سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که نشست تهران نشستی برای راه‌حل افغانی خواهد بود، گفت که آیت‌الله رئیسی فردا نشست همسایگان افغانستان در تهران را افتتاح خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۴۴۰۸۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشستی با خبرنگاران به تشریح نشست کشور‌های همسایه افغانستان به اضافه روسیه که قرار است روز چهارشنبه (فردا) پنجم آبان ماه در تهران برگزار شود، پرداخت.


وی درباره نشست فردا گفت: اجلاس وزرای امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان فردا چهارشنبه با حضور وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد و این اجلاس با حضور چهار تن از وزرای خارجه شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان که به تدریج وارد تهران شده یا شده‌اند و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین و حضور نمایندگان ویژه این دو کشور به صورت حضوری برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: فردا اجلاس در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد و جناب دکتر رئیسی رئیس جمهور جلسه را افتتاح خواهد کرد. سفرای خارجی مستقر در تهران دعوت شده‌اند و بعد وارد مباحث محتوایی نشست خواهیم شد و انتظار داریم این جلسه تا چند ساعت به صورت محتوایی ادامه یابد و بعد در خصوص بیانیه مشترکی تلاش خواهد شد به جمع بندی برسیم.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: نشست تهران نشستی برای یک راه‌حل افغانی خواهد بود و تشریک مساعی کشور‌های همسایه افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان و در ادامه ابتکاری است که به صورت مجازی وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان چندی پیش نشستی را داشتند و به اصول پایه‌ای رسیدند از جمله این‌که آینده افغانستان براساس اراده و خواست مردم افغانستان باید شکل بگیرد. در اجلاس مجازی توافق شد بر دولت فراگیر در افغانستان متمرکز شد.

وی ادامه داد: مردم افغانستان دولتی مدنظرشان است که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد. ایران طی ۴ دهه گذشته تلاش کرد به عنوان همسایه افغانستان در کنار این کشور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حضور آوراگان افغانستان بیان کرد: آنچه امروز در افغانستان شاهدیم همراه با نگرانی‌ها و ملاحظاتی است و در عین حال امید‌هایی است که امیدواریم با کمک کشور‌های مسئول و بدون دخالت خارجی شاهد سازوکار فراگیر باشیم.

خطیب‌زاده گفت: به هیأت حاکمه فعلی افغانستان گفتیم تلاش خود را بکنند به عنوان هیأت حاکمه مسئول عمل و شرایط امنیتی را فراهم کنند. بمبگذاری و اقدامات تروریستی در شهر‌های مختلف افغانستان از جمله قندوز و هرات بسیار نگران کننده است. این نگرانی درباره امکان حضور تروریسم و خشونت و افراطی‌گری در افغانستان وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: تلاش خواهد شد که با کمک همه از این دوران گذار به سلامت مردم افغانستان عبور کنند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کنشگر مسئول تلاش کرده ضمن جلوگیری و رد دخالت‌های خارجی و ضمن اینکه به تمامیت ارضی و خواست مردم افغانستان احترام بگذارد همراه مسئول باشد و تلاش کند مردم افغانستان به آنچه اعتقاد دارند و می‌خواهند بخشی از این تلاش سخت را محقق کنند.

خبرنگار فارس درباره هدف نشست تهران و پیام آن سؤال کرد که خطیب‌زاده بیان کرد: هدف اصلی تشریک مساعتی کشور‌های همسایه افغانستان تشکیل می‌شود نشست تهران مجمعی خواهد بود برای مشارکت و همراهی. نقش ما نقش تسهیل کننده و روشن کننده خطوطی است که آینده افغانستان را هیأت حاکمه افغانستان به آن احترام بگذارد. روی اصولی که جامعه بین‌المللی و کشور‌های همسایه نظر جمعی دارند تلاش خواهد شد این خطوط در بیانیه به روشنی وارد شود

وی افزود: آنچه روشن است این است که پیام واحدی به داخل افغانستان ارائه شود که افغانستان نمی‌تواند محلی برای خشونت و ترور باشد. افغانستان با صلح و ثبات شریک همکاری منطقه‌ای است. مردم افغانستان دولتی را به عنوان دولت افغانستان خواهند پذیرفت که بازتاب دهنده اراده آن‌ها باشد. تهران تلاش خواهد کرد به همه نشان داده خواهد شد راه‌حل افغانی برای مشکل افغانستان چیزی است که همه باید به دنبال آن باشیم.

خطیب‌زاده همچنین گفت: دبیرکل سازمان ملل پیامی درباره این نشست خواهد داد و حمایت خود را از این ابتکار و تلاش کشور‌های همسایه و تهران اعلام خواهد کرد. این‌ها نشان می‌دهد تهران محل دیپلماسی فعالی در منطقه خواهد بود که خود کشور‌های منطقه برای حل مشکل امروز افغانستان کمک کنند.

وی گفت: آن‌چه به عنوان فرار فاجعه بار و مفتضحانه آمریکا از افغانستان می‌بینیم که بعد از اشغال ماحصلی جز تخریب بنیان‌های افغانستان نداشت. آمریکا مسئولیت تاریخی را در خصوص وضعیت افغانستان متوجه خودش کرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: فردا نگاه‌ها معطوف به تحقق اراده مردم افغانستان خواهد بود. آنچه مردم افغانستان از کشور‌هایی مثل ایران انتظار دارد این است که اراده آن‌ها محقق شود. امروز میزبان بیش از چهار میلیون افغانستانی هستیم. تصورم این است که هیأت حاکمه افغانستان باید گوش شنوایی برای شنیدن اراده و خواست مردم افغانستان داشته باشد و در این صورت می‌تواند خود را به عنوان هیأت حاکمه مسئول بشناسد.

وی درباره حضور نمایندگان افغانستان در نشست تهران افزود: سازوکار وزرای خارجه کشور‌های همسایه این است که با رضایت و اجماع اقدامات صورت بگیرد. درخواست‌هایی از طرف‌های داخل و بیرون افغانستان برای حضور در اجلاس داشتیم و درخواست‌های برای کنشگران بین‌المللی داشتیم، ولی چون سازوکار اجماعی است فردا تمام درخواست‌ها توسط ایران ارائه خواهد شد و درباره این موارد که احتمالا در نشست بعدی در پکن خواهد بود تصمیم گیری خواهد شد. در اجلاس تهران وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان است و بخشی از کار پرداختن به درخواست‌ها و پیشنهاداتی است که مطرح شده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: روسیه در نشست اول نبود و روسیه درخواست داشت شرکت کند ولذا روسیه در نشست دوم به جمع اضافه خواهد شد.

وی در پایان گفت:‌ان‌شاءالله افغانستان با صلح و ثبات و مامنی برای همکاری‌های منطقه‌ای باشد و امیدوارم شاهد آن روز افغانستان باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها