دلتا هر روز خطرناک تر می شود. یعنی از اول هم خطرناک بود اما جنبه های مختلف خطرات آن به مرور کشف شده است و حالا اخبار جدید دیگری در رابطه با آن هر روز منتشر می شود.
کد خبر: ۱۳۳۱۴۲۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، ویروسی که از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان ویروس غالب معرفی می شود اکنون بسیاری از ملل جهان را گرفتار خود کرده و علاوه بر آن باعث بازگشت محدودیت های کرونایی به بسیاری از کشورها و راه افتادن موج های جدید کرونایی در نقاط مختلف جهان شده است.

واقعیت های مربوط به این ویروس جهش یافته کرونا که نخستین بار در هند شناسایی شد هر روز ترسناک تر و نگران کننده تر می شود و نشان می دهد بشر به این راحتی از شر آن خلاص نمی شود.

آخرین نظریه درباره دلتا این است که احتمالا  ایمنی گله ای  و یا ایمنی جمعی را از بین می برد.

ایمنی جمعی یا ایمنی گله‌ای نوعی محافظت غیرمستقیم از بیماری‌های عفونی است که زمانی اتفاق می‌افتد که درصد زیادی از جمعیت در اثر عفونت، از طریق عفونت‌های قبلی یا واکسیناسیون مصون شوند. از این طریق می‌توان از افرادی که مصون نیستند، در مقابل بیماری حفاظت کرد.

یکی از بزرگ ترین امیدواری های دانشمندان در تقابل با ویروس کرونا همین ایمنی جمعی یا گله ای بود اما نظریه جدید یک دانشمند حاکی از آن است که دلتای جهش یافته حتی این ایمنی جمعی را از بین می برد.

رئیس گروه واکسن آکسفورد گفته است که با نوع فعلی دلتا رسیدن به ایمنی گله امکان پذیر نیست.

پروفسور آندره پولارد روز سه شنبه با ارائه شواهدی به نمایندگان مجلس بریتانیا گفت این واقعیت که واکسن ها مانع از گسترش کووید نمی شوند به معنای افسانه ای بودن ایمنی جمعی است.

وی همچنین تاکید کرد که دلتا عامل اصلی از بین رفتن ایمنی جمعی در جوامع مختلف است.

این دانشمند گفت:  مشکل این ویروس (کرونا) این است که مانند سرخک نیست. اگر 95 درصد مردم علیه سرخک واکسینه شده باشند ، ویروس نمی تواند در جمعیت منتقل شود. اما کرونا این چنین نیست.  نوع دلتا هنوز افرادی را که واکسینه شده اند آلوده می کند. و این بدان معناست که هرکسی که هنوز واکسینه نشده است با ویروس روبرو می شود ... و ما چیزی نداریم که  به طور کامل  این انتقال را متوقف کند.  

اگرچه واکسن های موجود در جلوگیری از بیماری و مرگ جدی کووید بسیار موثر است ، اما مانع از آلوده شدن فرد کاملاً واکسینه شده به ویروس عامل کووید -19 نمی شود.

مفهوم مصونیت گله یا جمعیت متکی بر این است که اکثریت مردم از طریق واکسیناسیون یا عفونت قبلی مصونیت پیدا می کنند  که به نوبه خود محافظت غیرمستقیم از یک بیماری عفونی را برای افراد واکسینه نشده و کسانی که قبلاً آلوده نشده اند ، فراهم می کند.

داده های حاصل از مطالعه اخیر که توسط کالج امپریال لندن انجام شده نشان می دهد افراد واکسینه شده کامل بین 18 تا 64 سال در مقایسه با افراد غیر واکسینه حدود 49 درصد کمتر در معرض ابتلا هستند.

دلتا اکنون مورد بررسی بیشتری قرار دارد. با اینکه خطرات بسیار زیادی از آن شناسایی شده اما هنوز خطرات احتمالی بیشتری از سوی آن پیش بینی می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها