معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اخباری که در خصوص شیوع بیماری قارچ سیاه در فضای مجازی استان در حال انتشار است، صحت نداشته و تنها یک مورد مشکوک از این بیماری در هرمزگان شناسایی شده است.
کد خبر: ۱۳۳۴۷۶۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر محمود حسین‌پور اظهار داشت: فرد شناسایی شده تنها مشکوک به بیماری قارچ سیاه است و هنوز قطعیتی در خصوص بیماری وی وجود ندارد و نمونه برداری انجام و به آزمایشگاه ارسال شده و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

وی با بیان اینکه قارچ سیاه قابل انتقال نیست، تصریح کرد: این بیماری بیشتر افرادی با نقص و ضعف سیستم ایمنی و مصرف کنندگان کورتون با دوز بالا و طولانی مدت و دارو‌های ضدالتهاب را درگیر می‌کند.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: بیماری کرونا موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود و در موارد خیلی شدید، پزشکان مجبور به تجویز دارو‌های ضدالتهاب می‌شوند که در این شرایط بدن از توانایی لازم برای دفاع برخوردار نبوده و در نتیجه احتمال ابتلا به قارچ سیاه در مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از مصرف سرخود دارو‌های ضدالتهاب، گفت: شهروندان می‌توانند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، خود را از ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله کرونا و قارچ سیاه حفظ کنند.

بیماری قارچ سیاه توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» ایجاد می‌شود که در سراسر محیط از جمله در خاک و گیاهان زندگی می‌کنند. «موکورمیستس» در بسیاری از کشورها، از جمله آمریکا، استرالیا و هند دیده شده است.

قارچ سیاه یک بیماری خطرناک است که با گسترش بیماری کووید ۱۹ در جهان، در حال شیوع یافتن است. این بیماری در بعضی شهر‌های هندوستان، باعث مرگ تعداد زیادی از مردم شده است. از آنجا که بیماری قارچ سیاه از نوع تهاجمی است، باید سریع تشخیص داده شده و درمان شود و در صورتی که این کار دیر انجام شود می‌تواند باعث نقص عضو و یا حتی مرگ افراد شود.

قارچ سیاه با علائم تورم چشم و افتادگی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علایم مغزی بروز می‌کند. قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می‌یابد و با توجه به اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می‌یابد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها