یك كارشناس مخترع بازنشسته از فولاد مباركه با تكیه بر دانش و تجربه خود و همكارانش موفق به اختراع نوعی عایق ضدحریق برپایه مواد معدنی شده كه در كارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها كاربرد وسیعی دارد

عایق ضدحریق ایرانی، رقیب محصول آلمانی

شرکت «اندیشه کامپیوتر» با 30 سال تجربه در زمینه تولید نرم‌افزارهای سفارش مشتری و با تکیه بر دانش روز توانسته است بسیاری از پیشرفت‌های فناورانه در کشور را رقم بزند

‌اندیشه کامپیوتر طراح و مبتکر سامانه برق ایران

سال‌های زیادی از زمانی که سامانه دستی و کاغذی در تهیه قبوض مختلف مرسوم بود، نمی‌گذرد.
کد خبر: ۱۳۳۱۳۰۲

اما در سال‌های اخیر با فراگیرشدن سامانه های مکانیزه و هوشمندی که در فرآیند خوانش،حسابرسی، صدور و ارسال قبض‌ها به مشتریان استفاده می‌شود، تصور زندگی بدون حضور این سامانه‌های کاربردی مشکل است.

‌اندیشه کامپیوتر طراح و مبتکر سامانه برق ایران

شرکت «اندیشه کامپیوتر» از پیشگامان طراحی نرم‌افزارهای جامع برای سامانه‌های مشترکین برق در ایران است که موفق به اخذ رتبه یکم از شورای عالی انفورماتیک در زمینه تولید نرم افزارهای سفارش مشتری شده است.

بیشتر فعالیت‌های این شرکت در زمينه طراحی، پياده‌سازی، نصب، راه‌اندازی، پشتيبانی و توسعه سيستم‌های مشترکین برق در شرکت‌های توزيع برق و شرکت های برق منطقه‌ای کشور بوده است و درحال حاضر سيستم جامع و يکپارچه مشترکين برق شامل سيستم‌های فروش انشعاب، فروش انرژی، خدمات پس از فروش، کنترل وجوه و قطع و وصل در این شرکت در حال استفاده است.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان «اندیشه کامپیوتر» در گفت‌وگو با جام جم از چگونگی آغاز به کار و پیشرفت این شرکت در 30 سال گذشته می‌گوید:«ایده اصلی تأسیس شرکت در سال 1370 شکل گرفت.

گروه ما از ابتدا در زمینه ارائه خدمات مرتبط با صنعت برق نوآور بود و در نهایت در سال 1396 سیستم جامع خدمات مشترکین برق این شرکت به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان ثبت شد.

اکنون حدود 30 سال است که در طراحی، نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارهای صنعت برق برای خدمات‌دهی
به مشتریان فعالیت می‌کنیم.»

منوچهر ممتازی ادامه می‌دهد: «این نرم‌افزارها از تقاضای انشعاب برق تا پرداخت قبوض برق را به شکل مکانیزه انجام می‌دهند. فعالیت‌های ما در زمینه طراحی همگام با فناوری روز حرکت می‌کند؛ به این صورت که اکنون خدمات جامع مشترکین روی پلتفرم‌های متفاوت مانند موبایل و تبلت نیز در دسترس
قراردارد.»

نوآوری در ارائه خدمات

مدیر عامل «اندیشه کامپیوتر» می‌افزاید:«یکی از نوآوری‌های ما در دهه 70 زمانی که روی ماشین‌ها یا رایانه‌های بزرگ به شکل main frame کار می‌کردیم و از این طریق خدمات مورد نظر ارائه می‌شد این بود که اتصال main frame به رایانه خانگی pc را ایجاد کردیم و توانستیم قبض برق را در مناطق مختلف برق به‌صورت آنلاین چاپ کرده و در اختیار مشتریان قرار دهیم. این در حالی بود که پیش از آن قبض برق به‌صورت متمرکز در پایتخت چاپ و توسط ماموران برق پخش می‌شد. در بخش دیگری از ارتقای خدمات شرکت در دهه 80 تمام مواردی که مشترکین نیاز داشتند مانند درخواست انشعاب برق، تغییر نام، تعویض کنتور و موارد دیگر را به‌صورت کامل روی رایانه پیاده‌سازی کردیم. در ادامه در دهه 90 به پیاده‌سازی موارد ذکر شده روی اپلیکیشن‌های موبایل اقدام کردیم و این باعث شد مشترک نیازی به مراجعه حضوری به اداره برق نداشته باشد. از آخرین دستاوردهای ما در این راستا اپلیکیشن «برق من» و «سامانه برق ایران» است که قبوض و کلیه خدمات غیر حضوری مشترکین برق در کشور را به‌صورت آنلاین در اختیارشان قرار می‌دهد.»

ارائه خدمات به مشترکین اداره آب و گاز

علاوه بر توانیر، شرکت‌های بزرگی مانند همراه اول و ایرانسل نیز از مشتریان شرکت «اندیشه کامپیوتر» بوده‌اند و این مجموعه قصد دارد در آینده نزدیک به توسعه همکاری با دیگر شرکت‌ها اقدام کند. ممتازی در این خصوص خاطرنشان می‌کند:«ما سعی داریم تا سامانه استفاده‌شده در سرویس «برق من» را برای شرکت‌های آب و گاز نیز طراحی‌، نصب و راه‌اندازی کنیم. خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌ها و مراحل انجام شده اکنون در حال مذاکره جهت عقد قرارداد هستیم.»

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره مزایای رقابتی شرکت مذکور تصریح می‌کند:«مضاف بر سابقه طولانی در طراحی سامانه‌های جامع مشترکین متناسب با نیاز مشتریان و همگام با دانش روز و نیز تجارب باارزشی که در این زمینه داریم، سرعت بالا در جمع‌آوری، تحلیل و ارائه اطلاعات از امتیازات شرکت ماست.مزیت بعدی صحت و درستی اطلاعاتی است که براساس آن به‌مشتریان خدمات ارائه می‌دهیم، زیرا این اطلاعات بارها کنترل می‌شود تا با کمترین میزان خطا مواجه باشیم.»

کمبود نقدینگی، چالش اصلی ماست

این فناور دانش‌بنیان در پایان ضمن اشاره به توانایی شرکت«اندیشه کامپیوتر» برای همکاری با کشورهای عرب‌زبان و فارسی‌زبان منطقه به منظور طراحی سامانه‌های بین‌المللی، به یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که به‌طور معمول شرکت‌های این چنینی با آن دست به گریبان هستند اشاره می‌کند و می‌گوید:«چالش اصلی و همیشگی ما مسأله نقدینگی است. در واقع رسیدن نقدینگی نه‌تنها به شرکت ما بلکه به هفت شرکت دیگر که در این حوزه فعالیت می‌کنند بخشی از مشکلات ماست. مشکل بعدی که بی‌ارتباط با مسائل اقتصادی نیست، حفظ نیروهای متخصص در شرکت است. متأسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل شرایط اقتصادی متزلزل و عدم توانایی شرکت‌ها برای افزایش حقوق کارمندان، همسان با میزان تورم در جامعه بسیاری از نیروهای متخصص و باسابقه به‌دنبال موقعیت‌های شغلی با درآمد بالاتر هستند، مسأله‌ای که امیدواریم با حمایت‌های بیشتر نهادهای دولتی در آینده حل شود.»

حذف قبوض کاغذی برق

مدیر عامل شرکت «اندیشه کامپیوتر»در ادامه در رابطه با دیگر دستاوردهای این مجموعه تصریح می‌کند:«یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در سال‌های اخیر موفق به انجام آن شده‌ایم، اجرای طرح حذف قبوض کاغذی برق مشترکین کل کشور در مهر 1398 بود. اکنون خوشحالیم با عملیاتی‌شدن این پروژه مهم از هدررفتن حجم انبوه کاغذی که سالانه برای حدود 36میلیون مشترک برق استفاده می‌شد جلوگیری کرده‌ایم و این معادل صرفه‌جویی هزینه قابل توجهی بالغ بر 500 میلیارد تومان برای تولید کاغذ، چاپ قبوض و توزیع آنها است. علاوه بر موارد ذکر شده، تحول در سامانه ثبت میزان مصرف برق و خوانش کنتور از سوی ماموران اداره برق نیز از دیگر خدمات کاربردی شرکت ما بوده است. در گذشته مامور برق به‌صورت دستی و کاغذی اطلاعات را جمع‌آوری می‌کرد و بار دیگر این اطلاعات و ارقام به‌صورت سنتی و دستی وارد سامانه‌های اداره برق می‌شد که احتمال بروز خطا به‌شدت در آن زیاد بود. اما اکنون چند سالی است با استفاده از دستگاه‌های موبایل و تبلت به‌منظور ثبت میزان برق مصرفی تعداد این خطاها به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.»

ممتازی می‌افزاید: «از سوی دیگر زمان تهیه قبض و ارسال آن به مشترکین بسیار کوتاه‌تر شده است. به‌علاوه اکنون کنتورهای دیجیتال که 60 درصد از تعداد کل کنتورهای ایران را شامل می‌شود، حتی دیگر نیازی به خوانش از سوی مامور برق ندارند و با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته‌تر،از طریق پورت نوری کنتور اطلاعات کنتورهای دیجیتال استخراج و به موبایل مامور به‌صورت مکانیزه منتقل می‌شود و کنتورهای آنالوگ یا مکانیکی که فاقد پورت نوری هستند که حدود 35 درصد از کنتورهای برق کشور را شامل می‌شوند با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر از طریق دوربین موبایل مامور خوانش می‌شود حدود یک میلیون مشترک ( کل مشترکین دیماندی و مشترکین پرمصرف عادی ) نیز مجهز به کنتورهای هوشمند هستند که از راه دور و بدون حضور مامور از طریق سیم‌کارت اطلاعات خوانش کنتور را به 5 قطب ستادی در کل کشور ارسال می‌نمایند»بنابراین صد در صد خوانش کنتور به‌صورت مکانیزه صورت می‌پذیرد.

راه‌های ارتباط با «اندیشه کامپیوتر»

وبسایت: andc.ir
ایمیل: info@andc.ir
تلفن: ۴۴۲۷۶۵۱۸ و ۴۴۲۷۶۵۱۷ و ۴۴۲۷۶۲۹۱
آدرس: تهران بزرگراه اشرفی اصفهانی ، بالاتر از جلال آل احمد ، خیابان طالقانی، پلاک 12 واحدهای
7و 16 کد پستی1461653365

سیمین‌ دخت شاکری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها