نامزد جمال خاشقجی، مخالف مقتول سعودی، تعهد بایدن را به حسابکشی از پادشاه عربستان زیر سوال برد.
کد خبر: ۱۳۴۰۵۵۰

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان‌های حقوقی و دوستداران جمال خاشقجی یاد و خاطره او را در سومین سالروز قتل وی، در مقابل ساختمان کنگره آمریکا و سفارت عربستان در واشنگتن زنده نگه داشتند.

خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی هم برای این مراسم به واشنگتن رفت تا در خارج از سفارت عربستان گردهم‌آیی داشته باشد و در مراسم شب زنده‌داری در نزدیکی کنگره آمریکا از پرتره جمال خاشقجی که از ستون‌های روزنامه تهیه شده بود، رونمایی کند.

جنگیز در این مراسم اظهار نگرانی کرد که چند روز پیش از این سالگرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، کسی که به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا دستور قتل خاشقجی را داده بود، دیدار کرد.

وی در مراسم شب زنده‌داری همسرش که توسط گروه‌های حقوق بشر برپا شده بود، پرسید: آیا پاسخگویی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قولش را داده بود، این گونه است؟

نامزد خاشقجی: پس پاسخگو کردن سعودی‌ ها چه شد؟ (+عکس)

جنگیز با اشاره به ولیعهد ۳۶ ساله‌ عربستان گفت: «میم ب سین» (محمد بن سلمان)، جمال را از من و از تمام دنیا گرفت. آیا او را پاسخگو می‌دانید یا به او به خاطر این جنایت پاداش می‌دهید؟!

وی در ادامه افزود، جمال خاشقجی از قلم خود استفاده کرد تا مردم عربستان از ابتدایی‌ترین حقوق خود برخوردار شوند.

خدیجه چنگیز همچنین تصریح کرد: خاشقجی زمانی کشته شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بود و در دوره ریاست جمهوری او محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی مجازات نشد و فروش سلاح به عربستان به رغم وقوع این جنایت ادامه یافت.

وی گفت: در آن زمان جو بایدن نامزد ریاست جمهوری آمریکا بود و آن زمان گفت که جمال خاشقجی و نزدیکان وی مستحق عدالت هستند.

نامزد خاشقجی خطاب به بایدن و کامالا هریس، معاون وی گفت: چه زمانی به وعده‌های خود عمل خواهید کرد؟ چه زمانی گفته‌های خود را عملی خواهید کرد؟ آیا دولت بایدن به رغم این وعده و وعیدها به روابط خود با عربستان ادامه خواهد داد؟

وی همچنین گفت: محمد بن سلمان، جمال خاشقجی را از من و تمام جهان گرفت. آیا او را بازخواست خواهید کرد؟ یا اینکه شما به او پاداش خواهید داد؟

خاشقجی، نویسنده برجسته سعودی که در آمریکا در تبعید به سر می‌برد، در ستون‌های روزنامه واشنگتن پست از محمد بن سلمان انتقاد کرده بود.

جمال خاشقجی در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ وارد کنسولگری سعودی در استانبول شد تا مدارک لازم را جهت ازدواج با جنگیز که ترک تبار است، ثبت کند. به گفته مقامات آمریکایی و ترکی، تیم سعودی که منتظرش بودند او را خفه و بدن او را تکه تکه کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا که این موضوع را کم اهمیت شمرد و گفت که مهم‌تر این است که عربستان سعودی سلاح‌های آمریکایی را بخرد تا در دشمنی با ایران سهیم شویم.

بایدن قول داد که رویکرد سخت گیرانه‌تری نسبت به این موضوع داشته باشد. وی اطلاعات را دسته بندی و تحریم‌هایی را علیه سعودی‌ها البته بجز بن سلمان اعمال کرد.

مقامات آمریکایی اظهار کردند که سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان سعودی، جایی که محمد بن سلمان وزیر دفاع نیز است، عمدتا برای بحث درخصوص بحران یمن سفر کرده است.

خواهر «عبدالرحمان السدحان»، امدادگر هلال احمر که در سال ۲۰۱۸ دستگیر و اوایل سال جاری پس از انتقاد از رهبری عربستان سعودی از طریق یک حساب کابری ناشناس در توییتر به ۲۰ سال حبس محکوم شد نیز در این مراسم شب زنده‌داری صحبت کرد.

أریج السدحان، خواهر عبدالرحمان گفت: دولت سعودی عبدالرحمان را تا حد مرگ شکنجه داد؛ دست و انگشتانش را شکستند و پس از این که حالت و شکل طبیعی دستانش از بین رفت به او گفتند آیا این همان دستانی است که با آن توییت میزنی؟

أریج ابراز امیدواری کرد که فشار دولت جدید آمریکا باعث آزادی برادرش شود اما پس از آن که بایدن به بن سلمان اجازه داد تا «آزادانه بچرخد و مجازات نشود» از دولت بایدن قطع امید کرد.

شرکت کنندگان در مراسم خاشقجی در پایان این مراسم برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره وی شمع روشن کردند.

نامزد خاشقجی بعدا در توئیتی نوشت: پس از گذشت سه سال از قتل وحشیانه جمال خاشقجی، ما اکنون در مقابل سفارت عربستان در واشنگتن هستیم تا به تلاش خود برای تحقق عدالت در حق همگان ادامه دهیم.

عکسی از نامزد خاشقجی مقابل سفارت عربستان سعودی در واشنگتن منتشر شده که وی تصویری از آخرین صفحه روزنامه «واشنگتن پست» تحت عنوان «جسد کجاست» را در دست دارد.

جنگیز در واکنش به این تصویر گفت: تصویر خاشقجی آخرین صفحه واشنگتن پست را مزین کرده و ما در مقابل سفارت عربستان آمدیم تا این جنایت شنیع را یادآور شویم.

ریاض در نهایت قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تایید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر در داخل کنسولگری «فوت» کرده و ۱۸ شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل استانبول ترکیه ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ طی بیانیه‌ای اعلام کرد جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها