سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا در بیانیه ای تند و تیز به شدت داروی ivermectin ایورمکتین را زیر سوال برد و اظهار داشت که این دارو به هیچ عنوان برای درمان و یا پیشگیری از کرونا موثر نیست.
کد خبر: ۱۳۳۳۴۱۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وال استریت ژورنال ، ایورمکتین یک درمان امیدوار کننده و پیشگیری کننده از کووید است ، اما سازمان غذا وداروی آمریکا  آن را نفی می کند.

این سازمان قبلا داروی ایورمکتین را تایید کرده بود. این دارو نخستین بار 25 سال پیش یعنی سال 1996 تایید شد. این دارو به عنوان یک ضد انگل ایمن و موثر تأیید شده بود.

اما در اوایل سال جاری سازمان غذا وداروی آمریکا  هشدار ویژه ای داد که «شما نباید از ایورمکتین برای درمان یا پیشگیری از COVID-19 استفاده کنید.» بیانیه سازمان غذا وداروی آمریکا  شامل کلمات و عباراتی مانند "آسیب جدی" ، "بستری شدن" ، "خطرناک" ، "بسیار خطرناک" ، "تشنج" ، "کما و حتی مرگ" و "بسیار سمی" است.

داروی ایورمکتین بیشتر در آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد چرا که بیماری های انگلی در کشورهای این قاره بسیار شایع است، بیماری هایی که حتی فرد تا مرز نابینایی کامل پیش می برند.

سازمان جهانی بهداشت سالیانه دوزهای بسیار زیادی از این دارو را در اختیار کشورهای آفریقایی می گذارد.

این داروی در حالی از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا رد شد که پیش از این گروهی متشکل از 10 پزشک که خود را خط مقدم مبارزه با اتحاد انتقادی علیه کرونا  می نامند ، گفته اند که ایورمکتین "یکی از ایمن ترین ، کم هزینه ترین و در دسترس ترین داروهای تاریخ پزشکی است."

به هر حال بر اساس ادعاهای مختلف پزشکی داروی ایورمکتین علیه 21 ویروس می جنگد.

در طی آزمایشاتی بالینی در هند مشخص شد، ایورمکتین (Ivermectin) که یک داروی ضدانگل است، می‌تواند میزان مرگ‌ومیر بیماران مبتلا کووید۱۹ را کاهش دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید کرده که ایورمکتین معمولا برای دام استفاده می شود و نباید برای درمان بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.

نگرانی های این سازمان زمانی تشدید شد که آمار مردمی که برای پیشگیری از کرونا از ایورمکتین استفاده می کردند بالا رفت.

از سویی مطالعات دیگر و اخیر نشان داد که اثر دارو در برابر ویروس کرونا ضعیف است.

بیانیه سازمان غذا و داروی آمریکا در رابطه با این دارو بسیار عجیب، تند و البته تحقیرآمیز است. در بخشی از این بیانیه آمده: «تو اسب نیستی، تو گاو نیستی، همگی بس کنید!»

این گزارش همچنین حاکی از آن است که برخی بعد از استفاده از این دارو در بیمارستان بستری شده اند.

این سازمان در همان بیانیه تحقیرآمیز خود تاکید کرد: « استفاده از دوزهای زیاد این دارو خطرناک است و می تواند صدمات جدی به همراه داشته باشد».

برخی از علائم مرتبط با مسمومیت با ایورمکتین شامل بثورات پوستی ، تهوع ، استفراغ ، درد شکم ، اختلالات عصبی و هپاتیت شدید است که می تواند به بستری شدن نیاز داشته باشد.

به گزارش جام جم آنلاین ، در ایران نیز داروی ایورمکتین به عنوان یکی از روش های موثر پیشگیری و درمان بیماری کرونا معرفی می شود اما گویا تمامی این فرضیه ها نادرست بوده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها