عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان این مطلب که جراحی آب مروارید عمل کم خطر و بسیار موثر است، گفت: درمان آب مروارید اورژانسی نیست، ولی باید در زمان مشخص انجام شود.
کد خبر: ۱۳۴۲۴۵۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، محمد حسن عالم زاده انصاری، با اشاره به اینکه آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم است که منجر به مشکلات بینایی می‌شود، اظهار کرد: در مراحل اولیه، استفاده از نور قوی و عینک، مشکلات بینایی ناشی از آب مروارید را کمتر می‌کند، اما در مراحل بعدی بیماری، انجام جراحی برای بهبود بینایی ضرورت دارد.

وی با اشاره به این موضوع که امروزه عمل جراحی آب مروارید کم خطر و بسیار مؤثر است، افزود: عمل آب مروارید عمل اورژانسی نیست، ولی باید در زمان مشخص خود انجام شده و تا حد ممکن به تعویق نیفتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که اگر چنانچه عمل آب مروارید زودتر از موعد مشخص نیز انجام شود مشکلاتی در پی خواهد داشت ادامه داد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که اگر زودتر از موعد مشخص اقدام به انجام عمل جراحی آب مروارید کنیم، اصطلاحاً عدسی نرسیده است و بیمار دچار مشکلات دیگری خواهد شد.

عالم زاده شایع‌ترین علائم بروز آب مروارید را؛ تار شدن یا محو شدن بینایی، حساس شدن به روشنایی، کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ها، دید کم در شب، دو بینی یا چند بینی و افزایش دید نزدیک، تغییر مداوم شماره عینک و یا لنز تماسی ذکر کرد و ادامه داد: این علامت‌ها می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌های چشمی نیز باشد، بنابراین اگر دچار هر یک از این علائم شدید حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه در مراحل اولیه آب مروارید، وضعیت بینایی با استفاده از عینک، عدسی‌های بزرگ نما و نور‌های قوی‌تر بهبود می‌یابد گفت: اگر این تدابیر کمک کننده نباشد، جراحی تنها راه درمان است که شامل خارج کردن عدسی کدر شده و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: زمان عمل آب مروارید با توجه به نیاز و شرایط هر فرد متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر عمل آب مروارید در زمان خود انجام نشود عدسی که باید در زمانی مشخص از چشم برداشته شود سفت‌تر شده و این جراحی ساده و اثربخش می‌تواند به جراحی پیچیده مبدل شود.

به گفته عالم زاده، تعویق انداختن عمل آب مروارید نیز می‌تواند باعث افزایش در فشار چشم شود و در ادامه مشکلاتی که در اثر فشار چشم ایجاد می‌شود می‌تواند این عمل را به جراحی پیچیده مبدل کند.

وی ادامه داد: با تأخیر در عمل جراحی به تدریج بینایی فرد کاهش یافته به طوری که در حد شمارش انگشتان و یا فقط درک نور خواهد رسید، در این مرحله در تعداد کمی از بیماران ممکن است منجر به افزایش فشار داخل چشم (آب سیاه) شود و در نتیجه نیاز به جراحی اورژانس پیدا می‌کند که عوارض و خطرات آن بیشتر از جراحی معمول است.

این متخصص چشم پزشکی به راه‌های پیشگیری از آب مروارید اشاره کرد و ادامه داد: افراد بالای ۶۰ سال در معرض مشکلات بینایی بیشتری در مقایسه با سایرین قرار دارند بنابراین این افراد باید حداقل سالی یک بار مورد معاینات کامل چشمی قرار بگیرند، این معاینات امکان تشخیص علامت‌های احتمالی ابتلاء به بیماری‌های آب مروارید، آب سیاه، مشکلات نقطه حساس بینایی ناشی از سن و سایر اختلالات بینایی را به پزشک می‌دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها