روزنامه کامرسانت چاپ مسکو در مقاله ای نوشت: ایران تلاش های آمریکا و متحدان اروپایی این کشور برای صدور قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را ناکام گذاشت.
کد خبر: ۱۳۳۷۵۳۲

به گزارش جام جم آنلاین، روزنامه کامرسانت روز سه شنبه در مقاله ای به قلم یلنا چرنینکو و ماریانا بلنکایا نوشت: تا پایان هفته گذشته دورنمای ازسرگیری مذاکرات برای احیای برجام بسیار مبهم بود. آمریکا و متحدان اروپایی این کشور تلاش داشتند در نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس قطعنامه سختی را علیه ایران به تصویب برسانند که می توانست در آینده منجر به تشدید فشار تحریمی بر ایران شود.

رسانه روسی در ادامه مقاله نوشت: دولت ایران از ماه ژوئن(خرداد) موضع خود در مورد احیای برجام را تعیین نکرده بود و این مساله ناخرسندی آمریکا را برانگیخته بود.

کامرسانت به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک روسیه، این احتمال را بعید ندانسته بود که وضعیت اگر ادامه می یافت ممکن بود به تشدید کنترل نشده تنش ها پیرامون برنامه هسته ای ایران منجر شود.

«اما سناریوی منفی تحقق نیافت و سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که دولت ایران در آینده نزدیک مذاکرات وین برای احیای برجام را ازسرخواهد گرفت.»

رسانه روسی افزود: این دیپلمات ایرانی در همین حال خاطرنشان کرد که تهران هیچ گونه تعهدات خارج از برجام برعهده نمی گیرد و انتظار دارد تا طرف های دیگر نیز از رویکرد واقعگرایانه در دور جدید مذاکرات وین پیروی کنند.

در ادامه مقاله رسانه روسی یادآوری شد که شش دور مذاکرات در وین برای احیای برجام صورت گرفت که به طرف های مساله امکان داد به پیشرفت هایی برای حل اختلافات دست بیابند.

به گفته میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، ۹۰ درصد از مسیر پیموده شده (۹۰ درصد اقدامات لازم انجام گرفته) است. اما با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، همه اقدامات راکد ماند.

کامرسانت در ادامه مقاله با بیان اینکه وقفه بوجود آمده، دورنمای ازسرگیری مذاکرات در وین را مبهم کرد، نوشت: سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در روز یکشنبه، وضعیت را بهبود بخشید.

در مقاله رسانه روسی به نقش روسیه برای برنامه ریزی سفر گروسی به تهران اشاره و به نقل از یک مقام آگاه خاطرنشان شد: روسیه به عنوان واسطه عمل کرد و نقش مهمی را در دستیابی به توافق در جریان سفر گروسی به تهران ایفا کرد.

کامرسانت افزود: در وزارت خارجه روسیه در مورد اقدامات روسیه در این مورد سخنی نمی گویند اما چند منبع مستقل نزدیک به وزارت خارجه ایران و دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نکات اشاره کردند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها