درباره طرح شفافیت که برای اجرا نیاز به بررسی‌های د‌قیق‌تری دارد

شفافیت و بررسی‌ های جدی‌تر

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در گفتگو با جام‌جم مطرح کرد

دغدغه نمایندگان برای اجرای طرح شفافیت

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفتگو با جام‌جم درباره آخرین وضعیت رسیدگی به طرح شفافیت در مجلس شورای اسلامی پرداخت.
کد خبر: ۱۳۳۸۸۷۴

وی با اشاره به این‌که شفافیت در همه موضوعات کشور لازم است خاطرنشان کرد: دسترسی به اطلاعات از سوی مردم امروز لازمه کار است و هر چه این دسترسی‌ها بیشتر باشد زمینه افزایش سلامت کار فراهم می‌شود.

به گفته وی، اعمال شفافیت در مصوبات و سیاستگذاری در همه موضوعات می‌تواند سلامت کار اداری و قانونگذاری را ارتقا بخشد.

جوکار درباره علت تاخیر در رسیدگی مجدد به این طرح یادآور شد: برابر با آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر طرحی به تصویب نرسید، تا شش ماه از زمان رسیدگی آن نگذرد امکان بررسی مجدد آن از سوی صحن وجود ندارد. این طرح مجددا در کمیسیون آیین‌ نامه داخلی مجلس دوباره ‌بررسی شد و قرار است مجددا در مهلت مناسب مورد بررسی دوباره از سوی نمایندگان قرار گیرد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره مخالفت برخی از نمایندگان با این طرح افزود: کسانی که مخالف بودند این مساله را عنوان کردند که ما در بحث کلان ملی و حوزه سیاست خارجی که منافع عموم ملت را در بر می‌گیرد و تضمین‌کننده منافع جامعه است باید به صورت شفاف با مردم درمیان گذاشته شود. اما در موضوعاتی که بخش کوچکی از جامعه ما در آن سهیم هستند نیاز چندانی به شفافیت نیست چون ‌در این بخش ممکن است نمایندگان تحت فشار قرار گیرند.

یکی ازموضوعاتی که تحت شمول طرح شفافیت قرار می‌گرفت این بود که نمایندگان بدون هیچ دغدغه‌ و ملاحظه‌ای نظر ‌مثبت یا منفی خود را در خصوص رای اعتماد به وزیران، سوال‌ها، طرح‌ها و لوایح اعلام کنند و مردم بدانند که موکلان آنها هم در جریان آرای نمایندگان قرار گیرند.

جوکار در همین زمینه گفت: اکثر نمایندگان به طرح شفافیت رای دادند اما به هر صورت این رای به حد نصاب نرسید تا به تصویب برسد. اگر نماینده‌ای با منطق کارشناسی بتواند رای خود را مبتنی بر دلیل و منطق در حوزه‌های مختلف بیان کند این مساله قابل قبول است و این حق مردم است که بدانند مواضع فردی که به او رای دادند در مورد مسائل مختلف کشور چیست. اما با این وصف برخی معتقدند که اگر طرحی آمد که جامعه هدف کوچکی را در بر می‌گیرد، با توجه به فشاری که به نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه وارد می‌شود صلاح نیست که آرای نمایندگان به صورت شفاف اعلام شود. طرحی الان در حال بررسی است که به این ملاحظات توجه داشته است اما طرح اولیه‌ای شفافیت آرایی که مطرح بود به موضوع اشاره داشت که کلیه طرح‌ها و آرایی که در مجلس و کمیسیون‌ها داده می‌شود کاملا به صورت شفاف برای مردم بیان شود.

نماینده یزد در پاسخ به این سوال که رای اعتماد یا عدم‌اعتماد نمایندگان به وزیران به حوزه ملی مربوط می‌شود یا بخش محدود جامعه، عنوان کرد: این مساله حتما به حوزه ملی مربوط می‌شود و بعید می‌دانم نمایندگان به شفافیت آرا در این حوزه مخالف باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها