچنین حوضچه سمت زیباشهر که به نوعی رابط میان مشترکین زیادی در این منطقه است در سال گذشته هفت‌مرتبه توسط سارقان تخریب شد که ارتباط حدود ۲۴۰۰مشترک یکباره قطع شد. متاسفانه رفع خرابی‌ها هربار چند روز زمان می‌برد.

عیدی‌زاده می‌گوید: متاسفانه در سال گذشته تعداد خرابی‌های یک تا دو مرحله که در یک مکان صورت‌گرفته ۲۸۷ مورد، دو چهاربار بالغ ۱۳۹۸مورد و تعداد خرابی‌های انجام‌شده طی بازه کمتر از ۱۲ساعت رقم ۵۳ مورد ثبت‌شده و این به‌آن معناست که همکاران ما نسبت به وصل ارتباط یک بخش اقدام کرده‌اند و طی کمتر از ۱۲ساعت مجدد سرقت شده است. از طرفی این امکان وجود ندارد که برای تمام منصوبات خود نگهبان استخدام کنیم و خود مردم نیز باید نظارت داشته باشند تا جلوی این اقدامات مخرب گرفته شود.

وی با اشاره به این که در سال گذشته در بازه زمانی کمتر از ۷۲ساعت تعداد ۸۵۴ مورد سرقت مجدد گزارش شده تاکید می‌کند: مقاوم‌سازی تجهیزات، تعویض درهای آهنی با بتونی، نصب سیستم‌های جدید، استفاده از قفل‌های ویژه ضدسرقت، راه‌اندازی گشت‌های تلفیقی، جوشکاری پایه‌های کافو و... ازجمله اقداماتی است که مخابرات باوجود هزینه‌بر بودن انجام‌داده اما متاسفانه باز هم میزان سرقت‌ها زیاد است.

هشدار جدی دادستانی به سارقان

ماجرای سرقت کابل‌ها و زیرساخت‌های خطوط ارتباطی و اینترنتی به حدی جدی است که پای دادستانی استان هم وسط کشیده‌شده و تاکنون نه‌تنها ده‌ها سارق با پیگیری این نهاد قضایی دستگیر شده‌اند که هشدارهای جدی به سارقان برای برخوردهای سختگیرانه داده می‌شود.

ابوالفضل احمدزاده، دادیار حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان‌وبلوچستان دراین‌خصوص به جام‌جم می‌گوید: درخصوص صیانت از حقوق عامه مردم زاهدان به‌ویژه سرقت اموال عمومی که نارضایتی‌های زیادی را برای شهروندان به‌همراه داشته گشت‌های مشترکی راه‌اندازی‌شده و این گشت‌ها مکلف شده‌اند به‌صورت شبانه‌روزی در سطح شهر فعال بوده و نسبت به حفظ و حراست از اموال عمومی و شناسایی و دستگیری عوامل تخریب و سرقت اقدام کنند.

احمدزاده با اشاره به این که دادستانی مرکز استان نیز بر عملکرد این گروه‌های نظارت‌ویژه دارد، می‌افزاید: به همین منظور سلسله جلسات هم‌افزایی ارتقا و صیانت از اموال و تاسیسات عمومی مورد استفاده مردم با برخی از ادارات ازجمله مخابرات در دادگاه انقلاب زاهدان برگزار شد و تکالیف مربوط به هر دستگاه صراحتا از سوی دادیاری حقوق عامه بیان و تصمیم‌های مهم قضایی و دستورات خاص درخصوص صیانت از حقوق عامه صادر شده است.

به گفته وی برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده که علاوه بر انجام وظایف مقرر، هر یک از ادارات و نهادهای مرتبط باید حافظ اموال و تاسیسات بوده و در صورت گزارش سرقت یا تخریب از مجاری مربوطه به فوریت در صحنه حاضرشده و خسارت وارده قطعی و احتمالی را صورتجلسه کرده و با همکاری مرجع انتظامی و نماینده قانونی آن ادارات و شرکت‌ها و موسسات مذکور گزارش نهایی به دادستانی ارسال شود. به همین منظور و با لحاظ گستره وجودی اموال و تاسیسات مورد استفاده عموم مردم و تکلیف این دادستانی و حقوق عامه مرکز استان به رعایت و تمهید اقدامات خاص برای صیانت از اموال یادشده تاکنون در حوزه سرقت منصوبات مخابراتی ۵۱ سارق و مالخر شناسایی و دستگیر شده‌اند.

احمدزاده تاکید می‌کند: همین شیوه به‌صورت دقیق در اقصی‌نقاط شهر و حومه زاهدان و حتی دیگر شهرستان‌های استان اجرایی می‌شود و به افرادی که به سرقت و تخریب اموال و وسایل‌عمومی مردم اقدام‌کرده و همچنین مالخران در سیستان‌وبلوچستان به‌خصوص زاهدان هشدار صریح می‌دهیم که این جرایم قابل‌گذشت نبوده و براساس خواست و مطالبه عموم مردم، برخورد قاطع قانونی و قضایی در انتظار آنها خواهد بود.

سید مجتبی طباطبایی زاده - جام جم بلوچستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها