تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به نقش آمریکا و تل آویو در تشدید بحران در لبنان اعلام کرد که لبنانی ها تنها راه نجات بحران سوخت در این کشور را نفت ایران می دانند اما آمریکا اجازه نمی دهد.
کد خبر: ۱۳۲۸۲۲۸

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان، تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رأی الیوم درباره تحولات لبنان آورده است: عدم تشکیل دولت لبنان و انصراف حریری از مأموریت تشکیل کابینه با تحریک آمریکا در راستای بحرانی‌تر کردن اوضاع لبنان و تسریع انفجار جنگ داخلی برای فرسوده کردن مقاومت است و اینکه مقاومت لبنان را از خطر بزرگ اسرائیل که تهدید کننده لبنان و منطقه است، منحرف کند.

دو رخداد جدید چیست؟

وی نوشت: روز جمعه دو تحول مهم رخ داد یکی هشدار سازمان یونیسف سازمان ملل درباره فروپاشی قریب الوقوع شبکه آب آشامیدنی لبنان در نتیجه از کار افتادن پمپ‌ها در نتیجه ناتوانی دولت از پرداخت هزینه‌های مربوطه و تمام شدن سوخت بود که این به مفهوم این است که چهار میلیون لبنانی و یک میلیون آواره با خطر مردن از تشنگی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

دوم اینکه اینکه اتحادیه نانواها در لبنان از بحران نان طی روزهای آتی به علت نبود سوخت خبر داد واگر هم پیدا هم شود نرخ آن بسیار بالا خواهد بود. پس از فروپاشی بخش برق و کاهش شدید ارزش لیره لبنان، مردم لبنان یا بیش از هشتاد درصد از آنها زیر خط فقر قرار گرفته اند. مردم لبنان با خطر تشنگی و گرسنگی یا هر دو با هم روبرو هستند.

عطوان نوشت: آمریکا و مزدوران آن در منطقه و در داخل لبنان در پشت پرده این طرح بحران زا قرار دارند. سفیر آمریکا در بیروت در راستای ایجاد جنگ داخلی در لبنان به شکل مستقیم یا غیر مستقیم حرکت می‌کند. هم مانع از رسیدن سوخت به لبنان می‌شود و هم تهدید به تحریم در صورت وارد کردن فرآورده‌ای نفتی از ایران برای حل بحران می‌کند.

وی اعلام کرد: سید حسن نصرالله بارها آمادگی خود را برای وارد کردن فرآورده‌های نفتی از ایران با پول لبنان اعلام کرده است اما دولت لبنان از ترس تحریم‌های آمریکا، مخالفت کرده است.

اخباری که این روزها در بیروت رد و بدل می‌شود حاکی از این است که فراورده‌های نفتی ایران آخرین راه ممانعت از بروز فاجعه و نجات ملت لبنان است.

عطوان نوشت: سوالی که مطرح می‌شود این است که واکنش آمریکا و اسرائیل در این صورت چیست؟ آیا این نفتکش‌ها را توقیف خواهد کرد یا در بندر بیروت آنها را هدف قرار خواهد داد؟

وی می‌نویسد: واکنش ایران و حزب الله به این حمله چگونه خواهد بود؟ ما جوابی برای این سوالات نداریم اما این را می‌دانیم که هرحمله به این نفتکش‌ها یا توقیف آنها با واکنش کوبنده روبرو خواهد شد مشابه آنچه برای نفتکش‌های ایرانی که حامل نفت به بانیاس سوریه بودند، رخ داد و ناوها و هواپیماهای آمریکایی به دنبال اقدامی بودند که ناوهای روسی این نفتکش‌ها را اسکورت کردند و آمریکا و اسرائیل تهدیدات خود را بلعیدند و به این ترتیب بحران سوخت در سوریه پایان یافت و صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌های سوریه تمام شد.

حزب الله سر افعی را خواهد کوبید

وی می‌نویسد: حزب الله متوجه توطئه آمریکا برای جنگ داخلی در لبنان شده و به این دام نمی‌افتد اما سر افعی یعنی رژیم صهیونیستی را خواهد کوبید و شاید شلیک راکت قبل از عید به شهرک‌های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی یکی از هشدارها در این زمینه است.

عطوان نوشت: پس از پیروزی تاریخی و بزرگی که در نبرد شمشیر قدس رقم خورد و گروههای مقاومت در غزه شکست خفت باری به ارتش اشغالگر تحمیل کردند و سران این رژیم را مجبور به هروله به سوی واشنگتن و قاهره برای آتش بس کردند، تصمیم اعلام جنگ و صلح دیگر در دست اشغالگران نیست بلکه در دست مردان محور مقاومت است و در این راه تعلل و درنگی نخواهد بود.

وی افزود: مقاومت لبنان که اسرائیل را دوبار شکست داده است یکی در سال ۲۰۰۰ و دیگری در سال ۲۰۰۶، اجازه نخواهد داد که لبنانی‌ها از تشنگی یا گرسنگی بمیرند. بعید نمی‌دانیم که هفته آتی هفته‌ای سرنوشت ساز در لبنان باشد.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها