صدها خانه زیر گدازه ها خاکستر شد

تداوم فوران آتشفشان در اسپانیا

طبق برآورد سامانه کوپرنیک (برنامه اروپایی دیدبانی زمین) فوران گدازه های آتشفشانی در اسپانیا، در مسیر ریزش خود حدود ۲۰۰ منزل مسکونی را علاوه بر صدها هکتار زمین به خاکستر نشاند.
کد خبر: ۱۳۳۸۹۱۲

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین به نقل از ایرنا ، بارش گدازه‌های مذابی که از یکشنبه گذشته از آتشفشان منطقه لا پالما اسپانیا به بیرون فوران کرده، همچنان بر سر خانه‌ها و زمین‌های جزایر قناری ادامه دارد.
 
گدازه‌ های آتشینی که با وجود کاهش سرعت خود تا حدود ۱۲۰ متر در ساعت، در مسیر ریزش از ساختمان‌ها و لوازم زندگی هرچه می‌یابد فرو می‌بلعد و به پیش می‌تازد.

اگرچه پیگیری‌های فضایی برنامه کوپرنیک بیش از ۱۸۰ خانه تخریب شده بر اثر فوران آتشفشانی را ثبت کرده، اما این آمار در پی فوران بی امان گدازه‌ها در منطقه «تودوکه» جزایر قناری خیلی بیشتر و تا حدود ۲۰۰ ساختمان برآورد می‌شود. جلگه وسیعی که روز سه شنبه ساکنانش تمام لوازم اولیه و شخصی خود را پیش از ترک آنجا برداشته و خانه هایشان را بر جا گذاشتند.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا ساعاتی قبل از سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن بازدید از منطقه و در دیدار با «آنخل ویکتور تورس» رئیس منطقه‌ای جزایر قناری، لا پالما را منطقه بحرانی و با شرایط اضطراری اعلام کرد.

مقامات محلی اظهار داشتند: همزمان با فوران آتشفشان، تخلیه ساکنان منطقه آغاز شد. تا کنون شمار افرادی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند، افزون بر شش هزار نفر اعلام شده است.

در همین حال کارشناسان و مسئولان درباره فوران گدازه‌ها تا سطح دریا و ریزش مواد مذاب هشدار داده اند.

آتشفشان «کومبره ویخا» در جزایر قناری اسپانیا برای اولین بار پس از سال ۱۹۷۱میلادی فوران کرد.

منطقه لاپالما اسپانیا، یکشنبه (۲۸ شهریور) پس از هفت فوران آتشفشانی از قرن ۱۵ میلادی، شاهد هشتمین خروش آتشفشانی تاریخی خود بود.

به دنبال وقوع بیش از ۲۵ هزار زمین لرزه ضعیف که در هشت روز گذشته جزیره پالما در جزایر قناری اسپانیا را لرزاند، از ساعت ۱۵:۱۳ دقیقه به وقت محلی روز یکشنبه، آتشفشان «کومبره ویِخا» فعال شد و هزاران نفر را مجبور به ترک منازلشان کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها