گفت‌وگو با جواد نکونام پس از تساوی ایران مقابل کره‌جنوبی

ضعف تاكتیكی تیم ملی مشهود است

  جواد نكونام یكی از موفق‌ترین مربیان فوتبال ایران است. او سال‌ها در لالیگا بازی كرده و به لطف تجربیات درخشانس در مربیگری، می‌تواند تحلیل خوبی از بازی‌ها داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۴۲۰۶۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، بعد از تساوی ایران و كره‌جنوبی دقایقی با او درباره این مسابقه گفت‌و‌گو كردیم. نكونام از ضعف تاكتیكی تیم ملی گفت و در مقابل به تمجید از نسل طلایی فوتبال ایران پرداخت.

 آقای نكونام این‌كه بپرسیم تحلیل شما از بازی چیست كلیشه‌ای است، به همین دلیل سر وقت مسائل تاكتیكی می‌رویم. آیا نظام تاكتیكی مشخصی برای بازی با كره‌جنوبی داشتیم یا به قول منتقدان اسكوچیچ، روی خلاقیت نفرات توانستیم بازی را مساوی كنیم؟
ابتدا به مجموعه تیم خسته نباشید می‌گویم. تلاش خود را در زمین مسابقه كردند و اگر كمی خوش‌شانس بودیم، در این مسابقه می‌توانستیم سه امتیاز را به دست بیاوریم. در جواب سوال‌تان باید بگویم ضعف تاكتیكی در تیم دیده می‌شود. ما فوتبال تاكتیكی خوبی برابر كره انجام ندادیم. باید روی این مساله كار كنیم، اما به لحاظ خلاقیت نفرات، به جرات می‌گویم بهترین تیم آسیا هستیم و هیچ تیمی در حال حاضر به اندازه ما مهره خوب ندارد.

 بعد از گل كره‌جنوبی نمایش بهتری داشتیم. به نظر شما نباید تعویض‌ها زودتر انجام می‌گرفت؟ قایدی و سرلك دقیقه۸۸ وارد زمین شدند. شاید سامان قدوس می‌توانست در لحظات گره از كار ایران باز كند یا از قدرت شوت‌زنی‌اش به نفع تیم استفاده كنیم.
ببینید مساله تعویض به مربی مربوط می‌شود. اوست كه شرایط بازیكنان را بهتر از من و شما می‌داند. بنابراین اسكوچیچ بهتر می‌دانست چه وقتی زمان تعویض است. منتهی یك بار دیگر حرفم را تكرار می‌كنم. به نظرم ما بهترین نفرات را در آسیا داریم. قوی‌ترین تیم قاره به لحاظ مهره هستیم. جور این ضعف را فعلا مهره‌های نامی تیم می‌كشند. شما به بازی طارمی دقت كردید؟ او عقب می‌آمد تا از مدافعان توپ بگیرد. این یعنی ما نظم لازم را نداشتیم.

 خیلی‌ها معتقدند می‌توانیم با توجه به اختلاف امتیازی، به‌سادگی به جام‌جهانی صعود كنیم. كیفیت گروه و تیم‌ها را تا این لحظه چطور دیده‌اید؟
 عراق، سوریه، امارات و لبنان یكی از ضعیف‌ترین دوره‌های فوتبال خود را سپری می‌كنند. به كیفیت این تیم‌ها در مسابقات دقت كنید. از نظر من كره هم یكی از ضعیف‌ترین دوران فوتبالی خود را سپری می‌كند. زمانی این تیم ۱۸ لژیونر داشت و كمتر بازیكن داخلی در تركیب این تیم دیده می‌شد، ولی الان می‌بینیم كه پنج شش بازیكن لیگ كره‌جنوبی در تركیب فیكس قرار گرفته‌اند. از نظر من این تیم در سطح خوبی فوتبال بازی نمی‌كند و به نسبت قبل ضعیف‌تر شده است.

 روی گل كره، ساختار دفاعی ما بد عمل كرد. با یك اوت و سه پاس به گل رسیدند. شما خط دفاعی را مقصر می‌دیدید یا سازمان دفاعی را؟
یك لحظه است. اگر اشتباه كنی، تیم‌های حرفه‌ای این اشتباه را می‌گیرند و به شما ضربه می‌زنند. بنابراین نباید اجازه خودنمایی به آنها داد. درباره بخش دوم سوال‌تان به نظرم وقتی تیمی گل می‌خورد، همه گل می‌خورند و وقتی هم گل می‌زنیم، برعكس.

 بعد از گل كره، به یك نتیجه رسیدیم. این‌كه كره‌جنوبی در دفاع ضعف زیادی داشت. تصور نمی‌كنید در نیمه اول و اوایل نیمه دوم به آنها باج دادیم؟
كره به خاطر شرایط سختی كه در ایران داشت و از این حیث كه در تهران به پیروزی نرسیده بود، فقط می‌خواست بازنده نباشد. در شروع بازی اما متوجه شد می‌تواند روی دروازه ما خطرساز شود. آنها كم‌كم جرات پیدا كردند و جلو آمدند تا گل بزنند. به نكته درستی اشاره كردید. كره بعد از گل به دفاع رفت و دیدید چقدر دست و پا چلفتی بازی می‌كردند. حتی در یكی دو صحنه، نزدیك بود گل‌به‌خودی بزنند. اشتباهات دفاعی آنها زیاد بود. به جرات می‌گویم كره‌ای‌ها باور نمی‌كردند در تهران برنده باشند. تیم ملی هم از تزلزل آنها استفاده كرد و به گل رسید. درست است بازی مساوی شد، ولی حسرت می‌خوریم كه چرا برنده نشدیم. فرصت خوبی بود به چهارمین برد خود برسیم.
سعید اکبری - گروه ورزش / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها