۲۰ فیلم که با کشته شدن عوامل‌شان مشهور شدند

مرگ در برابر دوربین

خبر کشته شدن هالینا هاچینز، مدیر فیلمبرداری ۴۲ ساله فیلم «زنگار» با شلیک گلوله توسط الک بالدوین با سلاحی که قرار بود مشقی باشد در رأس اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۴۳۹۹۸
هاچینز پس از اصابت گلوله به‌ وسیله بالگرد به بیمارستان منتقل شد اما اندکی بعد درگذشت. الک بالدوین در صفحه توییتر خود نوشت: «هیچ واژه‌ای برای رساندن شوک و اندوهم در مورد حادثه غم‌انگیزی که جان هالینا هاچینز، همسر، مادر و همکار تحسین شده همه ما را گرفت، وجود ندارد. من به‌طور کامل با تحقیقات پلیس برای بررسی نحوه وقوع این فاجعه همکاری می‌کنم و با همسر او در تماس هستم و از او و خانواده‌اش حمایت می‌کنم. قلب من برای همسر، فرزند و همه‌کسانی که هالینا را می‌شناختند و دوست داشتند، شکسته است». در این حادثه جوئل سوزا، کارگردان این فیلم نیز مجروح شده و تحت مراقب پزشکی در بیمارستان شهر سانتافه، مرکز ایالت نیومکزیکو قرارگرفته است اما این حادثه نخستین بار نیست که در حین فیلمبرداری یک اثر سینمایی رخ می‌دهد. نیوزویک در مطلبی که می‌خوانید به ۲۰ فیلم و نمایش تلویزیونی پرداخته که در آن عوامل فیلم هنگام فیلمبرداری فوت کرده‌اند.
مرگ در برابر دوربین
۳ ایکس
هری اوکانر قبل از ورود به صنعت بدلکاری به‌عنوان مجری و چترباز، در نیروی دریایی بود و به‌عنوان بدلکار وین دیزل در مجموعه ۳ ایکس استخدام شد. وی هنگام فیلمبرداری از صحنه پاراگلایدر در پراگ با ستون پل برخورد کرد و گردنش شکست و براثر جراحات وارده جان باخت.
کارگردان راب کوهن بعدها گفت: ما با ۵۰۰ بدلکار درگیر این تصویر بودیم؛ ۴۹۹ نفر هیچ خط و خشی برنداشتند. این نشان می‌دهد تا کجا می‌خواهیم بیننده را درگیر شدیدترین تجربه کنیم. بدلکاران می‌دانند در حال انجام چه‌ کاری هستند. آنها زندگی‌شان را از راه خطر کردن تأمین می‌کنند.

تاپ گان
خلبان مشهور بدلکار، آرت شول هنگام فیلمبرداری فیلم کلاسیک تاپ گان با بازی تام کروز در سال ۱۹۸۵ درگذشت. شول در حال چرخش وارونه در یک هواپیمای هوازی مجهز به دوربین بود که هواپیمای۲ - Pitts S در اقیانوس آرام سقوط کرد. پیش از سقوط صدای شول از رادیو شنیده شد که می‌گفت: من یک مشکل دارم، من یک مشکل واقعی دارم. جسد و هواپیمای شول هرگز پیدا نشد. او ۵۳ ساله بود.

فولاد
بدلکار ای. جی. باکوناس مصمم بود با سقوط از طبقه۲۲ ساختمانی برای فیلم فولاد در سال ۱۹۷۹ که در آن نقش دوبل بدلکار جورج کندی را بازی می‌کرد، رکورد دار رابینسون را بشکند. باکوناس با فیلمبرداری از مرگ شخصیت کندی، این پرش را با موفقیت به پایان رساند اما کیسه هوای زیر او پاره و باعث مصدومیت شدید او شد.

فقط به‌ خاطر چشمان تو
در فیلم جیمزباندی «فقط به‌ خاطر چشمان تو»، مأمور ۰۰۷ راجر مور توسط قاتلان روسی تعقیب می‌شد و برای فرار از دستشان در یک مسیر اسکی لژسواری می‌کرد. پائولو ریگون، بدلکار ۲۳ ساله در حال لژسواری بود که در زیر سورتمه‌اش گیر افتاد و درحالی که سورتمه همچنان او را به دنبال خود می‌کشاند، کشته شد.

بی‌مصرف‌های ۲
کون لئو ۲۵ ساله هنگام اجرا روی یک قایق بادی در دریاچه پشت سد اوگنیانوو در بلغارستان کشته شد. این بدلکاری باید با انفجاری در صحنه انجام می‌شد اما همه‌چیز به هم ریخت و درنتیجه لئو کشته و بازیگر بدلکار دیگری به نام نوئو سان به‌ شدت مجروح شد.

زخم‌های خروج
در سال ۲۰۰۰ بدلکار قدیمی، کریس لامون شش روز پس از تصادف در صحنه فیلم اکشن استیون سیگال به نام «زخم‌های خروج» درگذشت. لامون ۳۵ ساله و بدلکار دیگر قرار بود از پشت کامیونی که در امتداد یک خیابان به‌ صورت وارونه یدک کشیده می‌شد، بیرون بیایند اما کامیون به سر او برخورد کرد و باعث شکستگی شد و در نتیجه تقریبا یک هفته بعد در بیمارستان درگذشت. مارک رینا، معاون رئیس برادران وارنر در سال ۲۰۰۶ در گفت‌ و گو با هالیوود ریپورتر گفت: [او] در محاسباتش اشتباه کرد. بد زمین خورد و سرش را به پیاده‌رو زد. ما از این بابت بسیار ناراحتیم ولی این چیزها اغلب اتفاق می‌افتد.

ددپول ۲
جوی هریس بدلکار، بازیگر زن زازی بیتز در فیلم ددپول ۲ بود و اولین ترفند خود را اجرا می‌کرد که سال۲۰۱۷ در تصادف موتورسیکلت کشته شد. هریس هنگامی‌که از موتور پرتاب شد به پنجره شیشه‌ای ساختمان مجاور برخورد کرد و کشته شد. گزارشی از WorkSafeBC نشان داد فاکس در ارزیابی خطرات مربوط به کنترل‌های ایمنی، سرعت موتورسیکلت و محدودیت‌های تجهیزات، اطمینان حاصل نکرده که مجری بدلکار باید از روپوش ایمنی استفاده کند و نظارت کافی را انجام نداده است. تهیه‌کنندگان فیلم به دلیل مرگ هریس نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار جریمه شدند.

کوسه
در حالی که اکثر فیلم‌هایی که دچار فاجعه شده‌اند، دوست داشته‌اند از مرگ‌ و میر فاصله بگیرند، در فیلم اکشن کوسه تولید سال ۱۹۶۹ با بازی برت رینولدز برعکس عمل شد.
این فیلم که ابتدا Caine نام داشت، پس از کشته شدن بدلکاری توسط کوسه سفید در حین فیلمبرداری نام خود را به کوسه تغییر داد؛ یک کوسه سفید که از شبکه محافظ عبور کرد به خوزه مارکوی بدلکارحمله کرد و او را کشت.
پوستر فیلم باعنوان یک فیلم بیش از حد واقعی منتشر و عکس صحنه جمله در مجله Life چاپ شد. وقتی کارگردان فیلم ساموئل فولر دید مرگ مارکو برای تبلیغات فیلم مورد استفاده قرار گرفته، با تهیه‌کنندگان درگیر شد تا نام او از پروژه حذف شود.

صخره سرخ
گروه فیلم جان وو در این فیلم پس از مرگ یک بدلکار و زخمی شدن شش نفر از خدمه پس از خارج شدن آتش از کنترل، به‌ شدت ناراحت شدند. در حین فیلمبرداری در شهر شیوتانگ شان در حومه پکن، یک کشتی سوزان با کشتی دیگری که باید آتش می‌گرفت، تصادف کرد اما بادهای شدید باعث شد آتش از کنترل خارج شود و هر دو کشتی به‌ صورت کامل در آتش سوختند و یک بدلکار ۲۳ ساله در آتش‌سوزی جان باخت.

رمز و راز میلیون دلاری
بدلکار قدیمی، دار رابینسون به‌دلیل جهش‌های مرگبار از ساختمان‌ها و بالگردها شناخته می‌شد و هرگز حتی یک استخوانش نشکسته بود. اما در جریان تعقیب و گریز معمول در مجموعه فیلم راز میلیون دلاری بود که او در یک موتورسیکلت مرگبار گرفتار شد.

مردان واقعی
درام تاریخی مردان واقعی نیاز به تیراندازی در پایگاه نیروی هوایی ادواردز داشت. بدلکار و چترباز جوزف سوک، کلاه سبز سابق در حال فیلمبرداری تصویر پرتاب چاک یگر از NF-۱۰۴ بود که نتوانست چتر نجات خود را باز کند. او در این حادثه کشته شد و معاینات بعدی هیچ مشکلی در چتر نجات این  بدلکار ۳۵ ساله نشان نداد.

خون‌ آشام در بروکلین
سونیا دیویس، مجری بدلکار درصحنه فیلمبرداری کمدی وحشتناک ادی مورفی و آنجلا باست در بروکلین هنگام اجرای سقوط از ارتفاع ۴۲ پا مجروح شد. مادر و برادر دیویس در حال تماشا بودند که دیویس - که در حال اجرا به‌جای باست بود - از کیسه هوایی که برای فرود استفاده می‌کرد، بیرون افتاد و به دیوار مقابل و سپس به زمین کوبیده شد. واندا ساپ، مادر دیویس ۱۰میلیون دلار علیه شرکت پارامونت پیکچرز، ادی مورفی، کارگردان و هماهنگ‌کننده بدلکاری شکایت کرد و مدعی شد دخترش قبل از مجروح شدن، نگرانی خود را در مورد ایمنی بدلکاری بیان کرده‌است.
او گفت: آخرین کلماتی که از بچه‌ام شنیدم این بود که او خطاب به هماهنگ‌کننده بدلکاری فریاد زد: مطمئنی؟ ... احساس می‌کردم سونیا با این بدلکاری راحت نیست.

شمشیر و جادوگر
بدلکار جک تایری هنگامی‌ که یک بدلکاری در فیلم فانتزی و فرقه‌ای شمشیر و جادوگر به سمت اشتباه رفت، کشته شد. این مرد ۳۷ ساله در حال پرش از صخره‌ای ۲۴متری بود که به زمین برخورد کرد؛ ۶۰ سانتی‌ متر دورتر از کیسه هوایی که برای جلوگیری از سقوط او نصب‌ شده بود.

یک اسب‌ سوار می‌آید
بدلکار جیم شپرد هنگام فیلمبرداری از صحنه‌ای که اسب شخصیت روباردز را می‌کشت، کشته شد. شپرد باید توسط اسب کشیده می‌شد اما اسب نمی‌توانست مستقیم بدود و سر مجری به تیر حصاری برخورد کرد.
این مرد ۴۰ ساله با هواپیما به بیمارستان منتقل شد اما براثر جراحات وارده در بیمارستان جان باخت. این صحنه هنوز در فیلم است اما قبل از وقوع حادثه قطع‌ شده‌ است.

ساخت آمریکا
در حین فیلمبرداری این فیلم، تام کروز آمریکایی که در سال ۲۰۱۵ ساخته‌ شده، هواپیمایی که سه خلبان بدلکار را حمل می‌کرد به کوه‌های آند سقوط کرد.
آلن پوروین ۵۱ ساله ،خلبان هالیوود و کارلوس برل، ۵۸ ساله، اهل کلمبیا در محل فوت کردند، در حالی که خلبان سوم، جیمی لی گارلند آمریکایی ۵۵ ساله فلج شد.
بازماندگان دو خلبان درگذشته ادعا کردند اصرار کروز و کارگردان داگ لیمان برای فیلمبرداری یک فیلم متحرک پرخطر و اکشن به‌ جایی رسید که منجر به این حادثه شد.  

آنها چکمه به پا، مردند
سه مرد بدلکار در جریان فیلمبرداری این فیلم وسترن در سال ۱۹۴۱ که روایتی بسیار تخیلی از زندگی ژنرال جورج آرمسترانگ کاستر بود، مردند.  یک نفر پس از سقوط از اسب و به دلیل شکستگی گردن کشته شد، در حالی که بدلکار دیگر درصحنه براثر سکته قلبی جان خود را از دست داد. بازیگر جک بودلونگ اصرار داشت از یک شمشیر واقعی درصحنه تیراندازی سواره استفاده کند و هنگامی‌که انفجاری درصحنه فیلمبرداری او را از روی اسبش پرتاب کرد، شمشیر داخل بدنش فرورفت.

داغ سرخ
بنی‌ای دوبینس، یک بازیگر بدلکار باسابقه بود که قبل از تبدیل‌شدن به یک هماهنگ‌ کننده بدلکاری در فیلم‌هایی از جمله ‌ای‌تی و مرخصی فریس بولر بازی کرد. او به‌ عنوان هماهنگ‌ کننده بدلکاری در داغ سرخ کار می‌کرد اما متأسفانه حمله ذات‌الریه منجر به حمله قلبی در صحنه فیلم شد.

کلاغ
براندون لی پسر بروس لی، اسطوره هنرهای رزمی، بدلکار نبود بلکه ستاره موفق فیلم اکشن کلاغ بود که یکی از بدترین مرگ‌های هالیوود در صحنه فیلمبرداری نصیبش شد.
در صحنه‌ای که شخصیت اریک دراون مورد اصابت گلوله قرار گرفت، لی با یک سلاح کمری با گلوله مجروح شد. گلوله‌های مشقی در سلاح قرار گرفته بود اما از قبل هنوز تکه‌ای از یک گلوله واقعی در محفظه قرار داشت. لی ۲۸ ساله در حین عمل جراحی درگذشت.

مرده متحرک
جان برنکر در حال سقوط ۲۰ فوتی در مرده متحرک در سال ۲۰۱۷ بود که یک ضربه ایمنی را به‌ اندازه چند اینچ از دست داد و به کف بتونی برخورد کرد و از ناحیه سر دچار آسیب شدیدی شد.
این مرد ۳۳ ساله روز بعد در بیمارستان درگذشت. خانواده برنکر با طرح دعوی ادعا کردند مرگ وی قابل پیشگیری و ناشی از سهل‌انگاری تولید بوده است.
تیم حقوقی AMC استدلال کردند مرگ برنکر ناشی از خطای انسانی از طرف بدلکار بوده و ادعا کردند او مسیر پیش‌بینی‌ شده را تغییر داده است.
به خانواده برنکر در حکم هیأت منصفه هشت میلیون دلار تعلق گرفت اما دادگاه تجدیدنظر اوایل سال جاری این حکم را لغو کرد.

تایتان‌ها
در سال ۲۰۱۹ وارن اپلبی، هماهنگ‌کننده جلوه‌های ویژه در مجموعه Titans کشته شد، زیرا قطعه‌ای از ماشینی که در بدلکاری استفاده می‌شد در حین آزمایش شکست و به او برخورد کرد. در بیانیه آن زمان برادران وارنر می‌نویسد: ما از درگذشت همکار گرانقدرمان، هماهنگ‌کننده جلوه‌های ویژه وارن اپلبی، پس از تصادفی که در یک مرکز جلوه‌های ویژه هنگام آماده‌سازی و آزمایش برای فیلمبرداری آینده رخ داد، ناراحتیم. وارن برای همه‌کسانی که در طول ۲۵ سال حرفه‌ای چشمگیر در تلویزیون و فیلم‌های متحرک با او کار کردند، دوست‌داشتنی است. تسلیت و عشق و حمایت قلبی‌مان را به خانواده و دوستان وارن در این سخت‌ترین زمان اعلام می‌کنم.
 
گروه فرهنگی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها