عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد

خطر طغیان آنفلوآنزا در صورت برداشتن محدودیت‌ های کرونایی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براینکه عفونت‌های همزمان دوره بستری را افزایش می دهد، گفت: نتایج مطالعات نشان داد دوره بستری بیماران کرونایی در بیمارستان که هم‌زمان به عفونت آنفلوآنزا دچار شدند، ۱۷ روز و بیمارانی که عفونت همزمان نداشته اند، ۱۲روز است.
کد خبر: ۱۳۴۳۰۳۶

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مسعود مردانی با بیان اینکه سال ۲۰۲۰ در ایران شیوع آنفلوآنزا با کاهش بسیار چشمگیری رو به رو بود، این مسئله را نتیجه رعایت پروتکل های بهداشتی، شست و شوی دست ها، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و مواردی از این دست دانست.

این متخصص بیماری های عفونی و طب گرمسیری ادامه داد: طبق گزارش مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا، موارد ابتلا به آنفلوآنزا که موجب بستری و مرگ و میر شده است، در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. با توجه به راه انتقال مشابه دو ویروس دستگاه تنفسی، منطقی است که با پیشگیری از ابتلا به کرونا، ابتلا به آنفلوآنزا نیز کاهش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با کاهش ایمنی طبیعی نسبت به بیماری آنفلوآنزا و کاهش موارد ابتلا، این خطر وجود دارد که در سال آینده در صورت شیوع آنفلوآنزا، بیماری به سرعت گسترش یابد و اپیدمی های گسترده ای ایجاد کند.

مردانی عنوان کرد: دو سال است آنفلوآنزا شیوع پیدا نکرده و سطح ایمنی طبیعی افراد بسیار پایین آمده و تعداد واکسن های موجود در کشور برای تمام جمعیت کافی نیست.

وی افزود: بنابراین افراد در معرض خطر باید هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند؛ زیرا اگر بروز بیماری افزایش یابد، می تواند به سرعت در سطح جامعه گسترش یافته و سیستم بهداشتی و درمانی خسته ما را خسته تر کند.

شباهت ها و تفاوت های ویروس آنفلوآنزا و کووید ۱۹

وی درباره تشابه علایم بالینی آنفلوآنزا و کرونا، گفت: شاید هیچ چیز به اندازه افزایش ناگهانی تب به همراه بدن درد وجه افتراق بیماری آنفلوآنزا از کرونا نباشد.

مردانی درباره علایم اختصاصی کووید ۱۹ توضیح داد: مختل شدن حس بویایی و چشایی معمولا در بیماری آنفلوآنزا اتفاق نمی افتد، سرفه نیز در مبتلایان به کووید ۱۹ معمولا خشک است. دوره بیماری در کووید۱۹ نیز معمولا طولانی تر از آنفلوآنزا است.

وی افزود: آنفلوآنزا حداکثر در چهار تا پنج روز فعالیت می کند، اما کووید ۱۹ گاهی اوقات تا ۱۴ یا حتی ۲۱ روز ممکن است بیمار را گرفتار کند.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: برای بیماری آنفلوآنزا درمان بسیار مناسب وجود دارد که در کشور نیز در دسترس است، اما در درمان کووید هنوز هم داروی ضد ویروسی که بتوانیم به طور قطعی از آن استفاده کنیم و دسترسی به آن ساده باشد، وجود ندارد.

وی اظهار داشت: سال گذشته راه مطمئنی برای پیشگیری از ویروس کووید ۱۹ وجود نداشت، اما امروز می توانیم از واکسن های متنوعی صحبت کنیم.

مردانی اصلی ترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا را واکسن دانست و گفت: امسال نیز این واکسن زودتر از موعد در دسترس مردم قرار گرفت و در اقصی نقاط کشور موجود است و با تجویز آن به ویژه برای افرادی که در معرض خطر هستند، می توان از این بیماری پیشگیری کرد.

عفونت های هم‌زمان با کووید ۱۹

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در برخی موارد عفونت همزمان کووید ۱۹ با ویروس آنفلوآنزای نوع A، نوع B و زونا در بزرگسالان و آبله مرغان در کودکان مشاهده شده است. همچنین عفونت همزمان موکورمایکوزیس یا همان قارچ سیاه با کووید ۱۹ نیز در برخی بیماران دیده شده است.

وی ادامه داد: در اقصی نقاط کشور، PCR آنفلوآنزا و PCR کووید ۱۹ در دسترس است و بیماران می توانند از این تست استفاده کنند.

مردانی یادآور شد: البته منفی بودن تست آنفلوآنزا در بیماری که مشکوک به این بیماری است و در زمانی که کووید ۱۹ وجود دارد، باعث رد بیماری آنفلوآنزا نمی شود و به همین دلیل معمولا پزشک معالج داروی درمان آنفلوآنزا را نیز برای بیمار تجویز می کند.

وی گفت: امسال نیز انتظار داریم پزشکان تاکید کنند افرادی که در معرض خطر هستند؛ حتما واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

واکسن آنفلوآنزا از شدت بیماری کرونا می کاهد

مردانی با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک در کنار رعایت سایر پروتکل های بهداشتی، گفت: نتایج یک مطالعه در اسپانیا نشان داد افراد بعد از دریافت واکسن آنفلوآنزا، در صورت ابتلا به کرونا نیز، کرونای شدیدی نخواهند گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: البته واکسن آنفلوآنزا از ابتلای به کووید ۱۹ ممانعت نمی کند و اگر کسی واکسن کرونا نزده است، باید هرچه سریعتر نسبت به دریافت آن اقدام کند.

این متخصص بیماری های عفونی افزود: بنابر اعلام CDC تزریق این دو واکسن در یک روز هیچ منعی ندارد. البته توصیه می شود حداقل با یک هفته فاصله این دو واکسن تزریق شود؛ زیرا ممکن است واکسن کووید ۱۹ عوارضی داشته باشد و همزمان شدن دریافت این دو واکسن برای فرد راحت نباشد.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند؟

مردانی تصریح کرد: افراد در معرض خطر حتما باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به بیماری های ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن، افراد HIV مثبت، کادر درمان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، آسم، بیماری های ایسکمیک قلبی، سرطان و افرادی که شیمی درمانی و یا رادیوتراپی می شوند و مبتلایان به دیابت از جمله گروه هایی هستند که باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

وی افزود: در برخی کشورها مانند آمریکا تلاش بر این است که همه افراد ۶ ماه به بالا واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند، اما در کشور ما به علت محدودیت در تعداد واکسن آنفلوآنزا وارد شده، به نظر می رسد ضروری است افراد در معرض خطر در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند.

این متخصص بیماری های عفونی بر ضرورت واکسیناسیون کادر درمان و سلامت تاکید ویژه کرد و گفت: اگر کسی که در سیستم سلامت کار می کند به واکسیناسیون اعتقاد نداشته باشد، به مردم نیز توصیه به تزریق واکسن نمی کند و این مسئله می تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: این مسئله به قدری اهمیت دارد که سازمان جهانی بهداشت یک روز را به روز واکسیناسیون پرسنل پزشکی علیه آنفلوآنزا اختصاص داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها