آیا «اسپنسر» بهترین فیلمی است که درباره پرنسس دایانا ساخته شده است؟

پرنده اسیر در قفس طلایی

«اژدهای آرزو» با نگاهی به فرهنگ آسیای دور ساخته‌ شده است

علاءالدین چینی در لباس یک اژدها

گونه کارتون به‌ قدری بین عموم تماشاگران محبوبیت دارد که حتی کسی مثل جکی چان هم نمی‌تواند خودش را از وسوسه همکاری با این محصول رنگارنگ و جذاب رها کند.
کد خبر: ۱۳۴۵۸۶۳
این بازیگر رزمی‌کار هنگ‌کنگی که قبل از این با تعدادی فیلم کارتونی به‌عنوان صداپیشه همکاری داشته، حالا در مقام تهیه‌کننده و با سرمایه‌گذاری روی فیلم‌هایی از این دست، «اژدهای‌ آرزو» را تهیه‌ کرده است.گرچه واحد انیمیشن شرکت فیلمسازی سونی، سرمایه‌گذار و پخش‌کننده این اکشن فانتزی، کمدی و خانوادگی است اما حضور چان باعث شده اثری کاملا آسیایی با حال و هوای فرهنگ شرق دور (به‌ خصوص چین و هنگ‌کنگ) خلق شود. شخصیت‌هایی که کاملا بومی و آسیایی هستند در دل داستانی که برگرفته از سنت‌ها و دیدگاه‌های چینی است، با کمک هنر و استعداد فناوران هالیوودی ماجراجویی جذابی را روی پرده سینما به راه می‌اندازند که تماشاگران جهان می‌توانند از دیدنش لذت برده و با شخصیت‌های آن احساس همذات پنداری کنند.
مدیران شرکت سونی برای تولید و خلق اژدهای آرزو از سرمایه و نیروی هنرمندان آسیایی بهره خوبی گرفته‌اند. در حقیقت جکی چان توانست نظر مساعد دو شرکت فیلمسازی چینی را برای ساخت فیلم جلب کند. صداپیشه‌های فیلم هم چینی‌تبار هستند و در رأس خود جیمی وونگ، چهره سرشناس تلویزیونی را دارد. این بازیگر که با چند مجموعه پربیننده غربی همکاری داشته، صدای آشنایش را به دین سونگ، شخصیت محوری داستان فیلم قرض می‌دهد. جان چو هم صدای خود را در اختیار لونگ قرار داده است. لونگ یک اژدهای صورتی‌رنگ بسیار بزرگ با دمی بلند است که به درخواست دین سونگ از خوابی چند هزار ساله بیدار می‌شود تا به سه رویای او جامه عمل بپوشاند. تمام صداپیشه‌های فیلم در هر دو نسخه چینی و انگلیسی‌زبان، به‌جای شخصیت‌های کارتونی خود صحبت کردند. در این بین، جکی چان فقط در نسخه چینی‌زبان به‌جای لونگ حرف زد. او در نسخه انگلیسی‌ زبان جایش را به چو داد.
اژدهای آرزو فقط در سینماهای چین و هنگ‌کنگ اکران عمومی شد و فروش خوبی در جدول گیشه نمایش سینماها داشت. در حال حاضر از بازار سینمایی چین به‌ عنوان بهترین بازار سینما و فروش فیلم‌ها اسم می‌برند و بازار آمریکای شمالی با سپردن صدرنشینی به چین به مقام دوم عقب‌نشینی کرده است. برای همین تهیه‌کنندگان اژدهای آرزو از بابت این‌که فیلم‌شان در آمریکا و بقیه کشورهای دنیا روی پره نرفت، چندان هم ناراضی نیستند. این در حالی است که شبکه نتفلیکس امتیاز پخش اینترنتی و استریم این کمدی اکشن فانتزی را خریداری و آن‌را در ۱۱ژوئن گذشته در معرض دید تماشاگران و منتقدان قرارداد. اطلاعی از میزان تماشاگران فیلم و تعداد کسانی که آن‌را در خانه‌هایشان تماشا کردند، در دست نیست اما مدیران نتفلیکس استقبال تماشاگران را بسیار خوب ارزیابی و اعلام کرده‌اند.

اژدها و ظرف  قدیمی
فیلم، داستان زندگی دین سونگ را از کودکی‌اش به نمایش می‌گذارد. این بچه‌ مدرسه‌ای شیطان و درسخوان، زندگی فقیرانه‌ای با مادر کارگرش در شانگهای دارد. لی نا وونگ دوست دوران کودکی او، همراه پدرش برای خلق آینده‌ای بهتر و پر رونق‌تر محله فقیرنشین را ترک می‌کنند. وونگ در جوانی تبدیل به یک آدم موفق شده و دین عکس‌های او را روی بیلبوردهای شهر می‌بیند. دین با پیدا کردن یک ظرف قدیمی، ناخواسته لونگ اژدهای کهنسال را از خواب بیدار می‌کند. لونگ که می‌خواهد به کارهای دیگرش برسد، اصرار دارد صاحب تازه هر چه زودتر آرزوهایش را به زبان بیاورد و او با برآورده کردن آنها به دنبال کار خود برود اما گروهی در تعقیب دین هستند و آن ظرف قدیمی را می‌خواهند. این نکته که این افراد چه کسانی هستند و برای چه کسی کار می‌کنند و دیدار دین و وونگ به چه سرانجامی می‌رسد، موضوعی است که اژدهای آرزو در ادامه داستانش به تعریف آن می‌پردازد.

شباهت با کلاسیک‌های معروف
منتقدان با تعریف از ساخت و پرداخت این کمدی فانتزی به شباهت‌های زیادش با علاءالدین (که داستانش توسط کمپانی والت دیزنی قبل از این دو بار در دو فیلم زنده و کارتونی پرفروش تولید و به نمایش عمومی درآمده است) اشاره کردند. با این حال، آنها نسبت به بروزرسانی این داستان کلاسیک با حال و هوا و زندگی روزمره مردم آسیای دور، واکنش مثبتی نشان داده و آن‌را ستودند. مدیران شرکت سونی همزمان با پخش اژدهای آرزو اعلام کردند هدف تازه‌شان ساخت و تولید کارتون‌هایی کلاسیک در وهله اول برای چین و تماشاگران چینی و بعد از آن برای تماشاگران بین‌المللی است. این کارتون‌ها قرار است با همکاری خود هنرمندان و تکنیسین‌های چینی تهیه و تولید شوند. کریس اپلهانز ،کارگردان فیلم با این کارتون جذاب و تماشایی، اولین ساخته سینمایی‌اش را در مقام کارگردان ارائه کرده است. این هنرمند قبل از این در مقام‌های مختلف با کارتون‌هایی چون «کارولین»، «شاهزاده و قورباغه» و «فیلم سینمایی پرنده‌های خشمگین» همکاری داشته است. او می‌گوید: «بسیار خوشحالم که اولین ساخته سینمایی‌ام دربرگیرنده یک فرهنگ بین‌المللی است و برای بینندگانی از کشورهای مختلف دنیا تولید می‌شوند.»
شرکت سونی که با اژدهای آرزو، بیست و سومین کارتون سینمایی خود را ارائه می‌دهد، اعلام کرده در آینده همکاری کارتونی بیشتری با جکی چان خواهد داشت. چان قبل از این در سومین قسمت کارتون رایانه‌ای «پاندای کونگ‌فویی» صدایش را به یکی از شخصیت‌های فیلم قرض داده بود و به همین دلیل، اهل فن اژدهای آرزو را دومین همکاری کارتونی او با محصولی می‌دانند که درباره با فرهنگ چینی است.
 
کیکاووس زیاری - سینمای جهان / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها