ستاد کرونای استان کرمانشاه اعلام کرد؛

آمار جان باختگان کرونا به ۲۰۸۹ نفر رسید

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی؛

نقش نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای در کنترل بیماری دیابت

با توجه به اهمیت سلامت مردم، نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای موجود بر روی بسته بندی محصولات غذایی در کنترل دیابت افراد می‌تواند موثر باشد، اما این نشانگر‌ها چگونه می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کنند؟
کد خبر: ۱۳۳۳۲۴۶

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛  دکتر شهریار مستوفی اظهار کرد:  سازمان غذا و دارو برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر بصورت مستمر و کنترل شده از طریق اجرای برنامه‌های عملیاتی اقدام به کاهش نمک، قند، چربی و اسید چرب ترانس در فرمولاسیون فراورده‌هایی که حاوی ترکیبات مورد نظر هستند، کرده است.

 وی افزود: نشانگر رنگی تغذیه‌ای موجود بر روی بسته بندی محصولات غذایی از سه رنگ سبز ، زرد و قرمز تشکیل شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه همچنین ادامه داد: رنگ سبز به معنای (کم) است که ما را به انتخاب سالم راهنمایی می‌کند، زرد به معنای (متوسط) است که ما را به یک انتخاب نسبتاً خوب راهنمایی می‌کند و قرمز به معنی (زیاد) است که انتخاب این ماده غذایی در افراد بخصوص بیماران دیابتی می‌بایست محدود شود.

اوگفت: نشانگر رنگی تغذیه‌ای با توجه به پنج عامل مهم تغذیه‌ای که برای حفظ سلامت باید به آن‌ها توجه شود انتخاب شده است که با نصب طرح نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی برچسب محصولات غذایی، مصرف کننده از محتوای انرژی، قند، چربی، نمک و اسید چرب ترانس مطلع می‌شود.

 دکتر مستوفی تصریح کرد: تنظیم دریافت کالری روزانه و کالری مورد نیاز منجر به حفظ وزن بدن می‌شود، از آنجایی که کاهش وزن باعث بهبود عملکرد گیرنده‌های انسولین و در نتیجه کنترل قند خون می‌شود آگاهی از میزان کالری ماده غذایی دریافتی شما را در کنترل قند خون یاری می‌کند.

وی همچنین گفت: دریافت بالای قند‌های ساده علاوه بر دریافت بالای انرژی و خطر اضافه وزن باعث افزایش سریع قند خون شده و عوارض این بیماری را دو چندان می‌کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه خاطر نشان کرد: مدیریت هوشمندانه مصرف غذا‌های فرآوری شده و با نمک بالا (قرمز نشانگر رنگی) می‌تواند به کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند.

او همچنین افزود: اسید‌های چرب ترانس، فرآیند هیدروژناسیون باعث به وجود آمدن دو شکل فضایی در اسید‌های چرب به فرم‌های سیس و ترانس می‌شود که مصرف چربی‌های ترانس خطر ابتلا به بیماری کرونر قلبی را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن سطح LDL و پائین آوردن سطح HDL خون می‌شود.

دکتر مستوفی اظهار کرد: نصب برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی تمامی محصولات غذایی بسته‌بندی شده الزامی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها