با آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی، امیدمان به کسب مدال بیش از قبل شده است

در انتظار روزهای خوش

با گذشت ۹ روز از آغاز المپیک، کار بسیاری از رشته‌ها و تیم‌های ورزشی به پایان رسیده است.
کد خبر: ۱۳۲۹۴۴۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،برخی ملی‌پوشان ایران نیز در حد و اندازه این رقابت‌ها ظاهر نشدند و برخی هم با وجود نمایش عملکردی قابل قبول، دست‌شان همچنان از رسیدن به مدال کوتاه ماند. تا اینجا، تنها دارایی کشورمان همچنان یک نشان طلای تیراندازی‌ است و در جدول رده‌بندی، صرفا از نظر رنگ مدال، وضعیت بهتری به نسبت اولین حضور رسمی‌مان در المپیک ۱۹۴۸ لندن داریم. به حافظه آماری و درصد مدال‌آوری رشته‌های ورزشی هم اگر رجوع نکنیم، شیرینی خاطرات مشترک در حافظه جمعی ما را به کشتی دلگرم می‌کند. از افتخار دو مدال طلای تاریخ المپیک ایران توسط امامعلی حبیبی و تختی، تا سه طلای فرنگی‌کاران لندن، اولین قهرمانی تاریخی و رسیدن به ۷۰ مدالی که مجموعا در کارنامه داریم، ۴۳ نشان ارزشمند، حاصل پیکار کشتی‌گیران بوده است. ما از امروز، گوش‌مان به حرف‌هایی‌ است که کشتی ایران همیشه برای گفتن دارد و چشم‌ امید به معجزه‌ روی تشک دوخته‌ایم، بلکه در روزگار ناکامی‌های پی‌درپی، نام ایران چند پله بالاتر برود.

 

 آغاز با جای خالی ۱۰ هزار تماشاگر

با جای خالی ۱۰ هزار تماشاگر، سالن A مجموعه بزرگ ماکوهاری‌مِسه توکیو از ۱۰ تا ۱۶ مرداد، به مدت یک هفته میزبان رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد المپیک است. علیرضا نجاتی و امین میرزازاده نمایندگان ۶۰ و ۱۳۰ کیلوگرم تیم ملی فرنگی‌ کشورمان، امروز ساعت ۶:۳۰ در مرحله مقدماتی به مصاف حریفان می‌روند. نجاتی در صورت برتری بر آرمن ملیکیان قهرمان امیدهای جهان ۲۰۱۹ از ارمنستان و صعود به یک‌چهارم نهایی مقابل برنده مبارزه لنور تمیروف (دارنده برنز ۲۰۱۸ جهان از اوکراین) و المرات تاسمرادوف ازبک (برنده برنز المپیک ریو و یک نقره و ۲ برنز جهان) قرار می‌گیرد. کنچیرو فومیتا دارنده دو طلای جهان از ژاپن نیز در سمت گروه نجاتی قرار دارد که احتمال رویارویی آنها در نیمه‌نهایی هست. امین میرزازاده با ۱۱۹ کیلوگرم وزن، در دور نخست سنگین وزن، مقابل کیم مینسئوک از کره‌جنوبی مبارزه می‌کند و درصورت صعود به یک چهارم نهایی، با برنده آلین سیوراریو از رومانی و میخان لوپز، دارنده سه طلای المپیک و پنج‌طلای جهان از کوبا به روی تشک می‌رود. یک نفر از این چهار کشتی‌گیر در نیمه نهایی احتمالا برابر رضا کایالپ کشتی‌گیر نامدار ترکیه قرار می‌گیرد. مسابقات شانس مجدد، رده‌بندی و فینال دوشنبه یازدهم برگزار خواهند شد.

 و عشق هميشه در مراجعه است

از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶. محمد بنا، رجعت دوباره‌‌ به کشتی فرنگی از سه سال پیش تا توکیو ۲۰۲۱. می‌گوید: «اگر برگشتم فقط و فقط به خاطر عشق به کشتی‌ است.» می‌خندد و ادامه می‌دهد: «همان شوخی همیشگی که شما آزادکاران با ما فرنگی‌ها می‌کنید. نمی‌خواستم داشته‌ها را از دست بدهیم و برگردیم به توت‌فرنگی شدن...» سوریان، نوروزی و قاسمی سه قهرمان. روزگار خوش نسل طلایی و قهرمانی ایران در لندن. شکستن طلسم ۴۰ ساله، خاطرات شیرین ما و بنا و فرنگی‌کاران از سالن اکسل... چهار سال بعد، آن دو برنز عبدولی و رضایی، بهت از نتیجه! توقع بالای ما و او. اشک‌هایش بیرون سالن و بغض خاطرات ما از پایان اندوهگین تلخ ریو.

با فراز و نشیب‌ها. سر زیربغل‌ها، باراندازها و ضربه‌های فنی‌. کناره‌گیری، رفتن‌، باز آمدن و آگاهی از اصل تکرار ناپذیری جاودانگی، آقای خاص احتمالا به دنبال برداشتن چیزهایی‌ از توکیوست که در گذشته‌ لندن و ریو جا مانده.

به نظر می‌رسد او این‌بار با ترکیب جوان و شاگردان المپیک اولی خود، اصراری به تکرار قهرمانان با‌تجربه‌ اما خسته ندارد. گرچه تمام شاگردانش را شانس مدال می‌داند، اما گفته‌ است برای تکرار لندن، باید تا پاریس ۲۰۲۴ هم صبر کرد.

 یزدانی و آزادکارانی که پیکارشان را باید دنبال کرد

تیم‌ملی کشتی آزاد کشورمان با ترکیب رضا اطری، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین‌خانی، حسن یزدانی، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع به سرمربیگری غلامرضا محمدی، شنبه ۹ مرداد وارد دهکده بازی‌ها شد. از جمع ۶ نفره آزادکاران تنها حسن یزدانی دومین تجربه المپیکی خود را پشت سر می‌گذارد و سایر ملی‌پوشان برای اولین‌بار به این مسابقات اعزام شده‌اند. رضا اطری در ۵۷ و حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم نخستین نمایندگان ایران در المپیک‌‌، ۱۳ مرداد ماه روی تشک می‌روند. پیکارهای عبدالرشید سعدا...‌یف، مشهور به تانک روس قهرمان المپیک ریو و دارنده چهار طلای قهرمانی جهان، طاها آک‌گل ملقب به غول ترکیه، قهرمان جهان و المپیک ریو و همچنین حسن یزدانی مشهور به شجاع ایرانی قهرمان المپیک ریو، جهان و آسیا از جذاب‌ترین رقابت‌های توکیو پیش‌بینی شده‌اند و باید دید که آزادکار جویباری کشورمان برای دومین‌بار چطور از عنوان قهرمانی خود در توکيو دفاع خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها