مطالعه جدید محققان دانشگاه استرالیای جنوبی ارتباط بین چربی بدن و چاقی، خطر ابتلا به زوال عقل یا سکته مغزی را کشف کرد.
کد خبر: ۱۳۳۲۱۲۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سلامت ، این مطالعه ارتباط بین برخی از انواع چربی بدن و کاهش ماده خاکستری را پیدا کرد، بخشی از مغز که بیشتر سلول‌های عصبی آن را در بر می‌گیرد و برای عملکرد شناختی حیاتی است.

 

ماده خاکستری و عملکرد شناختی

ماده خاکستری جزء ضروری مغز است که غنی از سلول‌های عصبی، سلولهای گلیال و مویرگ‌ها است. از آنجا که در مناطق مختلف مغز قرار دارد، ماده خاکستری نقش‌های متعددی از جمله یادگیری، حافظه، عملکرد شناختی، توجه و کنترل ماهیچه‌ها دارد. افت شناختی مربوط به سن و زوال عقل اغلب با کاهش ماده خاکستری همراه است که آتروفی نامیده می‌شود. 

زوال عقل بیماری آلزایمر به طور خاص با آتروفی هیپوکامپ یا کاهش ماده خاکستری در هیپوکامپ همراه است، که با پیشرفت بیماری به مناطق دیگر گسترش می‌یابد. 

 

اپیدمی چاقی

چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر نزدیک به 2 میلیارد نفر از افراد دارای اضافه وزن هستند و 650 میلیون نفر از آنها دارای چاقی هستند. بین اضافه وزن یا چاقی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ارتباط وجود دارد.

 

انواع مختلف چاقی

افرادی که بار ژنتیکی بالایی برای چاقی نامطلوب دارند با تجمع چربی در اطراف شکم و اندام‌های داخلی، کلسترول بالا و افزایش خطر دیابت نوع 2 و بیماری عروق کرونر قلب مشخص می‌شوند. 

افرادی که دارای چربی مطلوب هستند، بیشتر چربی در ناحیه لگن دارند و اندام‌های داخلی چربی کمتری با احتمال کمتر برای ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی دارند.

 افرادی که دارای چربی خنثی هستند هیچ ارتباطی با دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی ندارند. 

حتی در افراد با وزن نسبتاً طبیعی، وزن اضافی در ناحیه شکم می‌تواند باعث نگرانی شود. به طور فزاینده‌ای درک می‌شود که چاقی یک وضعیت پیچیده است و به ویژه چربی اضافی که در اطراف اندام‌های داخلی قرار دارد.

 

این مطالعه پیوندی پیدا کرد

محققان بیش از 336،000 پرونده پزشکی را تجزیه و تحلیل کردند و تجربیات نزدیک به 28000 فرد را ثبت کردند. آنها سپس این سوابق را به پرونده‌های بیمارستانی و مرگ وصل کردند تا ارتباطات مربوط به موارد زوال عقل و سکته مغزی را ردیابی کنند.

این مطالعه نشان داد که به ازای هر 3 کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط، میزان ماده خاکستری 0.3 درصد کاهش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها