هشدار فوق تخصص گوارش و کبد

خطری که بدنسازان را تهدید می کند

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه بیمار مبتلا به هپاتیت با علائمی همچون تب، ضعف، بی حالی، بی اشتهایی، تهوع روبرو ست،گفت:استفاده از برخی داروها، مکمل‌ها و هورمون‌های بدنسازی می‌تواند هپاتیت ایجاد کند.
کد خبر: ۱۳۳۰۲۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا دلاوری، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با فارس درباره «بیماری هپاتیت»،گفت: هر التهابی در کبد هپاتیت نام دارد که می‌تواند علل ویروسی یا غیر ویروسی باشد.

وی ادامه داد: استفاده از برخی داروها، مکمل‌ها و هورمون‌ های بدنسازی می‌تواند هپاتیت ایجاد کند، اما آنچه مد نظر ماست هپاتیت ویروسی است که چهار ویروس عمده هپاتیت A ، B ، C و D را ایجاد می‌کند. انواع هپاتیت B و C از طریق سرم و خون و ترشحات بدن منتقل می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه هپاتیت C درمان قطعی دارد و معمولا با حدود 3 تا 6 ماه درمان دارویی بسته به میزان تاثیر بر کبد درمان می‌شود، گفت:هپاتیت B نوع مزمن هپاتیت است و می‌تواند بافت کبد را از بین ببرد.

دلاوری متذکر شد: اما این نوع هم درمان دارد و مهمتر از آن واکسیناسیون است. در کشور ما به جهت واکسیناسیون عمومی در دو دهه اخیر تعداد مبتلایان به این بیماری روز به روز رو به کاهش است؛ اگرچه هنوز عوارض آن برای بیمارانی که قبلا مبتلا بوده‌اند وجود دارد.

وی با بیان اینکه نوع حاد این بیماری به خاطر واکسیناسیون کمتر دیده می‌شود،گفت: درمان این نوع هپاتیت حداقل 5 سال طول می‌کشد و باید در زمان طولانی دارو مصرف شود تا ویروس در بدن سرکوب شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد «درباره علائم هپاتیت»، ابراز داشت: در ابتدا که بیماری حاد است بیمار با علائم عفونت‌های ویروسی همچون تب، ضعف، بی حالی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ و احتمالا زردی برای هر دو نوع هپاتیت B و Cمواجه است.

دلاوری اضافه کرد: اما برخی اوقات بیمار هیچ علائمی ندارد و هپاتیت در فاز مزمن قرار دارد. توصیه می‌شود افرادی که در خانواده افراد هپاتیتی دارند و یا افرادی که در محل کار مثل مطب‌ها با وسایل پزشکی مثل سوزن دچار آسیب شده‌اند و یا معتادان به ویژه معتادان تزریقی قبل از آنکه دچار سیروز کبدی شوند؛ مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: آنزیم‌های کبدی در این دو نوع بیماری افزایش می‌یابد، ولی خود ویروس هم قابل اندازه گیری در خون است اما برای همه توصیه نمی‌شود. آنچه در جامعه ما شایع است کبد چرب است که می تواند موجب افزایش آنزیم شود و با چند آزمایش ساده و سونوگرافی می‌توان آن را تشخیص داد.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان داشت: افزایش آنزیم‌های کبدی به صورت خفیف معمولا به خاطر کبد چرب است و در این حالت نیازی به بررسی‌های زیاد نیست اما بالابودن آنزیم‌های کبدی در تست‌های روتین سالانه مقدمه‌ای برای چک کردن ویروس ها از لحاظ آنتی بادی و آنتی ژن و در صورت مثبت بودن شمارش ویروس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها