قصه هزار و یک شب المپیک

تهران - بهار ۱۳۲۷؛ المپیک اول

ایرانیان کمابیش با بازی‌های المپیک و آرمان‌های آن آشنا بودند اما پس از آن‌که درخواست عضویت ایران در سال ۱۹۴۷ (۱۳۲۶) از سوی کمیته بین‌المللی المپیک پذیرفته شد، این فرصت برای ورزشکاران کشورمان مهیا شد تا با حضور در لندن ۱۹۴۸ برای اولین‌بار در آوردگاه المپیک شرکت کنند.
کد خبر: ۱۳۲۸۰۴۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،با این حال وضع بد مالی که در اثر جنگ جهانی دوم به وجود آمده بود امید‌ها را در فاصله کمتر از سه ماه مانده به المپیک ۱۹۴۸ لندن مبدل به یاس کرد. حقیقت این بود که انجمن ملی تربیت‌بدنی تا آن زمان هنوز نتوانسته بود هزینه‌های مربوط به اردوها و اعزام ورزشکاران کشورمان را که بالغ بر سه میلیون ریال می‌شد تامین کند‌. در واقع انجمن تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک تا هفته اول خرداد هنوز هیچ کاری انجام نداده بودند و هیچ مسابقه‌ انتخابی یا اردوی متمرکزی هم برپا نشده بود. پولی هم نبود تا مقدمات امر فراهم شود و از این حیث کمیته المپیک ایران به شدت نگران بود. اعضای این کمیته دائم در جوش و خروش بودند و نمی‌دانستند چطور جواب کمیته تشکیلاتی المپیک لندن را که هر روز برای دریافت برگه‌های نام‌نویسی تلگراف می‌فرستاد بدهند. ورزشکاران هم در این وضعیت بسیار ناامید و حسرت‌زده بودند و تمرینات منسجمی نداشتند.
در آن روز وضع مملکت از لحاظ سیاسی تا اندازه‌ای مغشوش بود و دولت در مجلس زمینه خوبی نداشت. در چنین فضایی، سرانجام در نیمه اول خرداد ماه و در فاصله کمتر از دو ماه به شروع بازی‌های المپیک ۱۹۴۸ لندن، هزینه‌های مربوط به تصویب مجلس رسید و مقدمات برپایی اردوها برای حضور در المپیک فراهم شد.
حالا با گذشت ۷۳ سال از اولین حضور ایران در ادوار المپیک، بد نیست در مورد هزینه کاروان ایران در آن المپیک بدانید. ۳۵ روز برپایی اردوی المپیک در تهران، به همراه هزینه‌های مربوط به اعزام کاروان ورزشی کشورمان به لندن و اقامت در این شهر، در تابستان ۱۳۲۷ بیش از ۳ میلیون ریال برای دولت هزینه داشت. این عدد در سیاهه هزینه‌های شرکت ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن، سه میلیون و صد و شصت و چهار هزار و دویست و سه  ریال (۳۱۶۴۲۰۳ ریال) قید شده است که در زمان خودش عدد کوچکی نبود.

در سند مربوط به هزینه‌های شرکت ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن که پس از سال‌ها توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد موارد جالبی به چشم می‌خورد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:
 هزینه خرید کفش و لباس قهرمانان در اردوی المپیک: ۲۲۹۳۲۱ ریال
 هزینه خرید پارچه لباس قهرمانان: ۴۵۲۷۸ ریال
 هزینه یپش پرداخت ۴۵ دست لباس گرم: ۱۰۰۰۰ ریال
 هزینه شارژ تمبر و ویزای گذرنامه ورزشکاران: ۲۸۸۱۳ ریال
 هزینه باربری بابت بنزین ماشین‌های ارتش: ۱۲۰۰ ریال
 هزینه برپایی اردوی ۳۵ روزه المپیک: ۱۹۵۵۹۳ ریال
 هزینه در وجه کارکنان اردوی المپیک: ۳۶۵۶۰ ریال

رضا پورعالی - گروه ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها