یکی از مسئولیت‌های مهم و حیاتی هر شهروندی، حفظ و نگهداری از محیط زیست است. این موضوع چند سالی است که در ایران نیز بیشتر مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. یکی از برنامه‌های حفظ محیط زیست، کنترل تولید زباله‌های خطرناک و اسیدی است که می‌تواند برای سلامتی گیاهان و حیوانات بشدت خطرناک باشد؛ از جمله باتری‌های فرسوده.
کد خبر: ۱۳۴۲۵۶۷
در گذشته چون امکان بازیافت این باتری‌ها وجود نداشت، به‌عنوان زباله معدوم می‌شدند و به محیط زیست صدمه می‌زدند. اما از زمانی که شرکت‌های تولیدکننده باتری، اقدام به جمع آوری و بازیافت باتری‌های فرسوده کرده‌اند، از میزان این زباله‌ها بشدت کاسته شده است. حدود 40 تا 50 درصد باتری‌های فرسوده از سرب و فلزات گران بها تشکیل شده، که طی فرآیند بازیافت مجدداً به چرخه تولید بر می‌گردد. اگر دوست دارید بدانید این باتری‌ها چگونه بازیافت می‌شوند و درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

بازیافت باتری چگونه انجام می‌شود؟ 


باتری بازیافتی یا باتری فرسوده چیست؟


باتری‌ها نوعی ذخیره‌کننده انرژی هستند که وظیفه آنها تأمین انرژی مورد نیاز سیستم‌های برقی وسایلی مانند خودرو، کامپیوترها، سرورها، وسائل و تجهیزات بیمارستانی و... در شرایط خاموشی تامین‌کننده اصلی برق است. زمانی که طول عمر مفید یک باتری به اتمام می‌رسد، به آن باتری بازیافتی یا باتری فرسوده گفته می‌شود. باطری فرسوده مجدداً قابل استفاده نیست، ولی بخش اعظم آن قابل بازیافت است. با توجه به اینکه سرب و فلزات گران بهای داخل آن برای محیط زیست مضر است، شرکت‌های تولیدکننده باتری، از جمله باتری آنلاین باتری‌های قابل بازیافت را جمع آوری و مجدداً طی فرآیند بازیافت به چرخه تولید بازمی گردانند. باتری‌ها اغلب حاوی نیکل، منگنز، کبالت و لیتیوم هستند که موادی بسیار مهم و گران بها محسوب می‌شوند، و استخراج و استفاده از آنها هزینه زیادی دارد. بنابراین بازیافت آنها باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و حفظ مواد اولیه می‌شود.
 

بازیافت باتری چگونه انجام می‌شود؟


علت و مزایای بازیافت باتری


تقاضای جهانی برای باتری هر روز رو به افزایش است، و با توجه به قطعی‌های برق در ایران، این تقاضا در کشور خودمان هم رو به رشد است. مهم‌ترین مسئله‌ای که در مورد باتری‌های فرسوده با آن مواجه هستیم، حضور فلزات سنگین در آن‌هاست که باعث آلودگی خاک، آب و هوا می‌شود. بعضی از باتری‌ها حاوی فلزات سمی مانند کادمیوم و جیوه، سرب و لیتیوم هستند که در صورت معدوم شدن نامناسب به زباله‌های خطرناکی تبدیل می‌شود که برای محیط زیست بشدت مضر است. تولیدکنندگان باتری‌ها به‌طور مداوم در تلاش هستند تا با برنامه‌ریزی طرح‌های خرید باتری‌های بازیافتی، این موارد به چرخه صنعت باز گردد و مواد سمی کمتری تولید شود، و از اثرات زیست محیطی آنها کاسته شود. استفاده از روش بازیافت باتری فرسوده تأثیرات مخرب زیست محیطی این باتری‌ها را کمتر می‌کند.
 


مواد قابل بازیافت در باتری‌های فرسوده


بازیافت باتری‌های فرسوده منجر به تولید مواد خام متنوعی می‌شود. این مواد هم در تولید باتری‌های جدید، و هم در صنایع دیگر به کار می‌رود. مهم‌ترین موادی که از بازیافت باتری‌های فرسوده به‌دست می‌آید، عبارت است از:
سرب، که در ساخت دوباره باتری‌ها به کار می‌رود. نیکل بازیابی شده، که می‌تواند در ساخت فولاد ضد زنگ استفاده شود. کادمیُم، که در ساخت باتری‌های نو کاربرد دارد. جیوه خالص، که در ساخت لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌شود. افشره فرو منگنز، که می‌تواند در تولید فولاد استفاده شود. افشره روی، که شامل حداقل 4% روی خالص است و در صنایع ذوب آهن و الکترولیز استفاده می‌شود.
 

بازیافت باتری چگونه انجام می‌شود؟


نحوه بازیافت انواع باتری‌ها


بازیافت باتری‌ها با توجه به نوع و مواد سازنده هر باتری انجام می‌شود. به‌طوری کلی باتری‌ها به سه دسته خشک یک‌بار مصرف، خشک قابل شارژ باتری‌های تر تقسیم می‌شوند، که در ادامه به معرفی نحوه بازیافت هر کدام می‌پردازیم:
 


بازیافت باتری‌های یک‌بار مصرف


در فرآیند بازیافت باتری‌ها خشک، ابتدا باتری‌ها را بر اساس محتویات شیمیایی‌شان جدا می‌کنند. سپس باتری‌های حاوی روی-کربن و آلکالاین منگنز به روش‌های فلزکاری آبی یا در اصلاح هیدرومتالورژی و فلزکاری حرارتی یا پیزومتالورژی، برای جداسازی روی، استیل و ترکیبات آهن و منگنز بازیافت می‌شوند. باتری‌های خشک پس از اتمام مراحل بازیافت، از خود فلزاتی مانند جیوه، روی، فولاد و اکسید نقره به‌جای می‌گذارند.
 


بازیافت باتری‌های یک‌بار مصرف قابل شارژ


باتری‌های قابل شارژ یک طول عمر مفید دارند، که با اتمام آن باید بازیافت شوند. این باتری‌ها به روش مکانیکی بازیافت می‌شوند. در مورد باتری‌های نیکلی، پلاستیک، هیدروژن و نیکل موجود در باتری‌ها، در یک محفظه مکش از یکدیگر جدا می‌شوند. فرآورده حاصل این فرایند دارای مقادیر زیادی نیکل خالص است که در صنایع ساخت فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود.

در مورد باتری‌های نیکل-کادمیُم بازیافت با استفاده از فرآیند فلزکاری حرارتی انجام می‌شود. کادمیُم استخراج‌شده از این فرآیند 99 درصد خلوص دارد، که می‌تواند در ساخت باتری‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد. آهن و نیکل باقی مانده نیز در ساخت فولاد به کار می‌رود.

باتری‌های یون-لیتیُم نیز به روش پیرولیز بازیافت می‌شوند. در این روش بیشترین مقدار کبالت، آهن و مس بازیابی می‌شود، که در صنایع ذوب آهن، کارخانه‌های سیمان و راه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 


بازیافت باتری‌های تر


باتری‌های تر جزو پرمصرف‌ترین باتری‌ها در سراسر جهان هستند. هر چند در کشور ما شرکت‌های محدودی در زمینه بازیافت این نوع باتری‌ها فعالیت می‌کنند، اما در اروپا سال‌هاست که باتری‌های تر فرسوده بازیافت می‌شوند. جالب است بدانید نرخ بازیافت این باتری‌ها در اروپا حدود 90 درصد است. در باتری‌های تر، سرب، پلاستیک و اسید قبل از بازیافت از هم جدا می‌شوند. سپس سرب تحت عملیات حرارتی جدا شده و برای ساخت باتری‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 


بهترین مرکز خرید و فروش اینترنتی باتری بازیافتی


شرکت‌های مختلفی در زمینه خرید و فروش باتری‌های فرسوده و بازیافتی فعالیت می‌کنند، که معتبرترین و بهترین آنها در بخش خرید و فروش اینترنتی باتری آنلاین است. این فروشگاه اینترنتی علاوه بر خرید و فروش باتری‌های فرسوده خودرو، ضایعات باتری یو پی اس و...، خدمات دیگری را نیز به مشتریانش ارائه می‌کند، از جمله خرید و دریافت باتری فرسوده در محل، تعویض و تست رایگان باتری‌ها در محل و فروش انواع باتری با کیفیت و طول عمر بالا. چنانچه به خدمات باتری آنلاین نیاز دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر اقدام کنید:

نشانی دفتر مرکزی: تهران، خیابان فدائیان اسلام، بلوار ابریشم، کوچه حقیقت خواه، پلاک 13

تلفن تماس: 09128918115

نشانی وب‌سایت: www.batteryonlin.ir
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها