متخصصان شرکت دانش‌ بنیان «مهبان شیمی» با نزدیک به 2 دهه سابقه فعالیت در عرصه ساخت مواد اولیه دارویی، موفق شده‌اند نقش مؤثری در خودکفایی کشور ایفا کنند

تولید مواد اولیه دارو در مهبان شیمی

تخصصین شرکت دانش‌بنیان «مُکث صابرین فن‌ساز» موفق به طراحی و ساخت دستگاه «پانِل‌بُر moxa۱» به‌صورت کاملا بومی شده‌اند

دستگاه ایرانی پانل‌ بر، راهگشای صنعتگران چوب کشور

تجربه تأمین نیازمندی‌های گوناگون کشور به دست متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان نشان می‌دهد اگر به توانمندی صنعتگران و مخترعان کشور توجه شود و مسؤولان زمینه شکوفایی توانمندی‌های آنها را فرآهم کنند، می‌توانند گام‌های بلندی برای بومی‌سازی انواع دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی در کشور بردارند؛ امری که در شرایط اقتصادی کنونی بسیار مهم و حیاتی به‌نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۳۵۷۷۱

از سوی دیگر با توجه به نرخ برابری ارز در کشور، این بومی‌سازی برای صنعتگران نیز از جذابیت اقتصادی بالایی برخوردار است و بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

شرکت دانش‌بنیان «مُکث صابرین فن‌ساز» نمونه‌ای از توانمندی‌های صنعتگران ایرانی در حوزه بومی‌سازی تجهیزات بُرش چوب است.

محصولات این مجموعه علاوه‌بر برخی ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردارند که آنها را قابل رقابت با بهترین نمونه‌های خارجی کرده است.

امیرموسی محمودی، مخترعی که سابقه فعالیتش در صنعت به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد و تا به‌امروز تعداد ۹ اختراع را ثبت کرده است، می‌گوید در سال ۱۳۹۰ به‌واسطه این اختراعات، مدرک دکترای افتخاری جامعه مخترعین کشور به او اعطا شده است.

وی در خصوص نحوه شکل‌گیری شرکت «مُکث صابرین فن‌ساز» به جام‌جم می‌گوید: «روش کاری من به این شکل بود که اختراعاتم را به‌فروش می‌رساندم و حتی برخی‌از طرح‌هایم را به کشورهای خارجی فروخته‌ام؛ اما از سه سال پیش و با توجه به مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن هزینه‌های تولید تجهیزات صنعتی در کشورمان، تصمیم گرفتیم در شرکت خودمان این طرح‌ها را در داخل ایران تجاری‌سازی کنیم. به این ترتیب بود که در سال ۱۳۹۷ شرکت «مُکث صابرین فن‌ساز» به‌طور رسمی تأسیس شد و به‌عنوان اولین محصول، شروع به تولید دستگاه سی‌اِن‌سی (CNC) «لبه‌چسبان پی‌وی‌سی» صنعت چوب کردیم. البته ما ساخت این دستگاه را در شراکت با یکی از مخترعان برتر کشور ترکیه انجام می‌دهیم، زیرا پیش از این من یکی از طرح‌هایم که الکتروموتور «اسپیندِل» (Spindle) بود را به این کشور فروخته بودم و با توجه به این که در دستگاه لبه‌چسبان پی‌وی‌سی از الکتروموتور اسپیندل استفاده می‌شود، تصمیم گرفتیم کل دستگاه لبه‌چسبان پی‌وی‌سی را به‌صورت از صفر تا صد در داخل ایران تولید کنیم.»

محمودی می‌افزاید: «محصول اصلی شرکت ما دستگاه «پانِل‌بُر» (CNC Cut) با نام تجاری «پانل‌بُر moxa۱» برای برش ورقه‌های چوبی است که به‌خاطر تولید این محصول، در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شده‌ایم؛ اما متأسفانه به‌دلیل تبلیغات ضعیفی که در ایران داشته‌ایم، جامعه هدف ما که شامل فعالان صنعت چوب کشور می‌شود، تا همین اواخر آن‌طور که انتظار داشتیم از این دستگاه استقبال نکرده بودند. البته به‌تازگی حضور در یک نمایشگاه تخصصی بین‌المللی در خارج از کشور، کمک شایانی به ما کرد تا بتوانیم دستگاه پانل‌بر moxa۱ را بهتر معرفی کنیم؛ هرچند بسیاری از صنعتگران ایرانی بازدیدکننده از این نمایشگاه، باور نمی‌کردند چنین دستگاهی در ایران تولید شده باشد! این در حالی است که در طول برگزاری این نمایشگاه، ما دو قرارداد همکاری با نمایندگانی از کشورهای ارمنستان و عراق امضا و دو دستگاه پانل‌بر را به هرکدام از این کشورها ارسال کردیم. در حال حاضر بزرگترین مشتری داخلی ما، مطرح‌ترین فروشگاه اینترنتی خرده‌فروشی کشور است که این دستگاه را از ما خریده‌اند.»

مسیر توسعه «پانل‌بُر moxa۱» هموار است

بنیان‌گذار شرکت دانش‌بنیان مکث صابرین فن‌ ساز درباره چشم‌انداز آینده این مجموعه و برنامه‌ریزی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته است اظهار می‌کند: «قطعا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما، گسترش فروش برون‌مرزی و صادرات تولیداتمان است؛ اما با توجه به خدمات پس‌از فروشی که دستگاه‌های ما نیاز دارند و باید مورد پشتیبانی فنی قرار بگیرند، صادرات آنها به‌آسانی امکان‌پذیر نیست و باید حتما دفاتر نمایندگی و خدمات پس‌از فروش ما نیز در کشورهای مقصد دایر شوند. در همین راستا، اکنون حدود هفت نماینده از کشورهای افغانستان و پاکستان در مجموعه ما حضور دارند و درحال گذراندن آموزش‌های لازم هستند که این دوره آموزشی تقریبا شش ماه طول می‌کشد. امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور بتوانیم با راه‌اندازی نمایندگی رسمی و استقرار تکنسین‌های آموزش‌دیده در کشورهایی که قصد خرید محصولات ما را دارند، شاهد توسعه صادرات دستگاه‌های پانل‌بر moxa۱ باشیم.»

توانمندی فناوران داخلی را باور کنیم

محمودی در پایان ضمن اشاره به افزایش ظرفیت‌های تولیدی شرکت مکث صابرین فن‌ساز، خاطرنشان می‌کند: «ما تاکنون دستگاه‌هایی را از طریق کشور ترکیه به‌عنوان واسط، به کشورهای آمریکا و اسپانیا ارسال کرده‌ایم و با رضایتمندی بسیار بالایی مواجه شده‌ایم، به‌طوری که مشتری آمریکایی ما می‌گفت دستگاه آلمانی خود را کنار گذاشته و فقط از دستگاه ما استفاده می‌کند؛ اما متأسفانه در بخش داخلی، هنوز صنعتگران حوزه چوب به تولیدات ایرانی اعتماد کامل نشان نمی‌دهند. زمانی که ما در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنیم، یکی از اصلی‌ترین معضلات‌مان این است که فعالان صنعت چوب کشور و حتی بازرسان، باور نمی‌کنند که پانل‌بر moxa۱ کاملا ساخت ایران است و ما صفرتاصد آن را در داخل کشور تولید می‌کنیم! درهرصورت ما از روند پیشرفتی که تا به‌این جا داشته‌ایم راضی هستیم و پس‌از سه سالی که از تأسیس شرکت گذشته است، تولیدات خودمان را از ماهی یک دستگاه، به ۱۰ تا ۱۲ دستگاه در ماه رسانده‌ایم.» به گفته این فناور ایرانی، تنها مشکل اساسی مجموعه دانش‌بنیان مکث صابرین فن‌ساز، این است که نیاز دارد سازمان شهرک‌های صنعتی قطعه زمینی با حداقل مساحت پنج هزار مترمربع در اختیار آنها قرار دهد تا ضمن گسترش کسب‌وکارشان، حداقل تعداد ۲۰۰ نیروی متخصص جویای کار را در این مجموعه مشغول به‌کار کنند.

با ویژگی‌های دستگاه «پانل‌بُرmoxa۱ » آشنا شوید

به گفته مدیرعامل مجموعه مکث صابرین فن‌ساز، ویژگی منحصربه‌فرد دستگاه پانل‌بر یا کات moxa۱، این است که توانایی برش تا زاویه ۵۳ درجه را دارد؛ درحالی که هیچ دستگاه برشی در دنیا وجود ندارد که چنین زاویه‌زنی داشته باشد و تنها پانل‌بری که می‌تواند ۵۳درجه زاویه برش بزند، پانل‌بر moxa۱ است که به‌ثبت جهانی نیز رسیده است. از طرف دیگر یکی از موارد رایج در دستگاه‌های پانل‌بر، مقدار یک تا یک‌ونیم میلی‌متر خطا در برش است که امری عادی تلقی می‌شود؛ اما به‌دلیل اینکه پانل‌بر moxa۱ به‌صورت کاملا یکپارچه ماشین‌کاری می‌شود و همچنین محورهای حرکتی آن نیز به‌وسیله الکتروموتورهای «سِروو» (Servo) و «بالسکرو» به‌حرکت در می‌آیند، درصد خطای این دستگاه کاملا صفر است و هیچ‌گونه خطایی ندارد. از دیگر مواردی که در خصوص دستگاه‌های پانل‌بر وجود دارد، این است که عملیات نشانه‌گذاری یا به‌اصطلاح خط‌زنی به‌وسیله یک الکتروموتور جداگانه انجام می‌شود و سپس الکتروموتور دیگری برای اجرای عملیات برش به‌کار گرفته می‌شود. با استفاده از این روش، معمولا پس‌از یک هفته تا ۱۰ روز کارکردن دستگاه، تنظیمات آن به‌هم می‌خورد و باید یک تکنسین از طرف شرکت سازنده برای تنظیم مجدد آن اعزام شود؛ درحالی که در رابطه با پانل‌بر moxa۱، هردو عملیات خط‌زنی و برش با یک الکتروموتور صورت می‌گیرد و به این ترتیب علاوه‌بر ازبین رفتن خطای برش، هیچ تغییری نیز در تنظیمات دستگاه ایجاد نمی‌شود.

به گفته این مخترع ایرانی، یکی دیگر از مزایای دستگاه پانل‌ بر moxa۱، استفاده از نور لیزر برای راهنمایی اپراتور است. معمولا برای کارکردن با دستگاه‌های پانل‌بر، شخص متصدی باید در رشته مکانیک تحصیل کرده باشد یا آموزش‌های تخصصی کار با سی‌ان‌سی را گذرانده باشد؛ ولی یک فرد کاملا بی‌تجربه که تحصیلات آکادمیک هم نداشته باشد، می‌تواند به‌راحتی و بدون کوچک‌ترین خطایی با پانل‌بر moxa۱ کار کند، زیرا در این دستگاه نور لیزر محل برش را به اپراتور نشان می‌دهد و در هر مرحله از عملیات برش، او را راهنمایی می‌کند. در زمینه جَک‌سازی نیز فقط دو شرکت در کشور وجود دارد که تولیدکننده جک هستند، ولی شرکت مکث صابرین فن‌ساز برای ساخت جک‌های «پنوماتیک» (Pneumatic) به‌کار رفته در پانل‌بر moxa۱، سراغ هیچ‌کدام از آنها نرفته است و خودش جک‌های پنوماتیکی تمام مغناطیسی و هوشمند تولید کرده که صددرصد ایرانی هستند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این جک‌ها می‌توان به تحمل ۶۸بار فشار اشاره کرد، درحالی که جک‌های تولید شده در شرکت‌های برجسته دنیا فقط تا ۲۵بار فشار را تاب می‌آورند. همچنین مشکل دیگری که سایر جک‌های پنوماتیک دارند این است که زیر یک‌بار (برابر با صدهزار پاسکال) فشار، شفت آنها به‌صورت مقطعی بیرون می‌آید و به‌همین دلیل برای کارهای ظریف و حساس نمی‌توانند استفاده شوند؛ اما جک‌های تولید شده در مکث صابرین فن‌ساز حتی زیر ۲۵صدم‌بار فشار، به‌صورت «سافت‌استارت» (Soft Start) و خیلی نرم بیرون می‌آیند که این ویژگی آنها را قابل استفاده برای انجام کارهای حساس کرده است.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها